Kun pieni maaseutuyritys kohtasi Kasvu Openissa globaalin muotijätin, alkoi tapahtua ihmeitä

Pohjois-Pohjanmaan pelloilta ponnistava Natural Indigo Finland osallistui vuonna 2018 Kasvu Open -sparraukseen. Pian utopistisesta haaveesta tuli totta, kun pieni startup pääsi sekoittelemaan sinistä indigo-väriä ehkäpä ikonisimman suomalaisen muotibrändin, Marimekon, kanssa. Niinpä kasvuyritys lähti mukaan sparraukseen toistamiseen tänä vuonna ja voitti lopulta vuoden 2020 Yleisön suosikki -äänestyksen.

27 vuotta liike-elämässä työskennellyt Pasi Ainasoja on aina viljellyt sivutoimisesti sukunsa maita. Kesällä 2013 perinteinen viljely ei enää innostanut, joten hän päätti testata jotakin erityistä: morsinko-kasvia, josta tehdään sinistä indigo-väriä.

– Seurasin muutaman vuoden maailman trendejä ja huomasin, kuinka ekologisuus nosti entistä enemmän päätään. Aloin uskoa, että luonnonmukaiselle siniselle väriaineelle voisi olla markkinapotentiaalia, Ainasoja muistelee. 

Niinpä vuonna 2017 mies osti pussillisen siemeniä ja alkoi opetella viljelemään morsinko-kasvia. Hänellä ei tosin ollut hajuakaan, millainen kasvi maasta olisi versomassa. Niin Natural Indigo Finland sai alkunsa.

Seuraavan vuoden alussa Ainasojaa vinkattiin hakemaan Kasvu Open -sparraukseen, joka antoikin kullanarvoisia eväitä kehittää pienen startupin liiketoimintaa. Suomalaisesta maaperästä puskevalla morsinko-kasvilla voisi sittenkin olla valoisa tulevaisuus.

– Ilman Kasvu Openia ja sen piinkovaa sparrausta koko yritystä ei olisi olemassakaan, Ainasoja uskoo.

Sparraajien timanttiset opit vahvistivat kasvuyrityksen liiketoiminnan selkärankaa 

Natural Indigo Finland on ollut mukana Kasvu Openissa kahdesti: vuonna 2018 Maaseudun Kasvupolulla ja vuonna 2020 Uusiutuva metsä, maaseutu ja elintarvikkeet Kasvupolulla. Iso askel oli, kun pieni startup ylipäätään valittiin ensimmäiseen sparraukseen. 

– Silloin tuntui, että monet kotitehtävät olivat tekemättä. Vaikka yrityksellä ei ollut kotisivuja, liiketoimintasuunnitelmaa eikä kannattavuuslaskelmaa, tekemisen paloa löytyi sitäkin enemmän. Sparrauksissa lähdettiin siis liikkeelle ihan perusasioista, Ainasoja kuvailee. 

Kun yrittäjä tekee pitkää päivää, sparraukset tarjosivat tärkeitä hetkiä pysähtyä ja miettiä omaa tekemistä ulkopuolisen silmin. Hektinen arki tarjoaa harvoin mahdollisuuden kehittää liiketoimintaa tavoitteellisesti ja tehokkaasti.

– Sparraustilanteissa oli valtava lataus. Päivät olivat ihan dynamiittia siihen verrattuna, kun itse taapertaa pienenä yrittäjänä omaa polkuaan, Ainasoja naurahtaa.

Koska maailma muuttuu ympärillä hurjaa kyytiä, yritysten on elintärkeää pitää itsensä ajan tasalla uusista trendeistä ja markkinoiden mullistuksista, uskoo Pasi Ainasoja.

Hän luottaa Kasvu Openin kovan luokan sparraajien asiantuntemukseen. Sparraajan ja yrittäjän on kuitenkin tärkeää päästä samalle viivalle, jotta molemmat osapuolet tietävät, missä elinkaaren vaiheessa yritys on sekä mitkä ovat sen suurimmat haasteet ja herkullisimmat kasvunpaikat. 

Ainasojan mukaan sellaista yritystä ei olekaan, joka perustamisen jälkeen porskuttaa nousukiidossa hamaan tulevaisuuteen. Koska maailma muuttuu ympärillä hurjaa kyytiä, yritysten on elintärkeää pitää itsensä ajan tasalla uusista trendeistä ja markkinoiden mullistuksista. Tällöin ulkopuolisen sparraajan apu voi olla korvaamaton. 

– Kasvu Openin konsepti on mahtava, olipa yritys sitten alussa tai jo täydessä vauhdissa. Asiantuntijasparraus antaa sellaista lisäarvoa, jota ei muualta saa. Olen niin kiitollinen avusta, että aion viedä Kasvu Openin ilosanomaa eteenpäin itsekin, Ainasoja vakuuttaa.

Verkostot siivittivät indigon pellolta designiin

Ainasoja muistelee ilahtuneena vuoden 2018 Kasvu Open Karnevaalia, jossa hän pääsi juttelemaan Marimekon Minna Kemell-Kutvosen kanssa. Se oli ensisysäys yhteistyölle maailmanlaajuisesti tunnetun muotitalon kanssa.

– Ilman Kasvu Openin verkostoitumismahdollisuutta yhteistyö Marimekon kanssa olisi jäänyt vain utopistiseksi haaveeksi, Ainasoja näkee.

Indigonsinisen värin testailut alkoivat Marimekon kanssa elokuussa 2019, ja yhteistyöstä on lupaa odottaa lähitulevaisuudessa jotakin uutta Marimekon mallistoihin. 

Natural Indigo Finland on mukana myös muun muassa eri yliopistojen, Luonnonvarakeskuksen ja VTT:n yhteisessä BioColour-hankkeessa. 

Koska Suomessa kukaan muu ei vielä tuota luonnonväriä teollisessa mittakaavassa, tarvitaan riittävästi laboratoriotestejä, jotta väriaine varmasti toimii esimerkiksi tekstiiliteollisuudessa. Niinpä Ainasoja riensi harva se kerta väriainekanistereineen Aalto-yliopistolle, jossa maailman parhaat tutkijat auttoivat rakentamaan konkreettisesti arvoketjua pellolta designiin. 

Tämä kaikki tuli mahdolliseksi, kun Ainasoja sai Sitran rahoittajaksi. Nyt kasvuyritys on mukana myös muun muassa eri yliopistojen, Luonnonvarakeskuksen ja VTT:n yhteisessä BioColour-hankkeessa. 

Ainasojan mielestä verkostot ovat jokaiselle yrittäjälle äärimmäisen tärkeitä. Yksin ei onnistu kukaan. Kasvuyrityksen takana onkin valtava tiimi, kun lähisuku, paikalliset naapurit, kesätyöharjoittelijat sekä oppilaitos- ja yrityskumppanit kantavat oman kortensa kekoon.

– Kasvu Openista saadut verkostot ovat olleet mieletön voimavara. Kun osaa pyytää apua, verkostot auttavat varmasti. Toisaalta myös itse on oltava valmis auttamaan, Ainasoja sanoo.  

Pikkuhiljaa kasvuyritys tuntuu olevan valmis värjäämään maailmanmarkkinat siniseksi. Siihen uskoo myös Kasvu Open -yleisö, joka valitsi yrityksen tänä vuonna suosikikseen.

– Kasvu Openin ansiosta liikeideamme on vahvistunut koko ajan. Vaikka en ymmärrä muotialasta tuon taivaallista, aiomme viedä luonnonvärin maailmalle vahvojen yhteistyökumppaneidemme kanssa, Ainasoja iloitsee.