Brighterwave Oy: “Jengi tulee vetämään hihasta ja antamaan käyntikortteja.”

Brighterwave Oy on Kasvu Open 2018 Start up -sarjan finalisti. Yritys osallistui keväällä 2018 myynnin ja markkinoinnin Kasvupolku®-sparraukseen, josta eteni finaaliin. Lisätyn todellisuuden älylaseja kuluttajille ja ammattikäyttöön kehittävä Brighterwave Oy lähti mukaan Kasvu Openiin tähtäimessä vinkit myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.

Tomi Jouhti, yksi yrityksen perustajista sanoo, että Brighterwave on tuotekehitykseen keskittyvä tiimi, joka haluaa oppia miten uudet älylasit kannattaisi tuoda markkinoille. Kasvu Open matkan aikana Jouhti on tapasi noin 15 mylläriä eli asiantuntijaa, joilta hän sai kaivattuja uusia ideoita tulevan kasvun rakentamiseen.

“Mitään suurta muutosta ei ole strategiassamme tapahtunut, mutta olemme päässeet hiomaan siitä timanttia yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Sparraus on auttanut ottamaan rönsyt pois tekemisestä ja olemme nyt pystyneet keskittymään olennaiseen.”  

Julkinen pitchaus poiki paljon kontakteja

Karnevaalissa Jouhdin fiilis oli korkealla, vaikka hän kuvaakin karnevaalipäiviä puolimaratoniksi tai jopa maratoniksi. Jouhdin mukaan pitchaaminen suurelle yleisölle ei ole koskaan ollut helppoa tekniikan tohtorille — Kasvu Openissa pääsi todella haastamaan itseään ja venymään omille äärirajoille.

Kuitenkin, matka Kasvu Openissa on ollut kaiken tämän työn arvoista. Karnevaalissa palveluntarjoajat, potentiaaliset uudet hallituksen jäsenet, sijoittajat sekä mahdolliset pilottiasiakkaat ovat tulleet ojentamaan käyntikorttejaan ja ilmaisseet halunsa keskustella yhteistyömahdollisuuksista jo heti seuraavalla viikolla.

“Takki alkaa olemaan aika tyhjä. Paljon uusia kontakteja, jengi tulee vetämään hihasta pitchauksen jälkeen ja antamaan käyntikortteja. Kaikki tuntee mut, mutta mä en tunne ketään — vielä.”

Älylasit markkinoille vuosikymmenen taitteessa

Brighterwaven tiimi on kehittänyt laserteknologiaansa jo 12 vuotta. Nyt kaupallistaminen on kulman takana. Pitkän ajan tavoitteena on tarjota kevyet, normaalien (aurinko)lasien kaltaiset älylasit miljoonien kuluttajien saataville.

Sparrauksen jälkeen Jouhti suhtautuu luottavaisesti tulevaisuuteen ja kertoo seuraavaksi välitavoitteeksi lanseerata ensimmäiset lasertuotteet vuoden 2019 aikana biolääketieteen kuvantamislaitteisiin. Ensimmäiset ammattikäyttöön tarkoitetut älylasit on tarkoitus tuoda markkinoille vuoden 2020 aikana ja kuluttajille lasit voisivat olla globaalisti myynnissä vuonna jo 2021.  

Löydä oma kasvupolkusi tästä!