Verkkokaupat valtaavat yhä useamman toimialan – Maksimoi verkkokauppasi myynti

Nainen tietokoneella - Verkkokaupat valtaavat yhä useammalla toimialalla

Kuluneen koronavuoden aikana digitalisaatio on voimistunut entisestään, jonka vuoksi asiakkaat ja
digitaalinen ostopolku ovat siirtyneet yhä vahvemmin verkkoon. Tästä syystä yritysten näkökulmasta
tulokselliset tavat tavoittaa aktiivisesti uusia asiakkaita, sitouttaa olemassaolevia asiakkaita ja tarjota
saumattomia asiakaspalvelukokemuksia päivittyvät muutoksen myötä kiihtyvällä tahdilla.

Koska kysyntä on verkossa, yritysten täytyy suunnitella myynnin ja markkinoinnin prosessit digitaalisten ehtojen mukaisesti. Verkkokauppojen saralla muutos tulee yhtälailla voimistumaan yhä useammalla toimialalla.

Tulevaisuudessa verkkokaupat eivät ole enää pelkkä palvelunjatke kivijalkaliikkeiden ohessa, vaan niiden ennustetaan kasvavan keskeiseksi osaksi liiketoimintaa, toimialasta riippumatta. Tästä syystä ei ole enää valintakysymys, onko verkossa vai – asiakkaat nimittäin ovat jo siellä.

Jos asiakkaasi ei löydä sinua verkosta, peli on menetetty

Nykypäivänä ihmiset ovat taipuvaisia tekemään ostoksen sieltä, mistä se löytyy heille mahdollisimman
nopeasti, helposti ja ostaminen on vaivatonta. Vaikka kyseessä olisi tuote tai palvelu, jota ei osteta
verkosta, verkossa tehdään lähes joka alalla tuote- ja palveluntarjoaman vertailua ennen varsinaisen
ostoksen tekoa.

Koska ihmiset tekevät arkipäivän hankintoja suoraan verkossa – tai vähintäänkin etevät ostopolulla digiympäristöissä – yritys, johon asiakas ei verkkoympäristöissä törmää, jää armotta kilpailijoiden jalkoihin. Kun verkkonäkyvyytesi on vahva, asiakkaat löytävät sinut ja voivat ylipäätään päätyä tekemään hankintoja verkkokaupastasi. Miten saat maksimoitua verkkokauppasi kannattavuuden ja kasvatettua aktiivisesti myyntiäsi, tsekkaa kolmen stepin ohjenuora ja ota vinkeistä vaari!

STEP 1. Huolehdi verkkokauppasi perustukset kuntoon

Laadukas verkkokauppa tai sivusto – niin teknisesti kuin ulkoasultaankin – on digitaalisen asiakashankinnan ja markkinoinnin lähtökohta. Verkkokaupan teknisen pohjan laatu sekä sisältö vaikuttavat merkittävästi mainonnan toimivuuteen sekä hakukonelöydettävyyteen.

Uuden verkkokaupan rakennus kannattaa jättää suosiolla ammattilaisen harteille. Näin varmistat, että
verkkokauppasi tuottaa sinulle rahaa, eikä vie sitä menetettyjen myyntien muodossa. Sivustolle ei
myöskään kerry ns. teknistä velkaa, joka pidemmässä juoksussa saattaa tulla hyvinkin kalliiksi.

Verkkokaupan perustuksissa kannattaa kiinnittää seuraaviin tekijöihin huomiota:

  • Hakukoneoptimoi verkkokauppasi. Hakukoneoptimoinnissa sivuston käytettävyyttä kehitetään paremmaksi, jolloin Google arvottaa sivustosi paremmille orgaanisille sijoille.
  • Varmista, että verkkokauppa-alusta tukee tuotefeediä. Kaikki tiedot mainostettavista tuotteistatulee täyttää huolellisesti, jotta mainosalustat saavat tarvittavan tiedon verkkokauppasi tuotteista.
  • Panosta tuote-esittelyihin ja kuviin. Mitä enemmän jaksat kertoa yksityiskohtia ja kuvailla tuotteen ominaisuuksia, sitä paremmin myyt käyttäjälle tuotteen. Toisista erottuva laadukas kuva nappaa kiinnostuneet vierailijat todennäköisimmin juuri sinun verkkokauppaasi.
  • Tarjoa monipuoliset maksu- ja toimitustavat. Monipuolisuus herättää luottamusta ja madaltaaostopäätöksen tekoa.
  • Ota chat-palvelu käyttöön. Erinomainen keino tarjota asiakkaillesi saumattomia asiakaspalvelukokemuksia, kohottaa konvertoitumisprosenttia.

STEP 2. Dataohjautuva markkinointi kaiken lähtökohtana

Verkkokaupan markkinoinnissa erilaiset toimenpiteet sekä oikean kohderyhmän löytäminen ja heidän
tarpeisiinsa vastaaminen tulisi aina perustua datapohjaiseen tietoon. Datapöhinään on helppo eksyä ja on totta, että relevantin datan hyödyntäminen on entistä vaikeampaa.

Tärkeimpänä on kuitenkin ymmärtää toimialasi markkinat, sekä kilpailijoidesi rooli. Mitä ovat alallasi vallitsevat trendit, asiakkaidesi toiveet ja tarpeet sekä miten valjastat analytiikan ohjaamaan päätöksentekoasi.

LUE: Näin tavoitat asiakkaasi verkossa

Ostokset paperikasseissa
Verkkokaupassa voit madaltaa asiakkaan osopäätöstä ja tarjota esimerkiksi ilmaiset toimitus-/palautuskulut tai luoda kiireen tuntua ”vain kaksi jäljellä kokoasi”.

Kartoita, tutki ja selvitä ainakin seuraavia asioita:

  • Tutki potentiaalisen kohderyhmän verkkokäyttämistä. Mitä verkosta etsitään nyt ja millaisia hakuvolyymeja kyseisillä aiheilla on. Tieto on valtaa, jonka avulla pystyt paremmin vastaamaan kysyntään.
  • Miksi verkkokauppasi tuotteesi ovat ylivertaisia? Oli kyseessä sitten kotimaisuus, paras hinta- laatusuhde, nopea toimitus, ketteryys, huippu asiakaspalvelu tai mikä tahansa teidät muista tekijöistä erottava tekijä, viesti siitä äänekkäästi asiakkaillesi.
  • Tutki verkkokauppasi dataa ja sieltä ilmeentyviä pullonkauloja. Analytiikkaa hyödyntämällä saat tietoa, jonka avulla johdat ja ohjaat verkkokauppasi toimintaa kohti tavoitteitasi.
  • Asianmukainen konversioseuranta ohjaa mainontaa oikeaan suuntaan. Ilman konversioseurantaa mainontaympäristö, esimerkiksi Facebook tai Google, ei saa tietoa ostosta tai yhteydenotosta, jolloin mainontaa tehdään sokkona.
  • Selvitä, mistä kanavasta markkinointiin sijoitetut eurot tuottavat myyntiä. Kun jokin mainosalusta tahkoaa yrityksellesi myyntiä, budjetissa kannattaa olla kasvuvaraa, sillä muutoin iso osa myynnistä voi jäädä tekemättä.

STEP 3. Kun verkkokauppasi kivijalka on kunnossa, kiinnitä huomio myynnin maksimointiin

Verkkokaupan tärkein tehtävä on tietysti saada mahdollisimman paljon myyntiä aikaan. Myynnin
kasvattamista voi lähetystä karkeasti neljällä eri tavalla: tavoita aktiivisesti uutta asiakaskuntaa, kasvata
konversioprosenttia, kasvata keskiostosta ja kasvata ostotiheyttä.

  • Tavoita tehokkaasti uusia asiakkaita vierailemaan verkkokaupassasi. Jotta asiakkaat tekevät ostoksen, tulee heillä syntyä siihen tarve. Facebook-, Instagram-, Display- ja YouTube- mainonta ovat loistavia kanavia pysäyttää verkkokaupastasi todennäköisesti kiinnostuneiden asiakkaiden huomio ja tehdä yritystäsi tunnetuksi. Google Ads -hakukonemainonta, Google Shopping ja hakukoneoptimointi ovat avainasemassa, kun haluat vastata asiakkaiden kysymyksiin hakukoneissa.
  • Tee ostoksen tekemisestä mahdollisimman helppoa – kasvata konversioprosenttia. Tällöin pyrkimyksenä on saada mahdollisimman moni verkkokaupassa vieraileva tekemään ostos. Ostopäätöksen madaltamista voi kiihdyttää tarjoamalla ilmaiset toimitus-/palautuskulut, luomalla kiireen tuntua ”vain kaksi jäljellä kokoasi”, tai sitouttamalla ostoon myöhemmin ”ilmoita minulle kun kokoani on jälleen saatavilla”.
  • Kasvata keskiostosta. Verkkokauppiaan kannattaakin aina pyrkiä saavuttamaan mahdollisimman suuri keskiostos sekä useamman tuotteen ostotapahtuma. Tarjoa ilmaiset toimituskulut, kun summa ylittää X euroa, tarjoa määräalennus ”osta kolme, maksa kaksi” tai rakenna yhteensopivia tuotepaketteja.
  • Kasvata ostotiheyttä. Kanta-asiakkaasi ovat asiakkaista parhaimpia, sillä uudelleenostamisen todennäköisyys on huomattavasti korkeampaa, ja lisäksi kaupan syntyminen vanhan asiakkaan kohdalla on usein edullisempaa verrattuna ensimmäiseen ostokseen. Suunnittele kantiksille säännöllinen uutiskirje ja tarjoa heille eksklusiivisia etuja. Mainosta ajankohtaisia tuotteita ja hyödynnä tehokkaasti remarketing-mainontaa.

MARKKINOINTIAKATEMIAN VERKKOKAUPPA-OPAS

Kun kiinnität huomion edellä mainittuihin steppeihin ja teet parannuksia jokaisella osa-alueella, työsi tulos palkitsee taatusti kasvuun nousevilla myyntikäppyröillä. Lisää hyödyllisiä vinkkejä löydät kattavasta verkkokauppa-oppaasta. Lataa opas tästä!