Kun oman mielen huoltamisesta tulee arkipäivää, koko työyhteisö kukoistaa

Työuupumisen on kokenut joka neljäs työntekijä Suomessa. Uupumuksesta onkin tullut nykypäivän työelämän vitsaus, joka nakertaa perin pohjin yksilön hyvinvointia.

Vuoden kasvuyritys 2020 -kisan menestyjä Auntie Solutionsin toimitusjohtaja ja perustaja Mervi Lamminen on ollut aina kiinnostunut siitä, miksi toiset jaksavat ponnistella vaikka pää kainalossa ja toiset taipuvat pienemmänkin kuorman alla. Kukaan ei kuitenkaan jaksa pinnistellä loputtomiin äärirajoilla. Tämän tietää myös Lamminen.

– Olen ollut työurallani siinä pisteessä, että voimani ovat yksinkertaisesti loppuneet. Irtisanoutuminen oli silloin raastavaa mutta lopulta ainut oikea ratkaisu, Lamminen muistelee.

Hän ei toivoisi kenenkään joutuvan uupumuksen kurimukseen. Niinpä vuonna 2015 idealistisesta tavoitteesta syntyi Auntie Solutions, matalan kynnyksen mielen hyvinvointipalveluja tuottava yritys, joka palvelee erityisesti työntekijöiden hyvinvointia.

Yrityksen alkutaival ei kuitenkaan sujunut mutkattomasti, sillä parin vuoden jälkeen oli vähällä, ettei yritys joutunut laittamaan lappua luukulle. Lamminen laittoi peliin koko omaisuutensa. Uusi hallitus, elintärkeät sijoittajat ja hyvä osakkaat näkivät kuitenkin Auntien palvelun arvon. Yritys nousi jaloilleen, ja positiivinen viidakkorumpu alkoi laulaa.

– Kuolemanlaaksosta selviytyminen loi uskoa siihen, että palvelullamme todella on merkitystä ja arvoa ihmisille, Lamminen näkee. 

Auntie sijoittui kolmanneksi Kasvu Openin Vuoden kasvuyritys 2020 -kisassa. Tuomaristo kommentoi; ”Auntie on onnistuneesti digitalisoinut hyvinvointi – ja terveyspalvelut sekä tuotteistanut ja brändännyt ne erinomaisesti. Tämä on avannut myös kansainvälisiä markkinoita ja asiakkuuksia. ”

Online-palvelu auttaa ajasta ja paikasta riippumatta

Poikkeuksellinen korona-aika on vaikuttanut merkittävästi siihen, miten stressaantuneiksi ihmiset ovat kokeneet itsensä töissä.

Auntien selvityksen mukaan vuoden 2020 keväällä ihmisten stressitasot laskivat aluksi, mutta ne lähtivät uudestaan nousuun kesän jälkeen. Loppuvuodesta ihmiset olivat jopa stressaantuneempia kuin ennen koronaa.

– Kun ihmiset ovat olleet etätöissä, heidän kokemansa työteho on noussut koko ajan. Pitkällä aikavälillä tämä ei kuitenkaan ole jaksamisen kannalta kestävä tilanne, Lamminen muistuttaa.

Auntien pelastuksena on ollut jo alusta lähtien verkossa toimiva palvelu, jota voi hyödyntää lähestulkoon missä ja milloin vain. Digitaalinen palvelutarjonta kattaa mielen hyvinvoinnin aina itsensä johtamisesta motivaation metsästämiseen ja unettomuuden hoitamisesta totaalisen väsymyksen selättämiseen.

Konseptoidut palvelupaketit perustuvat verkkotapaamisiin Auntien ammattilaisten kanssa. Yrityksellä on riveissään yli 80 asiantuntijaa, jotka auttavat asiakkaita kaikkiaan 17 eri kielellä. Näin vaikkapa yritys, jolla on pääkonttori Suomessa ja sivutoimistoja ympäri maailmaa, voi tarjota kaikille työntekijöilleen samaa palvelua sijainnista riippumatta.

Auntien tärkein tavoite on se, että heidän palvelunsa madaltaa kynnystä hakea apua. 

– Mielen haasteiden kanssa ei kannata jäädä kamppailemaan yksin. Tarvittaessa ohjaamme asiakkaan edelleen terveydenhuollon piiriin, Lamminen sanoo.

Uskon, että ihan jokaisen työntekijän olisi syytä pohtia oman elämänsä suuntaa säännöllisesti, ettei sairastuisi uupumukseen. Niinpä haluamme olla tulevaisuudessa alan markkinajohtaja uupumisen ennaltaehkäisyssä sekä kotimaassa että maailmalla, Mervi Lamminen sanoo.

Hyvinvointia entistä useammalle organisaatiolle

Mervi Lamminen toivoo, että mielen kuormittumisesta puhuttaisiin työpaikoilla vielä nykyistäkin avoimemmin. Miksi arki stressaa? Kuinka ylisuorittamisesta voi päästä eroon? Miten löytää takaisin kadonnut motivaatio? 

– Onneksi aihe ei ole enää pelkkä tabu, vaan organisaatiot pitävät työntekijöistään entistä paremmin huolta. Onhan hyvinvoiva työntekijä myös tuottava, Lamminen tietää.

Mielen hyvinvointipalvelujen kasvaneesta kysynnästä kertoo se, että vuonna 2020 Auntie nelinkertaisti liikevaihtonsa ja se kipusi yli miljoonaan euroon. Lammisen mielestä Auntien menestyksellä on silti paradoksinen kääntöpuoli. 

– Totta kai toivon, että maailma olisi sellainen paikka, että ihmiset voisivat lähtökohtaisesti hyvin – niin mieleltään kuin fyysisestikin. Eihän meidän hyvinvointipalveluja tarvittaisi silloin lainkaan, Lamminen hymähtää.

15 hengen myynti- ja tuotekehitystiimi tekee kuitenkin kaikkensa, että Auntien palvelut tavoittavat työntekijöitä mahdollisimman laajasti – olipa organisaation toimiala, koko tai sijainti mikä tahansa.

Auntien ansio piilee siinä, että se on onnistunut tekemään mielen huoltamisesta arkipäivää.

– Uskon, että ihan jokaisen työntekijän olisi syytä pohtia oman elämänsä suuntaa säännöllisesti, ettei sairastuisi uupumukseen. Niinpä haluamme olla tulevaisuudessa alan markkinajohtaja uupumisen ennaltaehkäisyssä sekä kotimaassa että maailmalla, Lamminen painottaa.