Kokemuksia Nordea Growth -ohjelmasta – Enexus Oy

Viidettä kertaa järjestettävään Nordea Growth -ohjelmaan kutsuttiin kymmenen vuonna 2019 Kasvu Openissa menestynyttä yritystä. Näille kymmenelle yritykselle koottiin valmennustiimit, advisory boardit, liiketoiminnan kehittämisen tueksi. Nordea Growth -ohjelman advisory boardit kootaan yrityskohtaisesti, yrityksen osaamistarpeiden mukaan.

Yksi Nordea Growth -ohjelmaan kutsutuista on vantaalainen, valtakunnallisesti operoiva Enexus Oy, vuonna 2015 perustettu verkkokaupan logistiikkaan erikoistunut yritys, jonka kalusto on hyväksytty muun muassa elintarvikekuljetuksiin.

Enexus menestyi Kasvu Open -kaudella 2019, ja valikoitui satojen yritysten joukosta kymmenen kasvupotentiaalisimman yrityksen joukkoon, ja sitä kautta mukaan Nordea Growth -ohjelmaan

LUE: Kasvu Openissa menestyneet yritykset Nordea Growth -ohjelmaan

Enexus oli Kasvu Open -kauden 2019 TOP 10 -finalisti. Kasvu Open Karnevaalissa yrittäjä Tuomo Pirhonen pitchasi yrityksen liiketoiminnan tiiviisti kahteen minuuttiin.

Ohjelmaan mukaan päästyään Enexuksen yrittäjä Tuomo Pirhonen tiesi nopeasti, kenet haluaa yrityksen advisory boardiin. Advisory boardiin kutsuttiin mukaan Onnibus.comin perustaja ja nykyinen Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka Möttö, FIBANin (Finnish business angels network) Jaakko Salminen sekä Nordean Startup & Growth -yksikön asiakasvastuullinen johtaja Jani Pelkonen.

Advisorin rooli vaatii avoimuutta ja ajattelun laajentamista siitä, mihin ehkä normaalisti on tottunut. On mukava päästä pitkäjänteisen ohjelman kautta vaikuttamaan ja auttamaan yrittäjää syvemmin. Advisorin rooli vaatii myös määrätietoisuutta sekä uskallusta sanoa asiat suoraan ja haastaa yrittäjää, sanoo Pelkonen.

Jokaisessa Nordea Growth -ohjelman advisory boardissa on automaattisesti vakiojäsenenä Nordean advisor, joka tuo rahoituksen ja taloushallinnon näkökulmia työskentelyyn. 

“Kummallakin osapuolella on vastuu, että työskentely toimii”

Nordea Growth -ohjelman advisory boardin ensimmäisiin kokouksiin tehdään valmiit agendat. Ohjelmassa ei ole määritelty tarkkaan yrityksen ja advisory boardin kokoontumisten määrää, mutta vähimmäisvaatimus on neljä kertaa vuoden aikana. Yritysten sparraus Nordea Growth -ohjelmassa kestää kokonaisuudessaan vuoden. Tänä vuonna yritysten työskentely advisory boardien kanssa alkoi alkuvuodesta 2020. Enexuksen tiimi ja advisory board ovat tavanneet tänä aikana kahdesti.

– Ensimmäinen tapaaminen meni tutustuen paitsi toisiimme, myös yrityksemme taustoihin ja tavoitteisiin. Toisella tapaamisella pääsimme hyvin itse asiaan kiinni ja saimme aikaan hyvää keskustelua tulevaisuuden visiostamme. Meidän tavoitteenamme ohjelman suhteen on, että tapaamme useammin kuin neljästi vuoden aikana. Kolmas tapaaminen on jo sovittuna, sanoo yrittäjä Tuomo Pirhonen.

Nordea Growth -ohjelmaan kutsutaan kymmenen Kasvu Open -yritystä. Kymmenelle yritykselle kootaan valmennustiimit, advisory boardit tukemaan liiketoiminnan kehitystä ja kasvu.
Nordean advisor tuo rahoituksen ja taloushallinnon näkökulmia advisor board -työskentelyyn. Kuvassa Nordean Nordean Startup & Growth -yksikön Vesa Riihimäki (vas.) ja Nordean Head of Business Banking Iiro Korander.

Jo lyhyessä ajassa Pirhoselle on jo muodostunut kuva siitä, millaista advisory boardin ja yrityksen yhteistyö on oltava, jotta siitä saa kaiken irti.

Advisorin on oltava yrittäjän iholla. Heidän täytyy myös olla aktiivisia ja perehdyttävä asiaansa. Advisoreilla ei ole kuitenkaan vastuuta yrityksen toiminnasta, joten yrittäjän täytyy osittain punnita, mitkä neuvot ovat niitä, mitkä vievät yritystä oikeaan suuntaan. Kummallakin osapuolella on vastuu siitä, että työskentely toimii, sanoo Pirhonen.

Keväällä 2020 COVID-19, koronakriisi, haastoi myös Enexuksen liiketoimintaa – tosin positiivisesti. Suuri osa Enexuksen liiketoimintaa elintarvikekuljetusten rinnalla on lääkkeiden toimittaminen. COVID-19 -kriisin aikana ruoan ja lääkkeiden kuljetusten määrä räjähti ympäri maailmaa. Näin kävi myös Enexuksen kohdalla.

– Olemme siitä erikoisessa asemassa, että korona viisinkertaisti toimintamme 2,5 kuukaudessa. Aikaa on nyt melko rajallisesti, mutta haluamme ehdottomasti panostaa advisory board -työskentelyyn ja käyttää resursseja siihen, sanoo Pirhonen.