MedKit Finland- Suomen suurin terveydenhuollon verkkokauppa valloittaa maailmaa

MedKit Finlandin toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio

MedKit Finland on Suomen suurin terveydenhuollon verkkokauppa, joka huolehtii siitä, että oikeat ensihoitotuotteet päätyvät oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Perheyritys on saavuttanut vankan aseman Suomen markkinoilla ja hamuaa nyt vahvasti ulkomaille.

Arabiemiraateissa moni asia on toisin kuin Suomessa. Kun MedKit Finlandin Minna Åman-Toivio ja Tuukka Toivio työskentelivät 2000-luvun alkupuolella Dubaissa ja Abu Dhabissa, he pohtivat, miksi Suomessa ei ollut yhtä kattavaa ensihoidon tuotevalikoimaa kuin ulkomailla ja miksi tuotteiden ostaminen yhdestä paikasta oli käytännössä mahdotonta.

Vuoden 2008 talouden taantuman keskellä pariskunnan liikeidea oli hioutunut siihen pisteeseen, että he päättivät perustaa ensihoidon verkkokaupan – ensimmäisenä Suomessa.

– Olimme 13 vuotta sitten aikaamme edellä, sillä meillä ei ollut käytännössä lainkaan kilpailijoita verkkokauppasektorilla. Teimme niin sanotusti ”amazonit”, ja sitä ihmeteltiin kovasti, MedKitin toimitusjohtaja Åman-Toivio muistelee viitaten Amazoniin, yhteen maailman suurimmista maailmanlaajuisista verkkokaupoista.

Digitalisaatio oli jo alusta alkaen MedKitille iso strateginen valinta. Åman-Toivion mukaan muuta mahdollisuutta ei oikeastaan edes ollut. Niinpä verkkokaupasta tuli paitsi ehdoton edellytys myös merkittävä kilpailuetu.

– Tarinamme on lähtenyt ihan tyhjästä, sillä kaikki on pitänyt luoda itse. Terveydenhuollon tavarantoimitukset ovat kuitenkin yksi maailman kilpailluimmista toimialoista, mikä kirittää toimintaamme koko ajan, Åman-Toivio toteaa.

Perheyrityksessä rakennetaankin ennen kaikkea tulevaisuutta, ei historiaa. Siitä pitävät huolta Åman-Toivion ja Toivion aikuiset lapset, jotka ovat aktiivisesti mukana yrityksen omistajina ja muun muassa strategiatyössä.

MedKit ja Pamark: fuusio kasvatti tuote- ja palveluvalikoimaa

Uusi sivu kääntyi MedKitin historiassa maaliskuun 2021 alussa, kun kasvuyritys yhdisti voimansa toisen suomalaisen perheyrityksen, Pamark Oy:n, kanssa. Näin syntyi 94 työntekijän muodostama Pamark Group Oy.

Yritysintegraation myötä MedKitistä tuli Pamark Groupin terveydenhuoltotuotteiden brändi. Pamark vastaa muiden, kuten hotelli-, ravintola- ja catering-alan, tuotteiden toimittamisesta ja logistiikasta.

– Toimintamme on sulautunut hienosti yhteen, sillä teimme jo aiemmin läheistä yhteistyötä. Meillä on nyt jo lähes 500 toimitusta päivittäin, Åman-Toivio kertoo.

Valtava tuotevalikoima on perheyhtiön valttikortti, sillä verkkokaupasta löytyy kaikkiaan yli 18 000 tuotetta aina pienistä kulutustarvikkeista järeisiin laitteisiin. Niinpä MedKitin asiakkaat voivat keskittää hankintansa näppärästi yhteen paikkaan.

Samalla kun tuotteiden määrä on kasvanut, yritys on panostanut palvelutarjontaansa. Esimerkki logistiikkapalvelut ja automatisoidut älysovellukset ovat olennainen osa sen liiketoimintaa.

Vaikka MedKit Finland toimii suuryhtiön lailla, se erottuu kilpailijoistaan inhimillisellä, joustavalla ja ketterällä toimintamallilla. Åman-Toivio uskoo, että tämä takaa yritykselle parhaat mahdollisuudet onnistua.

– Vastaamme jokaiselle asiakkaalle aina saman päivän aikana. Asiakaslupauksesta emme tingi, Åman-Toivio vakuuttaa.

Verkkokauppa MedKit on oululainen perheyritys.
MedKitin vakioasiakkaita Suomessa ovat muun muassa monet sairaalat, teollisuuden suuryritykset ja Puolustusvoimat.

Korona avasi ovet kansainvälisille markkinoille

Kaikkia toimialoja ja yrityksiä koronapandemia ei ole kohdellut yhtä suotuisasti kuin MedKitiä. Kun koronasta tuli maailmanlaajuinen ilmiö vuonna 2020, se alkoi näkyä pian yrityksessä positiivisena kassavirtana.

Koska terveydenhuollon tuotteita tarvittiin entistä enemmän ympäri maailmaa, MedKit huomasi kansainvälisessä kaupassa mielettömiä mahdollisuuksia. Kasvuyritys onnistui ennakoimaan, miten materiaalivirrat käyttäytyvät poikkeuksellisessa tilanteessa.

– Kohdistimme digitaalisen markkinoinnin juuri sinne, missä tarvikkeitamme tarvittiin kipeimmin. Tuotteitamme lähti aina Singaporea ja Vanuatun saarivaltiota myöten, Åman-Toivio iloitsee.

Vaikka yrityksen tilikausi oli vuonna 2020 vain yhdeksän kuukauden mittainen, liikevaihto kipusi huimaan 32 miljoonaan euroon.

Nopea sysäys kansainvälisille markkinoille tarjosi MedKitille uusia suoria tehdaskontakteja ja ostokanavia esimerkiksi Aasiasta. Tämä taas tarkoittaa asiakkaalle entistä kilpailukykyisempää hinnoittelua.

– Toistaiseksi Ruotsi on merkittävin vientikohteemme, mutta emme aio suinkaan hyytyä. Maailma odottaa meitä, oli koronaa tai ei, Åman-Toivio sanoo.

Vaikka kansainväliset markkinat näyttävät MedKitille vihreää valoa, Suomi on edelleen yrityksen päämarkkina-alue. Vakioasiakkaina on tuhansia suomalaisia terveydenhuollon ja teollisuuden organisaatiota, kuten sairaaloita, teollisuuden suuryrityksiä sekä Puolustusvoimat.

Verkkokauppa MedKit on osallistunut kahdesti Kasvu Openin Kasvupolku-sparraukseen.
Minna Åman-Toivion mielestä jokaisen kasvuyrittäjän pitäisi osallistua sparraukseen, koska se antaa niin paljon.

Määrätietoinen asenne potkii kasvuyritystä eteenpäin

Minna Åman-Toivio on päässyt todistamaan MedKitin historian varrella, kuinka piskuisesta perheyrityksestä voi kasvaa kymmenien miljoonien eurojen liikevaihtoa takova kasvuyritys. Oman jälkensä MedKitin vahvaan kasvuun on tuonut myös Kasvu Open, johon yritys on osallistunut kahdesti.

Kasvuyritysten välisessä mittelössä on tullut menestystä ja valtavasti oppia. Åman-Toivio myöntää olevansa kilpailuhenkinen, ja siksi hän arvostaa Kasvu Openin sparrauskonseptia.

– Kasvu Openissa yhdistyy kaksi ei niin tyypillistä suomalaista elementtiä: kasvuyrittäjyys ja kilpaileminen. Minusta yhtälö on kuitenkin mahtava. Jokaisen kasvuyrittäjän pitäisi osallistua sparraukseen, koska se antaa niin paljon, Åman-Toivio hehkuttaa.

Voittoa tärkeämpää on Åman-Toivion mukaan sen, että yrittäjä itse alkaa uskoa omaan kasvupotentiaaliinsa. Ovathan menestyneidenkin kasvuyritysten johtohahmot lopulta ihan tavallisia ihmisiä.

MedKit on noudattanut jo ensiaskeleistaan lähtien niin kutsuttua sinisen meren strategiaa; verkkokaupan pystyttänyt kasvuyritys on luonut uudenlaisen kysynnän asiakkaiden keskuudessa ja vallannut uutta markkina-aluetta itselleen määrätietoisesti.

Aikaa ei siis käytetä kilpailijoihin vilkuilemiseen vaan asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Åman-Toivion mielestä kaikista tärkeimpiä ovat kuitenkin ihimiset – eli oululaisittain yrityksen työntekijät.

– Vaikka pyöritämme verkkokauppaa, ihminen haluaa aina tehdä kauppaa toisen ihmisen kanssa, Åman-Toivio uskoo.