Miten luoda kilpailuetu? Mysodan kasvu perustuu tutkimuksiin ja megatrendeihin

Mysoda on suomalainen kasvuyritys.

Suomalainen Mysoda on monille tuttu David ja Goljat -asetelmasta: Mysoda vastaan Sodastream. Miten Mysoda kansainvälistyi onnistuneesti jättiläisen dominoimille markkinoille? Mikä on kasvuyritys Mysodan kilpailuetu?

Mysodan tuoteportfolio ei ollut lähtötilanteessa kansainvälistymiskelpoinen, sanoo Mysodan toimitusjohtaja David Solomon. Mysodan tuoteportfolioon kuuluvat hiilidioksidisylinterit, juomatiivisteet ja hiilihapotuslaitteet.

– Hiilidioksidi on hiilidioksidia. Se ei maistu miltään eikä se voi olla parempaa kuin kilpailijan. Juomatiiviste tehtiin Suomessa, mutta suomalainen ei ole kotimainen muilla markkinoilla. Lisäksi meillä oli markkinoiden rumin keittiökone. Ei noilla voinut lähteä Sodastreamia vastaan kilpailemaan, Solomon sanoo.

Mysodalla päätettiin pistää koko tuoteportfolio kerralla kuntoon. Mahdollisuuksia kilpailuetuun tutkittiin joka tuoteryhmässä. Draiveri oli ajatus: Kaikessa halutaan olla parempi kuin kilpailija. 

– Käytimme hyödyksi megatrendejä. Niistä meidän arvoihin ja tuotekategoriaan sopivat parhaiten ekologisuus, paikallisuus ja arjen helppous. Näiden ympäriltä aloitimme rakentamaan kilpailuetua.

Ranskalainen ilma on kilpailuetu Ranskan markkinoilla

Kun Mysoda päätti kansainvälistyä Ranskan markkinoille, tuoteportfolion jokaisen kolmen tuotteen kohdalla tutkittiin, miten suurin kilpailija toimii. Hiilidioksidin kohdalla todettiin, että sitä kuljetettiin kumipyörillä maasta toiseen. 

– Euroopassa oli yksi iso tuotantolaitos, josta kuljetettiin ilmaa pullossa ympäri Eurooppaa. Mietimme, että se ei ole kovin ekologista. Meillä oli heti hyvä tunne, että tämän voimme tehdä paremmin, David Solomon sanoo.

Mysodan kilpailija kuljetti ”ilmaa pullossa” ympäri Eurooppaa. Tässä oli paikka kilpailuedulle, jonka Mysoda lunasti.

Mysoda päätti rakentaa oman hiilidioksidisilinterejä valmistavat tehtaan Lilleen, Ranskaan. 

– Lillestä on lyhyt matka Belgiaan ja Hollantiin, jotka ovat myös meidän kohdemarkkinoita, mutta ennen kaikkea siksi, että kaikkien isojen ranskalaisten ketjujen keskusvarastot ovat Lillen alueella. Halusimme siinäkin minimoida logistiikan.

Rakennustyöt saatiin Nordean rahoituksen avulla käyntiin 2019. Tehdas avattiin joulukuussa 2020.

– Saimme kaasuyhteistyökumppaniksi tunnetun ranskalaisen kaasuyhtiö Air Liquiden. Näin meillä oli tarjota Ranskan markkinoille ranskalaisella hiilidioksidilla tehty tuote, kun meidän kilpailijoilla oli tuontitavaraa. Minimoimme logistiikan ja tuotimme tuotteen mahdollisimman lähellä ranskalaisen kuluttajan keittiötä.

Myös juomatiivisteiden kohdalla Mysoda tutki, miten markkina toimii. Siinä oli vielä hassumpi tilanne kuin hiilidioksidissa. Tiivistettä tehtiin Israelissa kaikille markkinoille ja sitä kuljetettiin maasta toiseen. 

”Käytimme hyödyksi megatrendejä. Niistä meidän arvoihin ja tuotekategoriaan sopivat parhaiten ekologisuus, paikallisuus ja arjen helppous. Näiden ympäriltä aloitimme rakentamaan kilpailuetua.”

Solomon kertoo, että Mysodalla miettiin jälleen miten toimia ekologisemmin ja paremmin kuin kilpailija. Toinen tehdas ei ollut vaihtoehto, joten yritys etsi ranskalaisen kumppanin, joka osaa tehdä tiivisteet.

– Löysimme ranskalaisen toimijan ja suunnittelimme yhdessä tuotesarjan, joka on ranskalaiseen makuun ja mahdollisimman paikallinen eli Ranskassa tehty. Sitten meillä olikin jo kahden portfolion tuotteen kohdalla raksi ruudussa. 

LUE: Kuka tukee kotimaisten kasvuyritysten menestystä?

Mysodan hiilihapotuslaite on maailman ensimmäinen puupohjainen kodinkone

Kansainvälistymiseen valmistautuvalla Mysodalla oli jäljellä kaikkein vaikein rasti, hiilihapotuslaite. Yritys teki kuluttajatutkimuksen Ranskassa ja Suomessa. Suomessa siksi, että markkinoiden tuloksia voitiin vertailla. 

– Halusimme erityisesti ymmärtää ranskalaisia kuluttajia, joilla ei ollut hiilihapotuslaitetta. Tutkimuksissa kaksi asiaa nousi yli muiden. Kuluttajat näkivät, että laitteet ovat liian muovisia ja liian rumia. Rumiksi koettiin kaikki markkinoilla olevat laitteet, ja varmasti se meidän laite kaikkein rumimpana, David Solomon nauraa. 

Mysoda halusi, että suomalainen suunnittelija luo hiilihapotuslaitteelle uuden ilmeen. Yhteistyö syntyi helsinkiläisen Pentagon Designin kanssa. Pelkkä muoto kuitenkaan riittänyt tuotteen päivitykselle, koska kyselyissä oli tullut esille muovisuus. Mysoda halusi tehdä puupohjaisen kodinkoneen. 

Syksyllä 2020, kolmen vuoden tuotekehityksen jälkeen Mysoda julkaisi maailman ensimmäisen puupohjainen kodinkoneen. Puupohjainen hiilihapotuslaite on valmistettu yhteistyössä UPM kanssa suomalaisen metsäteollisuuden sivuvirroista.

– Puupohjainen hiilihapotuslaite on todella avannut meille ovia markkinoilla eri maissa. Teimme tuotteen, joka on todella erilainen, eikä kilpailija kovin nopeasti voi siihen vastata, Solomon sanoo.

Paikallinen ja ekologinen tuoteportfolio on otettu hyvin vastaan Ranskassa.

Tuoteportfolion päivityksen jälkeen, Mysodalla oli paikallinen ja ekologinen tuoteportfolio, jota voitiin itsevarmasti mennä esittelemään isoihin ranskalaisiin ketjuihin. Kilpailuetu oli näkyvä ja portfolio otettiin hyvin vastaan.

– Toimitukset ovat käynnistyneet, ja kesään 2021 mennessä meillä on yli 1500 kauppaa Ranskassa ja 400 Belgiassa sekä Hollannissa. Ne kaikki tulevat myymään meidän tuotteita. 

Ranskan valloitus on alkanut.


SUPERFINNS-yritysohjelma

David Solomon oli mukana Kasvu Openin ja Nordean Sinustako SUPERFINN? -webinaarisssa 16.3.2021. Katso tallenne alta. Lue lisää SUPERFINN-ohjelmasta.