Viisi kokemusta sparrauksesta
Mitä sparraus muutti? Arjessa kehittämiselle ei jää aikaa, mutta sparraus pakottaa pysähtymään, kertovat Fiber-X Finland, Otakon Pohjanmaa, Esko Systems, Innokem ja JR-Tools.
Vuosittain sadat yritykset osallistuvat Kasvu Open -sparraukseen, jonka tarkoitus on haastaa yritystä katsomaan asioita eri kulmista ja synnyttää uusia oivalluksia kasvuun. Moni toteaa, että sparrauksen pitäisi olla pakollista jokaiselle yritykselle. Tässä jutussa viisi yritystä kertoo sparrauksen konkreettisista hyödyistä.
Fiber-X Finland: Tavoitteena
läpimurto uuden sukupolven biokuituratkaisuissa
Fiber-X Finland toimii kiertotalouden pelikentällä, ja on keskittynyt kestävien ja edistyksellisten kuituteknologioiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen yhdessä asiakasyritysten kanssa. Yrityksen engineering- ja pilotointipalvelut luovat lisäarvoa lignoselluloosapohjaisille jäte- ja sivuvirroille.
“Sparrausten pohjalta kiteytämme kilpailuedun niin jäätäväksi hopeanuoleksi, että se lävistää koko putken asiakkaista työntekijöihin ja yrityksen jokaiseen nurkkaan.”
– Tiina Ruuska, Manager / HR & Marketing
Fiber-X lähti hakemaan sparrauksesta uusia kontakteja ja ajatusten kimmoittelua erityisesti kansainvälistymisstrategiaan ja uusien markkina-alueiden tunnistamiseen. Yritys sai sparrauksesta hyvien kontaktien lisäksi konkreettisia vinkkejä myyntiin ja markkinointiin, markkina-avausten tekemiseen sekä kansainvälisen verkoston luomiseen.
Sparrauksissa puhuttu: kilpailuedun kiteyttäminen, tutkimusyhteistyö, myynnin johtaminen ja automatisointi, omistajastrategia, hallitustyöskentely
Otakon Pohjanmaa: Tärkeä rakennusalan erikoistoimija
Otakon on rakennuttamisen asiantuntija, joka on erikoistunut haastavien rakennushankkeiden projektinjohto- ja valvontatehtäviin. Tutun yrittäjän kokemukset sparrauksesta madalsivat Otakonin kynnystä hakea mukaan.
“Saimme sparrauksesta apua myyntiin ja markkinointiin sekä konkreettisia steppejä uusille alueille laajentumista ajatellen.”
– Tuomo Kultalahti, toimitusjohtaja
Sparraukseen hakiessa yrityksessä ajankohtainen teema oli nykyisen toiminta-alueen ulkopuolelle laajentuminen – nykyisten onnistumisten monistaminen. Sparrausten seurauksena yritys aikoo tehdä kehittämisestä suunnitelmallisempaa ja luoda kasvulle roadmapin, jota myös seurataan.
Sparrauksissa puhuttu: kasvustrategia ja visio, yrityskulttuuri ja rekrytointi, myyntityö, asiakashyödyn kirkastaminen, hallitus- ja johtoryhmätyöskentely
Esko Systems: Voimakkaasti
kasvanut julkisomisteinen yhtiö
Esko Systems Oy kehittää toimintavarmaa ja kustannustehokasta asiakas- ja potilastietojärjestelmää sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Esko-järjestelmällä on tällä hetkellä 10 000 käyttäjää erikoissairaanhoidossa.
“Vaikka arki on kiireistä, sparrausprosessissa pysyi hyvin mukana erinomaisen ja hiotun konseptin ansiosta. Kasvupolun yksi tärkeä anti on ehdottomasti energisoiva vuorovaikutus.”
– Päivi Sauvola, viestintäpäällikkö & Jarkko Hyvönen, tuoteomistaja
Yritys haki sparrauksesta uusia näkökulmia liiketoiminnan ylätason kehitykseen, markkinointiin ja verkostoitumiseen. Esko Systems sai apua ennen kaikkea myyntikanavien sekä toiminnan mittaamisen kehittämiseen. Sparrauksissa esiin nousseet asiat otetaan mukaan tuleviin kehityssuunnitelmiin.
Sparrauksissa puhuttu: kilpailutukset, tuotteistus, myyntiprosessit ja -tiimi, verkkosivut, kilpailuedun kirkastaminen
Innokem: Uusi strategia vahvan
kasvun mahdollistamiseksi
Innokem on kotimainen teknokemian yritys, joka tarjoaa puhdistamiseen, pinnoittamiseen ja hygieniaan liittyviä ratkaisuja. Yritykseen tehtiin pari vuotta sitten uusi strategia, joka tähtää liikevaihdon kasvattamiseen.
“Yrityksen tilanteen selvittäminen ulkopuolisille tahoille selkeytti omia ajatuksia.”
– Ari Kuikka, toimitusjohtaja
Innostus sparraukseen kasvoi, kun Kuikka oli yhteyksissä Kasvu Openin ohjelmassa mukana olleeseen yritykseen, joka oli saanut prosessista virtaa tekemiseen. Suurin hyöty sparrauksesta oli laatikon ulkopuoliset näkemykset sekä uudet kontaktit. Innokem pääsi keskustelemaan asiantuntijan kanssa, joka on ollut itse tekemässä samanlaista toiminnan kehittämistä, joka Innokemillä on kiikarissa.
Sparrauksissa puhuttu: yrityskulttuuri, prosessiuudistus, asiakasreferenssit, tiimin kasvattaminen, palvelumuotoilu, verkostot
JR-Tools: Uutta kasvua yli 50 vuotta vanhalle teollisuusyritykselle
JR-Tools tarjoaa erikoistyökaluja metalliteollisuudelle sisällyttäen palveluun muun muassa terähuollon ja kierrätyksen. Yrityksessä on viime vuosina tehty uudella otteella koko henkilöstön osallistavaa kehitystyötä ja osaamisen päivitystä.
“Samat lainalaisuudet näkyvät toistuvan toimialasta riippumatta, ja olemme voineet samaistua aivan erilaisiin yrityksiin.”
– Pasi Rönn, toimitusjohtaja & Veli-Matti Uusitalo, myyntijohtaja
JR-Tools lähti sparrauksiin mukaan avoimin mielin. Keskusteluissa käsiteltiin usein aiheita, joita yrityksessä oli jo ennestään pohdittu, mutta nyt niihin saatiin uutta puhtia ja konkretiaa. Myös tekemisen aikajana on muotoutunut – kaikkeen ei voi tarttua kerralla: mitä on tehtävä ensin, jotta voi edetä. Eniten käteen jäi oppeja liittyen digitalisaation kehittämiseen, näkyvyyteen ja alan sertifikaatteihin.
Sparrauksissa puhuttu: johtamisjärjestelmä, digitalisaatio, uusasiakashankinta, asiakaslupauksen kirkastaminen, tekemisen priorisointi, pitkän aikavälin strategia