Sparraus on oivalluksia ja oppia kahteen suuntaan

Energinen, terävä ja mukava sparraaja. Positiivinen ja antoi paljon vinkkejä.Nordean Minna Åkerholmin sparrattavilta kerätty palaute on poikkeuksetta positiivista. 

MINNA: Sparraus on älyttömän antoisaa ja antaa hurjasti oivalluksia ja oppia liiketoiminnan skaalamisesta, markkinasta, trendeistä ja vaikka mistä. Jokaisesta keskustelusta oppii jotain uutta! Tutustuu yritykseen, tuotteeseen, palveluun sekä haasteisiin, joita yritys haluaa käsitellä. 

Kahdesti Kasvu Openissa mukana olleen  INARI Arctic Cosmetics Oy:n toimitusjohtaja Sirkku Hahn on ollut mukana sparrauksessa sekä Kasvupolulla että Nordea Growth -ohjelmassa. 

SIRKKU: Sparrattavan rooli on miettiä niitä yrityksen haasteita, joissa sparraaja voi auttaa ja konkreettisia kysymyksiä, joita sparraajalle voi esittää. Sparraaja tietää usein kokemuksensa perusteella, mitkä ovat yrityksen kipupisteitä tietyssä vaiheessa, ja voi kysyä, onko yritys miettinyt tiettyä asiaa. Kommunikaatio, ei yhteen, vaan kahteen suuntaan on tärkeää.

On uskomattoman antoisaa saada ulkopuolisen näkemyksiä ja positiivista haastamista oman bisneksen toimintaan, sanoo INARI Arctic Cosmetics Oy:n toimitusjohtaja Sirkku Hahn.

MINNA: Keskustelua voi ohjata kysymällä kysymyksiä. Tavoitteena on, että sparrattava saa mahdollisimman paljon keskustelusta irti: uusia ajatuksia, varmuutta valitsemalleen suunnalle,oivalluksia ja näkökulmia.

Sparraus Kasvu Openin Kasvupolulla

Sparraaja tapaa yrityksen edustajan tai edustaja ensimmäistä kertaa Kasvupolulla. Kasvu Openin Kasvupoluilla sparraajat tapaavat sparrattavia yrityksiä aina 45 minuutin mittaisissa sparrauksissa. 

MINNA: Kun sparraus alkaa, ensimmäinen kysymykseni ovat yleensä: Mitä yrityksesi tekee? Mikä on teidän liiketoimintamalli ja ansaintalogiikka? Mikä erottaa teidät muista kilpailijoista? Miksi asiakas valitsee juuri teidät? 

SIRKKU: Ennen sparrausta olin miettinyt, miten voin lyhyessä ajassa kertoa sparraajalle relevantit asiat liiketoiminnasta ja miettinyt esitettäviä kysymyksiä. Jos sparraajalla on paljon annettavaa, se tuntuu tosi lyhyeltä ja kelloa tekisi mieli siirtää taaksepäin. Jos anti on jostain syystä vähemmän antoisa, voi keskustelun pituutta toki lyhentää.

LUE: Arto Widgren: Asenne ratkaisee!

Kohtaaminen Nordea Growth -ohjelmassa 

Sirkun ja Minnan tiet kohtasivat Nordea Growth -ohjelmassa vuonna 2018.

SIRKKU: Sijoitumme 2018 Kasvu Openissa TOP10 -yritysten joukkoon ja pääsimme Nordea Growth -ohjelmaan, jossa Minna oli mukana Nordean edustajana. Ensimmäinen kosketus Minnaan oli puhelinkeskustelu, jossa kävimme läpi liiketoimintamme ydinpiirteissään ja suunnittelimme tulevan Growth Boardin toimintaa. Minnalta tuli liuta teräviä kysymyksiä ja kommentteja, joita pohdin usein jälkeenpäin.

On uskomattoman antoisaa saada ulkopuolisen näkemyksiä ja positiivista haastamista oman bisneksen toimintaan. Puhelinkeskustelun jälkeen tapaaminen kasvokkain ei jännittänyt, Minna on ylipäätään helposti lähestyttävä. Olen myös arvostanut hänen suorapuheisuuttaan ja fiksuutta löytää juuri ne pahat kysymykset, joihin ei ole vielä hyvää vastausta valmiina.

LUE: Kokemuksia Nordea Growth -ohjelmasta – Enexus Oy

Inarissa minua ilahdutti eniten yrityksen kansainväliset kontaktit ja näkyvyys, upeat artikkelit saksalaisissa lehdissä rohkeista suomalaisista naisista, sanoo Nordean Minna Åkerholm.

MINNA: Growth boardin alkupalaverissa keskitymme osallistujien taustoihin, osaamiseen ja kiinnostuksen kohteisiin ja pohdimme tämän perusteella yhdessä mitä tällä kokoonpanolla voisi olla järkevä työstää. Näin saadaan päätettyä sekä teema että tavoitteet tuleville tapaamisille.

Inarin kanssa olemme paljon keskustelleet liiketoiminnan kasvattamisesta ja pohtineet ketä tuotteilla oikeastaan tavoitellaan, missä nämä asiakkaat ovat, millaisessa elämäntilanteessa, millaisia toiveita, haaveita, tavoitteita ja arvoja asiakkailla on, missä kontekstissa näitä tuotteita tulisi myydä sekä missä ja kenen kanssa kannattaisi näkyä. Jakeluteiden osalta yritimme myös mallintaa mitä isojen tilausten saaminen kassahallinnan osalta käytännössä tarkoittaisi.

Inarissa minua ilahdutti eniten yrityksen kansainväliset kontaktit ja näkyvyys, upeat artikkelit saksalaisissa lehdissä rohkeista suomalaisista naisista. Se, että on jo vahva jalansija markkinassa – jossa tämän tyyppisiä tuotteita ja osaamista arvostetaan ja kulttuuri on vahva – antaa ihan eri lähtökohdan bisneksen kasvattamiselle.  

SIRKKU: Saimme viime vuoden lopussa enkelirahoituskierroksen hyvään päätökseen ja sen avulla voimme nyt panostaa muun muassa brändin kehitykseen ja kansainvälisen myynnin kasvattamiseen. Saksankieliset maat ovat edelleen ytimessä, mutta tavoitteena on aloittaa vienti myös uusiin maihin. Tulossa ovat muun muassa uudet verkkosivut, pakkausuudistus ja uusia tuotteita.