Mikä on kasvuyritys?

Kasvuyrityksen määritelmälle on useampi tulkinta. Kasvu Openin näkökulmasta kasvuyritys on alle 10 000 000 euron liikevaihtoa tekevä yritys, jolla on halu kasvattaa liiketoimintaa. 

Kasvuyritys määritellään usein OECD:n ja EU:n sanoilla: Kasvuyrityksen lähtötyöllisyys on vähintään 10 henkilöä, ja seuraavana kolmena vuonna työllisyyden keskimääräinen vuosikasvu ylittää 20 prosenttia. 

Määritelmä kuitenkin rajaa ulkopuolelle kaikki alle 10 henkilöä työllistävät yritykset eikä ota huomioon eri alojen eroja kasvussa tai työntekijämäärän merkitystä näkökulmasta. Siksi oma määritelmämme ei takerru henkilömääriin tai prosentteihin. 

Meille kasvuyritys on alle 10 000 000 euron liikevaihtoa tekevä pk-yritys, joka hakee kehittämisen ja uudistamisen kautta vahvempaa jalansijaa omalla alallaan, ja tavoittelee liikevaihdon sekä henkilöstömäärän kasvua. 

Hyviä esimerkkejä kotimaisista kasvuyrityksistä ovat:

  • Secapp, ammattikäyttöön kehitetty kriittisen viestinnän ja hälyttämisen SaaS-palvelu.
  • Aiwo, näkymä kaikkeen asiakasviestintään.
  • Gugguu, kotimainen laadukas lastenvaatemerkki.
  • Natural Indigo Finland,  luonnonväriaineita teollisessa mittakaavassa.

Nämä ja muut määritelmämme mukaiset kasvuyritykset hakevat aktiivisesti vahvaa kasvua – ja tavoittelevat siirtymistä seuraavaan kasvuvaiheeseen yli 10 miljoonaa vaihtavien yritysten kastiin. Näille yrityksille uuden vaiheen yhteisön tarjoaa esimerkiksi Kasvuryhmä.

Auntie Solutionsin tiimi Kasvu Open Karnevaalissa 2020. Yritys jakoi Vuoden kasvuyritys 2020 -tittelin yhdessä Secappin ja Aiwon kanssa.
Auntie Solutionsin tiimi Kasvu Open Karnevaalissa 2020. Yritys jakoi Vuoden kasvuyritys 2020 -tittelin yhdessä Secappin ja Aiwon kanssa.

Kasvuyritys vai startup?

Mitä eroa on kasvuyrityksellä ja startupilla? Eikö startup ole lähtökohtaisesti kasvuyritys? 

Kasvu Openin toimitusjohtaja Jaana Seppälä sanoo, että kasvuyrityksistä ja startupeista voidaan sujuvasti puhua samana asiana, vaikka niiden liiketoiminnan vaiheissa on eroa.

– Ajattelen eron niin, että startup on liiketoiminnan alkuvaiheessa ja vasta starttaamassa tekemistä. Startin aikana oikeastaan kaikki (ansaintamalli, bisneslogiikka, tuote) voivat muuttua kokonaan, Seppälä sanoo.

Määritelmä osuu yksiin Business Finlandin määritelmä kanssa: Startupit ovat nuoria, nopeaan kansainväliseen kasvuun tähtääviä pk-yrityksiä, jotka ovat toimineet pääsääntöisesti alle 5 vuotta.

Kasvuyritys on Kasvu Openin näkökulmasta vakiintuneempi ja kasvua tavoitteleva. Yritys haluaa kehittää omaa toimintaa, prosesseja, osaamista, teknologiaa ja tavoittelee kasvun kautta uusia mahdollisuuksia, ihmisiä ja markkina-alueita.

Karkeasti verraten kasvuyritys on voinut olla olemassa jo pitkänkin aikaa; startup on vasta perustettu tai nuori yritys.

Kasvuyritysten rahoitus

Kasvava yritys tarvitsee rahaa. Siksi raha ja rahoitus ovat aina kasvuyrittäjien huulilla, hyvässä ja pahassa. Yrityksen kasvun riittävä ja oikeanlainen rahoitus on yksi suurimmista kasvun haasteista. Haaste moninkertaistuu, jos kasvu on nopeaa, yrityksen kontaktiverkosto kapea tai kokemus rahoitusvaihtoehdoista on suppeaa.

Rahoituksen ei kuitenkaan tarvitse olla kasvun pullonkaula. Vaihtoehtoja kasvun rahoittajiin on paljon ja vinkkejä sekä verkostoja hyvin saatavilla. 

– Oman pääomanehtoinen rahoitus, vieraan pääomanehtoiset rahoitukset sekä julkiset rahoitusinstrumentit ja rahoituslähteet sopivat eri kasvuvaiheessa oleville yrityksille. Kasvuvaiheesta ja yrityksestä riippuen myös pankin myöntämä kasvulaina voi olla sopiva vaihtoehto, Nordean Startup & Growth -yksikön johtaja Vesa Riihimäki listaa kasvurahoituksen vaihtoehtoja.

Mutta mikä vaihtoehto sopii juuri teille? Asiantuntijoiden parhaat vinkit kasvurahoituksen valintaan ovat selkeät:

  • Tunnista eri rahoitusvaihtoehdot.
  • Mieti keneltä haluat rahoitusta.
  • Valitse sijoittaja, josta on myös mentoriksi.
  • Valitse kumppani tai kokonaisuus tulevaisuutta ajatellen.

Lisäksi: Huolehdi, että kotipesä on kunnossa. Pankit ja rahoittajat tarvitsevat yrittäjältä hyvän liiketoimintasuunnitelman ja budjetin. Toisin sanoen yrittäjän pitää tietää, mitä hän tekee, jotta rahoittaja tietää, mitä hän rahoittaa.

Vientikaupan asiantuntijoita Kasvu Open -tapahtumassa.
Suomalaisilla pk-yrityksillä on intohimoa kasvaa rajojen ulkopuolelle. Kansainvälistymisestä puhutaan sparrauksissa nyt paljon enemmän kuin vuosia sitten. Puhe ja visiot ovat myös aiempaa julkisempia.

Kasvuyritysten kansainvälistyminen

Suomalaiset kasvuyritykset hakevat aktiivisesti kansainvälistä kasvua. Kasvu Openissa  kasvuyrityksiä aktiivisesti vuodesta 2015 sparrannut Manu Aunola sanoo, että kansainvälistymistä mietitään ja siitä puhutaan nyt paljon enemmän kuin vuosia sitten.

Onko kasvaneiden kv-unelmien syy rajallinen oman markkinan koko tai ehkä epäonnistumisen (?) pelkoa ilmasta haihduttavat kasvuraketit kuten WOLT ja Mysoda? 

Pääasia on, että suomalaisilla yrityksillä on intohimoa kasvaa rajojen ulkopuolelle, vaikka se vaatii yritykseltä aivan uutta draivia ja kasvuyritysekosysteemin toimijoilta osaavaa ja riittävää tukea