Vastuullisesta pillistä uuden ajan markkinapaikka kansainvälisille suurbrändeille

Dolea Oy

Kasvu Openin vuoden 2021 #vastuullisuusteko-tunnustuksen sai ekologisia pillejä valmistava Dolea Straw. Vastuullisuus on kasvuyrityksen liiketoiminnan ytimessä, sillä sen innovoima pilli on sataprosenttisesti biohajoava, kierrätettävä ja liimaton.

Kun Dolea voitti vuonna 2019 Kasvu Openin Startup-sarjan, pienen kasvuyrityksen toimitusjohtaja Mika Salomäki uskalsi uumoilla, että ainutlaatuiselle pilli-innovaatiolle olisi vielä roimasti kysyntää. Pitkäjänteinen työ on tuottanut tulosta, ja tänä vuonna yrityksen liiketoiminta käynnistyi virallisesti.

– Parin viime vuoden aikana olemme onnistuneet rekrytoimaan tiimimme lisää osaajia niin kansainväliseen myyntiin, markkinointiin, teknologiaan kuin tuotekehitykseenkin, mikä on siivittänyt pillibisneksen hyvään vauhtiin, Salomäki iloitsee.

Nyt Dolean pillejä on saatavilla Suomessa ja Ruotsissa kaikilta suurimmilta tukkutoimittajilta. Kun tähän mennessä pillejä on valmistettu vain Suomessa, loppuvuonna 2021 uusi tehdas aloittaa toimintansa myös Puolassa. Lisäksi pilleillä hörpitään jo lukuisissa ravintoloissa.

”On hienoa huomata, että vastuulliset tekomme ovat olleet kannattavia.”

Pillejä on saatavana eri kokoisina, myös yksittäispakattuina. Kuluttajapakkaukset tulevat syksyn 2021 aikana myyntiin valittuihin liikkeisiin Suomessa.

– Jos tänä vuonna tuotamme miljoonia pillejä, ensi vuonna voidaan puhua jo sadoista miljoonista. Aiomme lisätä tuotantokapasiteettiamme merkittävästi lähitulevaisuudessa, Salomäki valottaa yrityksen kasvusuunnitelmia.

Kestävät arvot kasvuyrityksen perustana

Vastuullisuus on Salomäen mukaan Dolean liiketoiminnan lähtökohta mutta myös kilpailuetu, jonka merkitys ei tule katoamaan – pikemminkin se on vain korostunut viime aikoina. Esimerkiksi kertakäyttöiset muovituotteet, kuten pillit, kieltävä EU-direktiivi astui voimaan elokuussa 2021.

Myös tiedostavat asiakkaat vaativat nykyään ekologisia vaihtoehtoja, eikä menestystä hamuavien yritysten ole varaa sivuuttaa tätä tosiasiaa. Dolean liiketoiminnan kulmakivinä onkin neljä kestävää arvoa: kierrätettävyys, biohajoavuus, mahdollisimman pieni hiilijalanjälki sekä turvallisuus.

– Dolean pillin voi kierrättää paperina sellaisenaan, sillä se ei sisällä haitallisia liimoja tai muita aineita. Se hajoaa luonnossa samoin kuin mikä tahansa muukin eloperäinen materiaali. Kyseessä ei siis ole aivan tavallinen paperinen pilli, Salomäki painottaa.

Lisäksi tuotteet valmistetaan lähellä kuluttajamarkkinoita, jolloin pillien kuljettamiseen ei tarvita pitkiä rahtimatkoja. Näin kasvuyrityksen hiilijalanjälki pysyy maltillisena.

Yksi Dolean tärkeimmistä viimeaikaisista painotuksista on turvallisuus. Elokuussa Ruokavirasto ilmoitti useista vaaratilanteista, joissa pikkulapsi oli tukehtua paperisiin pilleihin. Dolean pillien rakenne kuitenkin eroaa perinteisistä paperipilleistä, joten ne eivät hajoa kesken käytön eikä niistä liukene vaarallisia yhdisteitä.

– On hienoa huomata, että vastuulliset tekomme ovat olleet kannattavia. Siksi olemme myös valtavan kiitollisia ja otettuja #vastuullisuusteko-tunnustuksesta. Se kannustaa jatkamaan vastuullisuustyötä edelleen, Salomäki hymyilee.

Mika Salomäki Dolea
Kasvu Openin myöntämän #vastuullisuusteko-tunnustuksen vastaanotti Dolean Ismo Sillanpää.

Megabrändien innostus pillejä kohtaan kasvaa

Vaikka koronan aiheuttama globaali sulkutila varjosti Dolean kasvuaikeita, hiljentynyt markkinatilanne tarjosi yritykselle mahdollisuuden panostaa tuotekehitykseen. Turvallisuuden lisäksi pillien käyttäjäkokemus on hiottu huippuunsa. Kuluttajat ovatkin ottaneet uutuuspillit hyvin vastaan.

– Jos kuluttaja kiinnittää ensimmäisenä huomiota pillin käytettävyyteen, yritysasiakas huomioi vastuullisuuden. Toki molemmat näkökulmat tukevat tuotteidemme menestystä, Salomäki arvioi.

Hän huomauttaa, että kilpailijoistaan Dolean erottaa uudenlainen mahdollisuus brändätä pillejä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Koska aiemmin pillejä ei ole juuri lainkaan hyödynnetty mainospaikkana, Dolea on nyt isojen avausten äärellä.

– Vielä syksyn 2021 aikana aiomme toteuttaa värikkäitä lanseerauksia brändipilleillämme. Niistä kuluttajat pääsevät nauttimaan sekä kotimaassa että ulkomailla. Esimerkiksi Suomen-markkinoilla pilleissämme seikkailee meille suomalaisille eräs rakas hahmo, Salomäki väläyttää.

LUE: Oy Anglo-Nordic Ab ja Dolea Oy ovat sopineet MUUMI-aiheisten juomapillien jakelusta Pohjoismaissa

Tällä hetkellä Eurooppa on Dolean ensisijainen markkina, mutta aktiivisia neuvotteluja käydään myös Aasiassa ja Amerikassa. Isotkin kansainväliset brändit ovat olleet kiinnostuneita uuden ajan pilleistä. Kyselyjä on alkanut taas sadella koronatilanteen hellittäessä, mistä Salomäki on hyvillään.

– Brändäyksen voima on niin suuri, että odotamme avoimin mielin, mihin pillien mahdollisuudet vielä johtavatkaan. Doleaa vastaavaa toimijaa ei vielä alalta löydy, joten haluamme kääntää kaikki kortit nyt, Salomäki vakuuttaa.