HR-ammattilaisen työlista poikkeustilanteisiin

Koronakriisin aiheuttama poikkeustilanne raastaa työelämää. Monessa organisaatiossa myrskyn silmässä ovat organisaatioiden HR-ammattilaiset. Mihin HR-ammattilaisen kannattaa keskittyä koronakriisissä tai muussa poikkeustilanteessa? Rastor-instituutin HR-koulutuksista vastaava asiantuntija Irmeli Kalliosalmi listaa toimenpiteet HR-ammattilaisille

1. Valitse olennainen

Jätä surutta kiireettömät projektit tuonnemmaksi. Anna koko organisaatiolle tilaa keskittyä siihen, mikä on poikkeustilanteen aiheuttamassa uudessa arjessa olennaisinta. 

2. Keskity ihmisten turvallisuuteen, terveyteen ja työkykyyn

Henkilöstöstä huolehtiminen tarkoittaa työntekijöiden turvallisuuden, terveyden ja työkyvyn tukemista. Ennakoi, ennaltaehkäise ja valmistaudu toimimaan; Miten mahdolliset ylityöllistetyt pidetään työkykyisinä, ja varaudu tukemaan sairastuneita sekä niitä, joiden työt saattavat keskeytyä tai päättyä. 

3. Varmista perustekeminen

HR-ammattilaisen työlistalla on paljon sellaista tekemistä, joka ei pysähdy poikkeustilanteessa: palkat maksetaan, vuosilomia hyväksytään, sairauslomatodistuksia käsitellään. Huolehdi, että HR:n perustoiminnot pyörivät, ja ennakoi mahdolliset resurssivajeet. 

4. Kertaa työlainsäädäntö ja seuraa lainsäädännön muutoksia

Valmistaudu poikkeustilanteen aiheuttamiin toimenpiteisiin. Kertaa työlainsäädäntö ja yhteistoimintalaki sekä oman organisaation toimintaperiaatteet. Seuraa tiiviisti muuttuvaa lainsäädäntöä ja hae tarvittaessa apua tulkintaan ja soveltamiseen. Valmistele tarvittaessa jo ennakkoon esimerkiksi lomautuksiin tai irtisanomisiin liittyviä toimenpiteitä, jotta voit toimia nopeasti. 

5. Kuuntele ja viesti

Pysy mukana henkilöstön arjen kokemuksissa. Ole läsnä organisaation viestintäkanavissa, kysy ja kuuntele aktiivisesti. Tiedota ja viesti, jotta poistat epävarmuutta ja epätietoisuutta. 

6. Tuo henkilöstönäkökulma päätöksentekoon

HR-ammattilainen on henkilöstön ääni johdolle. Tuo henkilöstön näkökulma mukaan liiketoiminnan päätöksentekoon. Kerro johdolle, miten pohdittavat päätökset vaikuttavat henkilöstöön, ja rytmitä henkilöstön pulssia johdolle. 

7. Huolehdi itsestäsi ja kollegoista

Ole armollinen itsellesi ja kollegoille. Ymmärrä kiireessä tehtyjä virheitä, pysähdy vetämään henkeä, tee asioita joista tulet iloiseksi ja lepää. Pystyt auttamaan muita vain, jos pidät huolta omasta hyvinvoinnistasi. 

8. Hyödynnä verkostoja

Kerro kokemuksistasi julkisesti, pyydä ja anna apua – me olemme yhdessä saman uuden tilanteen edessä. Rastor-instituutin Henkilöstöpäällikön tutkinnon opiskelijoiden WhatsApp-ryhmässä ovat sinkoilleet kysymykset, kommentit ja avunpyynnöt aamuvarhaisesta yömyöhään. Missä sinä voit verkostoitua muiden HR-ammattilaisten kanssa?

HR- JA TYÖHYVINVOINNIN KOULUTUKSET

Henkilöstöammattilaiseksi ei synnytä, ammattilaiseksi kasvetaan. Rastor-instituutissa voit opiskella yksittäisen kurssin tai kokonaisen tutkinnon tai edetä vasta-alkajasta ammattilaiseksi seuraamalla koulutuspolkua. Lue lisää Rastor-instituutista.