Maailman ekologisin pillikone valloittaa juomalasit ympäri maailmaa
Muovin kulutus on räjähtänyt käsiin viimeisten vuosikymmenten aikana. Vaikka muovinen pilli on pieni ylellisyystuote, niitä käytetään valtavat määrät maailmanlaajuisesti. Dolea Straw on innovoinut uudenlaisen pillin, joka on täysin kierrätettävä, biohajoava ja liimaton.
Euroopan unioni päätti kieltää muovipillit kokonaan vuonna 2020. Dolealle päätös oli ihanteellinen, sillä markkinat huutavat nyt ekologisten pillien perään. Yritys kuitenkin havahtui maailman muoviroskan määrään jo aiemmin.
– Alkuvuodesta 2018 Englannin kuningatar Elisabet kielsi hovissaan muoviset pillit. Tästä sai alkunsa startup ”Her Majesty’s Drinking Box Ltd”, jonka nimissä teimme ensimmäisen muovittoman pillijuomapakkauksen, Dolean toimitusjohtaja Mika Salomäki muistelee.
Pian fokukseen päätyivät vain pillit, ja niin Dolea perustettiin alkuvuonna 2019. Lähtölaukaus pilli-innovaatiolle oli New Yorkin Circular City Week, jossa tuote herätti valtavaa kiinnostusta.
”Tiesimme tuolloin, että olemme oikealla asialla. Ainutlaatuisella keksinnöllämme olisi huikea liiketoiminnallinen potentiaali ja merkittävä kilpailuetu muihin nähden.”
Niinpä tuore yritys osallistui vuonna 2019 Kasvu Openin Bio- ja kiertotalouden Kasvupolulle ja voitti lopulta Startup-sarjan. Salomäki kuvailee matkaa antoisaksi, sillä se tuuppasi ajattelemaan omaa tekemistä uudesta vinkkelistä, tarjosi mahtavia yhteistyökumppaneita ja toi kiitettävää näkyvyyttä.
– Kasvu Openin tuesta tuli oleellinen osa startup-yrityksemme dna:ta, Salomäki luonnehtii.
Nyt innovatiivinen kasvuyritys omistaa useita kansainvälisiä patentteja liimattomiin brändipilleihin, ja sen kasvunäkymät näyttävät enemmän kuin lupaavilta.
Ympäristöystävällinen pilli-innovaatio kasvuyrityksen menestyksen takeena
Ekologisuus on Dolean kantava arvo, ei päälle liimattua viherpesua. Pillien materiaalina käytetään PEFC- ja FSC-sertifioidun puun kuitua, joka tulee suoraan suomalaisesta luonnosta.
Uusiutuvien materiaaliensa ansiosta Dolean pillin voi kierrättää paperina sellaisenaan, sillä se ei sisällä esimerkiksi liimoja tai muita kemikaaleja. Käytännössä pilli kompostoituu samassa ajassa kuin vaahteranlehti.
Ekologinen pilli ei ole taikuutta vaan moniosaajien kolmen vuoden kehitystyön tulos. Kahdeksan hengen ydintiimistä löytyy kokemusta ja osaamista niin teknologiasta ja tuotekehityksestä kuin kaupallistamisesta ja kansainvälisistä verkostoista.
Salomäen mukaan ei kuitenkaan riitä, että tuote toimii teknisesti. Sen pitää toimia myös teollisessa mittakaavassa, jotta pillejä voidaan valmistaa riittävän nopeasti. Siksi kasvuyritys on kehittänyt maailman nopeimman pillikoneen, jonka pilottiversio syöksee 600 pilliä minuutissa eli 250 miljoonaa pilliä vuodessa.
– Suomessa on maailman parhaat konepajaosaajat, joita olemme hyödyntäneet pillikoneen rakentamisessa. Vaikka välillä on tullut takapakkeja, ainakin koneen kopioiminen on vaikeaa, Salomäki hymähtää.
Yrityksen tuotantolaitoksen tarkkaa sijaintia Salomäki ei rohkene paljastaa, mutta tarkkasilmäisimmät asiakkaat voivat löytää pillejä jo nyt valituista testiravintoloista Suomessa.
Markkinajohtajaksi globaaleille pillimarkkinoille
Kun Dolea on raivannut tietään maailman pillimarkkinoille tuntemattomana startup-yrityksenä, kilpailu on koventunut merkittävästi. Vaikka vaihtoehtoisia tuotteita riittää, Dolean konsepti on onnistunut luovimaan mukana kiihtyvässä markkinassa. Tilanne on siinä mielessä onnekas, ettei kysyntä tyrehdy hetkessä.
Kasvuyrityksen kansainvälistyminen perustuu monikanavamyyntiin, jonka muodostavat suora pillimyynti, kone- ja lisenssimyynti, brändimyynti sekä globaali verkkokauppa. Liiketoimintamallin ytimessä on tuottaa pillejä markkinoille, joissa niitä kulutetaan paljon. Tällöin kaikki voittavat: niin kuluttajat, Dolea kuin koko maapallo.
– Toimintaperiaatteemme on ’local production, global effect’. Niinpä tuotantolaitoksemme sijaitsevat siellä, missä kuluttajatkin ovat. Näin hiilijalanjälkemme pysyy kurissa, kun pillejä ei rahdata toiselta puolelta maapalloa, Salomäki havainnollistaa.
Dolea käy parhaillaan keskusteluja ulkomaisten kumppaneiden kanssa. Lisäpotkua antaa sveitsiläinen sijoittaja. Ajatuksena on suunnata ensin Eurooppaan ja sitten isommille apajille, kuten Yhdysvaltoihin ja Brasiliaan, jotka ovat pillien suurkuluttajia.
Omat myyjät ja agentuuriverkosto maailmalla pitävät huolen siitä, että moni kansainvälinen suurbrändi on innostunut pilleistä. Eritoten Dolean pisaran muotoinen pilli on mainio mainosalusta, ja se tavoittaa laajoja kohdeyleisöjä. Salomäki ei vielä paljasta yritysten nimiä, mutta hän myhäilee silmin nähden tyytyväisenä. Isot avaukset odottavat ensi vuotta, jolloin pieni kasvuyritys aikoo harpata pillimarkkinoiden johtavaksi brändiksi.
– Kunhan maailmanvalloituksemme lähtee lentoon, Dolea on kirjaimellisesti kaikkien huulilla.