Korona ja kasvuyritykset: Shokki on ohi, mutta kriisi ei

Iiro Korander

Alkuvuodesta asti jatkuneet koronakriisin aiheuttamat yhteiskunnan rajoitustoimet vaikuttavat voimakkaasti pk-yrityskenttään, startup- ja kasvuyrityksiin.

Koronakriisi on aiheuttanut monille yrityksille liiketoimintojen uudelleenjärjestelyjä, rahoitushaasteita ja muita taloudellisia seuraamuksia. 

– Onko kriisi ohi? Shokki on ohi, mutta kriisi ei. Viime kevät oli yrityksille varoitusmerkkien antamista. Konkurssien määrä ei kuitenkaan kasvanut alkuvuodesta, mutta syksy tulee olemaan yrityksille vaikea. Oikea tilannekuva ei vielä näy, mutta tulee näkymään pian, sanoo Yrittäjän pankin liiketoimintajohtaja Iiro Korander Nordeasta.

Syyskuun (2020) alussa julkaistu Nordean Economic Outlook -julkaisu valottaa talouden kasvunäkymiä maailmanlaajuisesti ja Suomen osalta. Suomessa yksityinen kulutus on toipunut kevään romahduksesta hyvin, mutta tulevaisuuden näkymät ovat edelleen epävarmat. 

– Erityisesti teollisuuden ja viennin alojen seuranta on tärkeää, sillä näiden laskusuhdanne kertautuu myös muille sektoreille. Mikäli tautitilanne saadaan pidettyä kurissa, kotimainen talous pysyy oletetusti kohtuullisella tasolla tämän vuoden ajan, sanoo Nordean ekonomisti Juho Kostiainen.

LUE: Nordea Economic Outlook 3/2020

Talouden nousu vie vuosia

Eniten koronakriisistä kärsivät palvelualat, muun muassa julkinen liikenne sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut. Esimerkiksi hotellit ovat pinteessä, kun isot tapahtumat peruttu, eikä tilanteeseen näillä näkymin ole luvassa helpotusta.

– Pohjoismaiden kesä oli valoisa. Syksyä kohti toipuminen on hidastunut selvästi, sillä virustilanne tekee kuluttajat varovaisiksi, sanoo Juho Kostiainen.

Economic Outlook -julkaisussa bruttokansantuotteen ennustetaan supistuvan tänä vuonna noin viidellä prosentilla, mutta kasvavan ensi vuoden aikana kolmella.

– Pahimmasta koronakuopasta toipuminen kävi nopeasti kuluttajien ansiosta, mutta seuraavat askeleet ovat paljon suuremman työn takana. Todennäköisesti kuopan reunalle noustaan vasta parin vuoden kuluttua.

Nordean Startup & Growth -kasvuyritysyksikön johtaja Vesa Riihimäki.
Nordean Startup & Growth -yksikkö on erikoistunut palvelemaan kasvuyrityksiä ja voimakasta kasvua tavoittelevia aikaisen vaiheen yrityksiä. 

Kasvuyritykset voivat keskimääräistä paremmin

Startup- ja kasvuyrityksillä menee Nordean Startup & Growth -kasvuyritysyksikön johtaja Vesa Riihimäen mukaan keskimäärin paremmin kuin muilla pk-kentän yrityksillä. 

– Pk-kentässä on paljon startup- ja kasvuyrityksiä, joille korona on ollut hyvä asia. Tämä ehkä siksi, että kentässä on paljon yrityksiä, jotka keskittyvät teknologiaan ja digitaalisiin ratkaisuihin – aloihin, joiden tarve on vain kiihtynyt ja kehittynyt, sanoo Riihimäki.

Startup-yritykset hakivat alkuvuoden aikana lyhennysvapaita enemmän varmuuden vuoksi kuin pakosta. Riihimäki neuvookin startup- ja kasvuyrityksiä pelaamaan varman päälle.

– Kun startup- tai kasvuyrityksen kassa alkaa näyttää pulskemmalle, älkää maksako lainoja heti pois. On varma, että hikkoja tulee, joten pitäkää se kassa puoli vuotta tai vuoden verran.

Kuusi vinkkiä miten kasvuyritys selviää koronakriisistä

  1. Pyri yhteistyöhön muiden yritysten kanssa – yhdessä olemme vahvempia.
  2. Hanki rahoitusta monipuolisesti eri paikoista, jolloin rahoituspohja on vakaampi.
  3. Ota yhteyttä pankkiin, hae lyhennysvapaata, varaudu etukäteen ja hae lyhennystä tai uutta rahoitusta ajoissa. Pidä yllä jatkuvaa dialogia rahoittajiesi kanssa. 
  4. Älä maksa lainaa takaisin liian aikaisin tai heti, kun kassa näyttää pulskemmalta. Yrittäminen ei ole koskaan täysin vakaata, joten lainaa kannattaa pitää vararahastona.
  5. Esimerkiksi Nordeasta rahoitusta saa edelleen normaalisti. Suomessa on myös paljon VC-rahastoja, joilla on uutta rahaa käytettävissä. 
  6. Nyt on hyvä hetki perustaa teknologia startup -yritys. Digitaalisille ratkaisuille on tällä hetkellä kova kysyntä, ja tilanne antaa mahdollisuuden kehittää jotain aivan uutta.
LUE: Nordea Economic Outlook 3/2020