Kun törmäyttää laadullisen tutkimusdatan tekoälyn kanssa, syntyy maailmaa mullistava teknologiainnovaatio

Miten on mahdollista tehdä jotakin uutta ja innovatiivista, jota kukaan muu maailmassa ei ole vielä keksinyt? Laadullisen tutkimuksen ja tekoälyn mahdollisuuksia hyödyntävä Aiwo Digital tietää, että luova kehitystyö vaatii periksiantamatonta sitkeyttä ja poikkitieteellistä tiimiä.

Laadullisessa tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kohteen laatua, merkityksiä ja ominaisuuksia
mahdollisimman syvällisesti. Koska aineiston keruuseen ja purkamiseen kuluu rutkasti aikaa, se on
työläs prosessi. Entä jos työtä voisikin nopeuttaa ja hallita samalla rajatonta määrää dataa? Ja
tehdä kaiken vieläpä reaaliaikaisesti ja objektiivisesti?

2010-luvun alussa Atso Vesterinen uumoili, että kaikki tämä voisi olla mahdollista tekoälyn avulla.
Alkoi asiantuntijoiden sinnikäs kehitystyö, joka vaati vahvaa luottoa omaperäiseen visioon. Pitkä
työ palkittiin vuonna 2018, kun Aiwo Digital perustettiin. Kasvuritys loi maailman ensimmäisen palvelun, joka yhdistää oikea-aikaisesti laadullisen tutkimusprosessin tuottaman analytiikan tekoälyyn organisaatioiden asiakas- ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi.

Nykyään Aiwo Digitalin toimitusjohtajana työskentelevä Vesterinen havainnollistaa, mitä tämä tarkoittaa käytännössä.

– Esimerkiksi kaikki yrityksen asiakaspalveluun tuleva data, kuten puhelut, sähköpostit, chat-keskustelut ja verkkosivupalaute, voidaan visualisoida toimenpiteiksi päätöksentekoa varten. Analytiikkamme tuottaa siis tietoa yrityksen liiketoiminnan, tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.

Aiwo Digital hyödyntää palvelussaan seuraavan sukupolven tekstianalytiikkaa, jonka avulla
valtavasta aineistomassasta voidaan tehdä laajoja havaintoja ja tulkita myös hiljaisia signaaleja.

Tämä erottaa kasvuyrityksen kilpailijoistaan, joiden ratkaisut pohjautuvat ennalta määriteltyihin
avainsanoihin.

– Kun kerromme palvelustamme, saamme usein aikaan wow-efektin. Onpa eräs asiakkaistamme sanonut, ettei voisi kuvitellakaan enää aikaa ennen Aiwoa, Vesterinen iloitsee.

Aiwon ainutlaatuinen palvelu on tulevaisuudessa merkittävä suomalainen vientituote, jonka avulla asiakas- ja työntekijäkokemuksen voi viedä aivan uudelle tasolle.

Monialainen tiimi kunnianhimoisen kehitystyön ytimessä

Aiwo Digitalin tiimistä löytyy osaajia joka lähtöön: on matemaatikkoja, it-arkkitehteja,
käytettävyyseksperttejä, laadullisia tutkijoita ja antropologeja. Kasvuyrityksen rikkaus kulminoituu
poikkitieteelliseen asiantuntemukseen.

– Asioiden kopiointi on helppoa, mutta meidän taktiikkamme on päinvastainen. Kun painii innovaatioiden parissa, monialaisen työyhteisön merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi, Atso Vesterinen painottaa.

Yrityksen ansioksi voi lukea ennakkoluulottoman asenteen oppia uutta ja soveltaa opittuja asioita
kehitystyössä. Takapakeiltakaan ei voi aina välttyä, sillä Vesterisen mukaan uusien algoritmien ja
prosessien tuottaminen on äärettömän vaikeaa.

– Kun innovoi jotakin aivan uutta, pitää kysyä jatkuvasti, onko tämä täysin hullua – tai edes mahdollista. Vuosien aikana olemme oppineet ainakin miljoona tapaa, jotka eivät toimi, mutta myös sen tavan, joka lopulta toimii.

Kunnianhimoa kasvuyritykseltä ei puutu jatkossakaan. Vesterisen mukaan Aiwo Digital on vasta
maratonin alussa, joten kehitystyötä riittää. Asiakaslähtöinen ajattelu näkyy haluna viedä palvelu
kokonaan uusiin sfääreihin.

– Tekstimuotoisen datan lisäksi haluamme kerätä aineistoa myös puheesta, jolloin voimme tulkita äänenpainoista jopa puhujan tunnetilaa. Teemme pitkäjänteisesti töitä, jotta voimme palvella asiakkaitamme vieläkin monipuolisemmin, Vesterinen vakuuttaa.

Tekoälyn ja tutkimusdatan kohtauttamineon on Aiwo Digitalin toimitusjohtaja Atso Vesterisen idea.
Aiwo 10-kertaisti liikevaihtonsa viime tilikaudella lähinnä suomalaisten yritysasiakkaiden
ja julkishallinnon asiakkaiden ansiosta. Seuraavalla tilikaudella yritys hakee merkittävää kasvua
globaaleilla markkinoilla, sanoo Atso Vesterinen.

Leijasurffausreissu johdatti kansainvälisiin myyntineuvotteluihin tekoälyn mahdollisuuksista

Sattumalla on usein näppinsä pelissä myös suunnitelmallisessa yritystoiminnassa. Kun Atso Vesterinen
lomaili Australiassa vuoden 2020 alussa ja nautti upeista leijasurffausmahdollisuuksista, hän päätti
piipahtaa myös paikallisessa Suomen kunniakonsulaatissa. Tapaaminen eskaloitui vahingossa.

– Minulla oli matkassa vain sortsit ja läppäri, mutta kolmessa viikossa riensinkin 21
myyntineuvottelussa. Se osoitti, että palvelullamme on valtavasti kansainvälistä potentiaalia, Atso Vesterinen hymyilee.

Nyt yrityksen reilusta paristakymmenestä työntekijästä neljä tekee myyntityötä Australiassa. Myös
Tanskassa ja Sveitsissä majailee yhteistyökumppaneita, jotka virittelevät myyntitoimia Euroopassa.

Yrityksen isoimmat kansainvälistymishaaveet siintävät kuitenkin Pohjois-Amerikassa.

Kun viime tilikaudella kasvuyritys 10-kertaisti liikevaihtonsa lähinnä suomalaisten yritysasiakkaiden
ja julkishallinnon asiakkaiden ansiosta, ensi tilikaudella yritys hakee merkittävää kasvua
globaaleilla markkinoilla.

– Meillä on selvä teknologinen etumatka muihin nähden ja aiomme kasvattaa sitä entisestään. Uskon, että palvelumme voi olla seuraava kuuma suomalainen vientituote, Vesterinen väläyttää.