Lunawood: Hurjalla vauhdilla markkinajohtajaksi
Oy Lunawood Ltd on globaali lämpöpuuntuotannon edelläkävijä ja kansainvälinen markkinajohtaja. Lunawood on kasvanut vuosien saatossa kansainväliseksi toimijaksi, joka toimii 49 eri maassa.
-Suurin markkina-alueemme on Eurooppa, josta tulee 85 prosenttia liikevaihdostamme. Olimme pitkään “kotimaavetoinen” firma, mutta tällä hetkellä 95 prosenttia liikevaihdosta tulee viennistä.” Lunawoodin markkinointijohtaja Maija Masalin kertoo.
Lunawood vie ulkomaille koko tuotevalikoimaansa, koska lämpöpuun loppukäyttömahdollisuudet markkinoilla ovat valtaisat ja toimijoita on globaalisti vain muutama. Yrityksen asiakkaita ovat esimerkiksi puutavaran maahantuojat ja jakelijat, höylärit sekä teolliset asiakkaat, jotka itse jatkokäsittelevät lämpöpuuta. Vain pieni osa Lunawoodin tuotteista menee jälleenmyyntiin kuluttajille.
Asiantuntijoiden avulla pienemmät riskit
Lunawoodilla on laaja kansainvälinen kumppaniverkosto, jonka kautta hoidetaan paikallinen myynti.
-Toimintamme perustuu luotettavaan kumppanuuteen. Paikallisilla kumppaneilla on hyvä paikallistuntemus ja verkostot alueelle. Ei kansainvälistymisessä kannata lähteä yksin soitellen sotaan.
Lunawood hyödyntää kumppaniverkoston lisäksi ulkopuolisten asiantuntijoiden ja konsulttien apua myös muissa kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa.
Kansainvälisessä kaupassa maailmanpolitiikka vaikuttaa markkinoihin.
– Lämpöpuu sopii ilmastoon, jossa myös sademetsien trooppinen kovapuu menestyy parhaiten. Näissä maissa saattaa kuitenkin olla poliittisia pakotteita ja ennakkoluuloja muualta tulevaa toimijaa kohtaan. Käytämme ulkopuolista konsulttiapua esimerkiksi markkinaselvityksien tekemiseen.
Hurja kasvu markkinajohtajaksi
Nyt maailmalla menestyvä Lunawood oli lähes kymmenen vuotta pieni perheyritys ennen kuin pääomasijoituskonserni CapMan osti yrityksen 2010-luvun alussa. Muutaman vuoden päästä vaihtui myös toimitusjohtaja.
– Uudistimme toimintaa ja päätimme ottaa tiukemman fokuksen dekoratiivisiin pintoihin ja ulkomaankauppaan. Koko kansainvälinen kasvu on tullut viimeisen 10 vuoden aikana, 10-15 prosentin vuosittaisella kasvuvauhdilla, Maija Masalin kertoo.
Lunawoodin liiketoiminnan kasvua on tukenut myös maailmalla vallitsevat megatrendit kuten elintason nousu, kaupungistuminen ja säännöstelyn lisääntyminen.
– Olemme ekologisia, joten esimerkiksi myrkkyjen käytön rajoittaminen tukee toimintaamme.
Kylmän Pohjolan lämpöpuu tunnetuksi
Kansainvälistymisessä riittää kuitenkin haasteita. Lunawoodin suurin haaste on brändin ja tuotteiden tunnettavuuden kasvattaminen.
– Olemme muuttaneet strategiaa ja siirtyneet perinteisestä markkinoinnista käyttämään digitaalisia kanavia ja ottamaan rohkeampia liikkeitä arkkitehtien ja muotoilijoiden tavoittamiseksi. Olemme innoissamme myös vaikuttajamarkkinoinnista, kuten kestävää kehitystä tukevien nuorten arkkitehtien sitouttamisesta. Arkkitehti on ylpeä suunnitelmastaan ja haluaa päättää, mitä materiaalia rakennuksen julkisivuun valitaan. Me haluamme löytää nämä puuta käyttävät arkkitehdit ja kertoa heille lämpöpuun erinomaisista ominaisuuksista, Masalin kertoo.
Suomessa on paljon puualan osaamista, mutta kysyntä ei aina kohtaa tarjontaa.
Toinen kasvun haaste on ollut oikeiden henkilöiden löytäminen toiminnan kasvaessa. Suomessa on paljon puualan osaamista, mutta kysyntä ei aina kohtaa tarjontaa.
– Ammattilaisten rekrytointi on ollut haastavaa. Lämpöpuu ei ole bulkkituote, joten sitä täytyy osata myös myydä ja markkinoida omalla tavallaan. Onneksi olemme kuitenkin onnistuneet löytämään hyvää ja osaavaa porukkaa sekä Suomessa että kansainvälisesti, Masalin sanoo.
Juttu tehty yhteistyössä Finnvera ja Kasvu Open. Yritys voitti Uusiutuva metsä ja maaseutu Kasvupolun sekä Kasvu Openin Start-again -sarjan kaudella 2019.