Kasvu Open Karnevaalin ilme uudistettiin kävijäystävälliseksi kokonaisuudeksi

Grano suunnitteli Kasvu Open Karnevaalin 2019 uuden ilmeen. Tavoitteenamme oli selkeyttää tapahtuman ulkoasua, sekä yhtenäistää messuosastojen ilmettä. Suunnittelemamme ilme näkyi Kasvu Open Karnevaalin kaikissa messuosastoissa. Tapahtuman vihreä-violetti värimaailmaa tuotiin painomateriaalien lisäksi esiin myös valoilla, sisustuksella ja somistuksella. 

Tapahtuman ilmeen suunnittelu on balanssin etsimistä

Jokainen messuille tai tapahtumaan osallistuva yritys haluaa tuoda brändinsä mahdollisimman hyvin esiin messuosastolla. Välillä tässä käy kuitenkin juuri päinvastoin ja hieno brändimateriaali hukkuu yleiseen visuaaliseen sillisalaattiin.

Messujen ilmeen suunnittelun suurin haaste on balanssin löytäminen. Kuinka luoda kokonaisuus, jossa tapahtuman oma ilme ja osallistujien messuosastot muodostavat yhdessä organisoidun ja kävijäystävällisen tapahtuman?

Ensimmäinen askel kohti selkeyttä on yhtenäinen ohjeistus. Jokainen yritys saa tietysti tuoda brändiään esille, mutta tietyissä rajoissa. Esimerkiksi tämän vuoden Kasvu Open Karnevaalissa teimme muun muassa yhtenäisen linjauksen brändimateriaalin sijoitteluun. Autoimme myös osaa kasvuyrityksistä näyttävän brändi-ilmeen ja messuosaston luomisessa.

On aina mielenkiintoista nähdä, millaisia osastoja ohjeistuksen avulla syntyy. 

Loppujen lopuksi ohjeistuksen tarkoitus on luoda yhtenäisempää kokonaisuutta rajoittamatta kuitenkaan luovia ideoita.  

Tapahtuman ilmeen uudistamisessa pitää miettiä myös skaalautuvuutta ja sitä, että ilme toimii mahdollisimman monessa eri yhteydessä. Konseptin pitää olla tunnistettava yhtä lailla käyntikortissa, sosiaalisessa mediassa kuin itse tapahtumassa ja tapahtuman ulkomainonnassa.

Kasvu Open Karnevaalissa piti huomioida myös käytössä oleva tila – ilmeen piti sopia suureen messuhalliin. Tapahtumailmeen selkeyttä ja tunnistettavuutta korostettiin selkeillä värivalinnoilla. Käytännössä, Kasvu Open ohjelman vihreän päävärin rinnalle nostettiin violetti, tuomaan karnevaalitunnelmaa. Oli myös tärkeää, että tapahtuma erottuu ohjelmasta omana kokonaisuutenaan. 

Yhteistyöllä onnistuneeseen kokonaisuuteen

Grano on vastannut projektissa kokonaisvaltaisesta ilmeen suunnittelusta, messukartan ja messuosastojen suunnittelusta, sekä tilan somistuksesta ja visioinnista. Messuostoille luotiin myös yhtenäinen ohjeistus, eli raamit sille, miltä messuosastojen kuuluu näyttää.

Suunnittelutyö tehdään nykyään 3D-mallinusten avulla, eli esimerkiksi suunnittelijan fyysinen läsnäolo ei ole välttämätöntä. Käytössämme oleva teknologia siis mahdollistaa esimerkiksi suunnittelijoiden etätyöskentelyn. 

Moderni teknologia ei kuitenkaan korvaa ihmiskontakteja. Projekti on vaatinut toimivaa ja tiivistä yhteistyötä sekä Granon sisällä, että asiakkaan kanssa. Yhteistyöllä olemme onnistuneet luomaan hienolle tapahtumalle onnistuneen ilmeen. Kasvu Open organisaation osaavan porukan kanssa on ollut ilo tehdä yhteistyötä ja sparrailla projektin etenemisestä ja 3D-mallinuksen avulla tehdyistä havainnekuvista. 

Kasvu Open inspiraation lähteenä

Nykypäivänä tapahtuman ilmeen suunnittelussa ja toteutuksessa täytyy huomioida myös ekologiset arvot. Ympäristöystävällisyys on tärkeää ja mahdollisimman monen asian ja valitun materiaalin pitää olla kierrätettävissä.

Pyrimme logistisissa ratkaisuissa siihen, että kaikki sujuu mahdollisimman vaivattomasti ja materiaalit tuodaan mahdollisimman läheltä. Esimerkiksi painotuotteet Kasvu Open Karnevaaliin on tuotettu Granon toimipisteellä Jyväskylässä, eli niitä ei ole tarvinnut kuljettaa pitkiä matkoja rekoilla. 

Koko Granon messutiimi on ollut innoissaan toteuttamassa tapahtuman ilmettä. Kasvu Open karnevaalin humaani ja maanläheinen lähestymiskulma on itsessään myös vaikuttanut ja inspiroinut meitä ilmeen suunnittelussa. On mahtavaa, että Jyväskylässä järjestetään tällainen oikeasti yhteiskuntaan positiivisesti vaikuttavia ohjelma ja tapahtuma!