Siirryin 2018 alusta Vientikonsultista takaisin Start-up maailmaan. Olen mukana Injeq Oy ja Helmee Imaging Oy myynnissä ja eritoten rakentamassa globaalia jälleenmyyjäverkostoa molempiin yrityksiin. Kaksi täysin eri alalla toimivaa yritystä ovat aika samassa tilanteessa, täytyy fokusoida johonkin segmenttiin, maailman valloitus on ainoa vaihtoehto, molemmilla uniikkia teknologiaa ja takana hienoa suomalaista osaamista.
Aiemmin olin reilu pari vuotta tamperelaisessa Fondon Oy:ssä auttamassa suomalaisia yrityksiä maailmalle.
Itse olen myynyt yli 70 maassa ja myynti kohdistunut yli sataan maahan. Asunut olen Ruotsissa, Englannissa, Ranskassa ja Egyptissä. Olen rakentanut myyntiverkostoja maailmalle ja johtanut myyntiorganisaatioita. Sain olla osaltani 22 vuotta mukana rakentamassa Glastonista maailman johtavan yhtiön alallaan. Jotain sellaista tunnetta haen nytkin näissä kahdessa yhtiössä joissa olen mukana. Nyt siihen ei vain voi enää käyttää kuin muutaman vuoden.
Glastonin jälkeen käynnistin Egyptiläisen lasitehtaan myynti ja jakeluorganisaation Afrikkaan, Eurooppaan, Lähi-itään ja paljon myimme myös Latinalaiseen Amerikkaan. Egyptissä olin noin kolme vuotta, josta ensimmäinen kolme kuukautta meni verkoston rakentamiseen – ennen kuin tehdas käynnistyi.
Eli ei verkoston rakentaminen saa kestää ikuisuuksia. On tärkeämpää, että on verkosto kuin että se on paras mahdollinen. Omaa henkilöstöäkin pitää kouluttaa, motivoida, potkia, jarruttaa ja joskus myös vaihtaa. Mutta ilman heitä ei tule toimeen. Samaa johtamista se on myyntiverkostonkin kanssa. Ja jos maailmalle lähtee, niin ei sinne kannata yhteen maahan lähteä.
Verkostot rakennan niin että ensin me valitsemme sopivat edustajat. Ei niin että he valitsevat meidät, kuten esim sattumalta messuilla poikkeavat ständillä. Syksyllä kävin Taiwanilla. Otin yhteyttä neljään valitsemaamme edustaja ehdokkaaseeen joista kaksi vastasi. Tapasin molemmat ja valitismme sen joka tuntui paremmalta ja mukavammalta. On paljon mukavampaa tehdä töitä yhdessä ihmisten kanssa, joiden kanssa tulee hyvin toimeen. Kyllä busineksessa aina välillä turpiinsa saa muutenkin.
Jos liiketoimintanne sopii ja tarvitsee maahantuojan/jakelijan/agentin, niin ei niistä asiakkaista tarvitse niin kauheasti välittää. Se on partnereiden tehtävä,siitä he tienaavat ja heiltä saatte tiedon. Yrityksen tärkein tehtävä on huolehtia että partnerit tienaavat. Jos he eivät tienaa, ei yrityskään.
Jos tuotteelle tai palvelulle on kysyntää Suomessa on sillä sitä muuallakin maailmassa !!