Sparrauksesta suunnitelma tulevaisuudelle

Jukolan Juusto on tulevaisuudessa maailman paras cheddarin tekijä, kertoo toimitusjohtaja ja juustomestari Markku Liias Jukolan Juuston tavoitteesta. Tulevina vuosina tähtäimessä on 50 prosentin kasvu ja viennin kehittäminen.

Jukolan Juusto on ollut mukana Kasvu Openin Kasvupolku-sparrauksessa vuosina 2017, 2018 ja 2020. Sparrauksesta mukaan Markku Liiakselle tarttui paljon uusia oppeja ja näkökulmaa yritystoiminnan kehittämiseen.

– Kasvu Openin kautta saimme erittäin hyvän asiantuntijan meidän hallitukseen ja lisäksi olemme oppineet tekemään yritysanalyysin säännöllisesti. Aikaisemmin kuljimme vähän laput silmillä, mutta nyt sparraukset ja keskustelut asiantuntijoiden kanssa ovat avartaneet näkemystä yrityksen eteenpäin viemisestä, Liias sanoo.

Alkuvuosina Jukolan Juustolta puuttui tarkka tuotantostrategia ja pitkäntähtäimen suunnitelmat. Asiantuntijoiden neuvojen pohjalta yrityksessä toimitaan nykyään suunnitelmallisemmin ja tehdään tarkempia laskelmia kannattavuudesta ja kustannuksista.

Aina ei voi tietää mitä hakee. Kuitenkin jos tietää mitä hakee, saa parhaan hyödyn irti sparrauksesta ja löytää yritykselle sopivat sparraajat, sanoo Markku Liias.

Työyhteisössä tärkeintä on positiivisuus

Markku Liiaksen mukaan yksi kasvuyrittäjyyden haasteista on löytää oikeat henkilöt mukaan tiimiin. Jukolan Juuston rekrytoinneissa tärkeää on positiivinen asenne, hyvä kyky tiimityöskentelyyn ja uuden oppimiseen. Uuden työntekijän ei tarvitse tietää kaikkea juustoista – faktat oppii myös tekemisen kautta.

– Meillä Jukolan Juustossa työ pyritään pitämään mielekkäänä. Työyhteisössä korostuu rehellisyys, avoimuus ja positiivinen tekemisen meininki. Tärkeää on, että kaikilla on hyvä olla.

Jukolan Juusto on neljän vuoden aikana kymmenkertaistanut myynti- ja tuotantomäärät ja nostanut liikevaihdon 100 000 eurosta miljoonaan euroon. Tuotevalikoimaa on kasvatettu, paikka on vakiinnutettu kaikissa suomalaisissa kaupoissa ja vientiä on kaiken aikaa Saksaan ja Tanskaan.

Tuotteen onnistunut markkinointi on ollut kaiken a ja o. Suunnitelmissa on erikoistua ja alkaa tekemään perusmakujen lisäksi myös omia makuja. Meille tärkeää on, että tuotteista huokuu käsityö.

Juustojen valmistus panttaa eurot jopa vuodeksi

Juustonvalmistus toimialana sitoo rahaa eri tavalla kuin moni muu bisnes. Yksi suurista haasteista on, että juustovarastot sitovat huomattavasti pääomaa ja sijoitetut eurot kulminoituvat rahaksi vasta puolen vuoden tai vuoden viiveellä juustojen valmistuessa myyntiin.

Myynnin kasvu aiheuttaa myös varastojen kasvattamista ja pääomien ollessa siellä kiinni pitkään, mukaan tarvitaan myös ulkopuolista rahoitusta.

– Kasvu Openin jälkeen yhteistyökumppanit ovat ottaneet meidän toiminnan vakavasti. Jo neljä vuotta toimineena olemme onnistuneet näyttämään myös rahoittajille, että cheddarilla voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa, olemme kasvussa ja kassavirta on plussalla.