Sparraus on oivalluksia ja oppia kahteen suuntaan
Energinen, terävä ja mukava sparraaja. Positiivinen ja antoi paljon vinkkejä. Minna Åkerholmin sparrattavilta kerätty palaute on poikkeuksetta positiivista.
Minna Åkerholm kokee, että sparraus on älyttömän antoisaa ja antaa hurjasti oivalluksia ja oppia liiketoiminnan skaalamisesta, markkinasta, trendeistä ja vaikka mistä.
– Jokaisesta keskustelusta oppii jotain uutta. Tutustuu yritykseen, tuotteeseen, palveluun sekä haasteisiin, joita yritys haluaa käsitellä, Åkerholm sanoo.
Sparrauksissa Åkerholm ohjaa keskustelua usein kysymällä kysymyksiä. Tavoitteena on, että sparrattava saa mahdollisimman paljon keskustelusta irti: uusia ajatuksia, varmuutta valitsemalleen suunnalle, oivalluksia ja näkökulmia.
Kahdesti Kasvu Openissa mukana olleen INARI Arctic Cosmetics Oy:n toimitusjohtaja Sirkku Hahn on ollut mukana sparrauksessa sekä Kasvu Openin Kasvupolulla että Nordean Nordea Growth -ohjelmassa.
– Sparrattavan rooli on miettiä niitä yrityksen haasteita, joissa sparraaja voi auttaa ja konkreettisia kysymyksiä, joita sparraajalle voi esittää.
Sparraaja tietää usein kokemuksensa perusteella, mitkä ovat yrityksen kipupisteitä tietyssä vaiheessa, ja voi kysyä, onko yritys miettinyt tiettyä asiaa. Kommunikaatio, ei yhteen, vaan kahteen suuntaan on tärkeää, Hahn sanoo.
Oivalluksia Kasvu Openin Kasvupolulla
Sparraaja tapaa yrityksen edustajan tai edustaja ensimmäistä kertaa Kasvupolulla. Kasvu Openin Kasvupoluilla sparraajat tapaavat sparrattavia yrityksiä 45 minuutin mittaisissa sparrauksissa.
– Kun sparraus alkaa, ensimmäiset kysymykseni ovat yleensä: Mitä yrityksesi tekee? Mikä on teidän liiketoimintamalli ja ansaintalogiikka? Mikä erottaa teidät muista kilpailijoista? Miksi asiakas valitsee juuri teidät?, Minna Åkerholm sanoo.
Sirkku Hahn sanoo, että hän oli ennen sparrausta miettinyt, miten hän voi lyhyessä ajassa kertoa sparraajalle relevantit asiat liiketoiminnasta sekä pohtinut valmiiksi sparraajalle esitettäviä kysymyksiä
– Jos sparraajalla on paljon annettavaa, se tuntuu tosi lyhyeltä ja kelloa tekisi mieli siirtää taaksepäin. Jos anti on jostain syystä vähemmän antoisa, voi keskustelun pituutta toki lyhentää, Hahn sanoo.
Kohtaaminen Nordea Growth -ohjelman sparrauksessa
Sirkku Hahnin ja Minna Åkerholmin tiet kohtasivat Nordea Growth -ohjelmassa vuonna 2018.
– Sijoitumme 2018 Kasvu Openissa TOP10 -yritysten joukkoon ja pääsimme Nordea Growth -ohjelmaan, jossa Minna oli silloin mukana Nordean edustajana. Ensimmäinen kosketus Minnaan oli puhelinkeskustelu, jossa kävimme läpi liiketoimintamme ydinpiirteissään ja suunnittelimme tulevan Growth Boardin toimintaa. Minnalta tuli liuta teräviä kysymyksiä ja kommentteja, joita pohdin usein jälkeenpäin, Hahn sanoo.
Hahn kokeee, että sparrauksissa on uskomattoman antoisaa saada ulkopuolisen näkemyksiä ja positiivista haastamista oman bisneksen toimintaan.
– Olen arvostanut Minnan suorapuheisuuttaan ja fiksuutta löytää juuri ne pahat kysymykset, joihin ei ole vielä hyvää vastausta valmiina, Hahn sanoo.
– Inarin tiimin kanssa olemme paljon keskustelleet liiketoiminnan kasvattamisesta ja pohtineet ketä tuotteilla oikeastaan tavoitellaan, missä nämä asiakkaat ovat, millaisessa elämäntilanteessa, millaisia toiveita, haaveita, tavoitteita ja arvoja asiakkailla on, missä kontekstissa näitä tuotteita tulisi myydä sekä missä ja kenen kanssa kannattaisi näkyä. Jakeluteiden osalta yritimme myös mallintaa mitä isojen tilausten saaminen kassahallinnan osalta käytännössä tarkoittaisi, Åkerholm sanoo.
Inari Arctic Cosmeticsin yritystarinassa Åkerholmia ilahdutti yrityksen kansainväliset kontaktit, näkyvyys ja upeat artikkelit saksalaisissa lehdissä rohkeista suomalaisista naisista.
– Se, että on jo vahva jalansija markkinassa – jossa tämän tyyppisiä tuotteita ja osaamista arvostetaan ja kulttuuri on vahva – antaa ihan eri lähtökohdan bisneksen kasvattamiselle.
Inari panostaa sparrauksen jälkeen muun muassa brändin kehitykseen ja kansainvälisen myynnin kasvattamiseen. Saksankieliset maat ovat edelleen ytimessä, mutta tavoitteena on aloittaa vienti myös uusiin maihin. Tulossa ovat muun muassa uudet verkkosivut, pakkausuudistus ja uusia tuotteita.