ELY-keskusten rahoitus – Katso yrittäjien kysymykset

ELY-keskusten pienille yrityksille myöntämä rahoitus herätti paljon kysymyksiä Korona: Rahoitusratkaisut poikkeustilanteessa -webinaarissa. Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) Sirpa Hautala vastasi yrittäjien yleisimpiin kysymyksiin.

1.  Mistä voi saada tietoa ELY-keskusten roolista pienten yritysten rahoituksesta? Onko sisältö samankaltainen kuin Business Finlandin kehitysvaiheen rahoitus? 

ELY:n ja Business Finlandin koronarahoituksen tukitasot on yhdenmukaistettu ja sisältö pääpiirteiltään samanlainen. Lisätietoja koronarahoituksesta Business Finlandin nettisivuilta https://www.businessfinland.fi  ja ELY-keskusten rahoituksesta ELY-keskusten nettisivuilta.

2. Voivatko konsernin eri yritykset hakea rahoitusta, esimerkiksi yksi yritys ELY-keskukselta ja toinen yritys Business Finlandilta?

Koronarahoituksen haku määräytyy kunkin yrityksen koon mukaan, riippumatta siitä kuuluvatko ne samaan konserniin.

3.  Jos anomus (alle 6 hlöä) mennyt aiemmin Business Finlandille, pitääkö anomus siirtää ELY-keskukselle? 

Ei tarvitse. Hakemus käsitellään tästä huolimatta Business Finlandissa.

4. Yritys on jättänyt hakemuksen Business Finlandin esiselvitykseen ennen 27.3. Päätös on luvattu toukokuussa. Tällä välin asioita on ehditty selvittää ja hakemuksen tyyppi pitäisi vaihtaa toteutukseen. Onko hakemustyyppiä mahdollista vaihtaa? Vaikuttaako tähän yrityksen koko, alle 5 henkilöä? 

Kehotetaan yritystä olemaan yhteydessä Business Finlandiin edellä mainituista asioista.

5. Onko ELY-keskukselle jätettyjen hakemuksien muutosmahdollisuus tulossa milloin käyttöön? 

Toimitaan toistaiseksi näin: Lähetä muutostoivetta koskeva viesti ELY-keskuksen neuvonnan sähköpostiin poikkeusrahoitus.ely@ely-keskus.fi siinä vaiheessa, kun olet saanut sähköpostiisi viestin hankkeesi vahvistetusta diaarinumerosta. Ilmoita viestissä myös yrityksen y-tunnus ja hankkeen diaarinumero. Lisätiedot toimitetaan asianomaisen hakemuksen liitteeksi.

6. Alle kuusi henkilöä työllistävän yrityksen selvitysavustushakemus tehtiin Business Finlandille ennen ohjeistuksen muutosta. Kun projekti päättyy ja raportti luovutetaan, tuleeko mahdollinen jatkohakemus suunnata ELY-keskukselle vai Business Finlandille?

Sovitun työnjaon mukaisesti jatkohakemuskin tehdään Business Finlandille.

7. Miten varmistetaan hakemusten tasa-arvoinen käsittely?

ELY-keskuksen ja Business Finlandin välillä tehdään tarvittavaa yhteensovittamista avustuskriteerien ja prosessin osalta tämän varmistamiseksi.

8. Voiko kahden osa-aikaisen yrittäjän yritys hakea avustusta? 

Voi hakea. Tutustu kuitenkin ensin ELY-keskusten verkkosivustolla oleviin hakuohjeisiin.

9. Voiko ELY-kehitysrahoitusta saada yrityksen uusien toimintojen kehittämiseen, siten että palkkaa uuden työntekijän tähän kehitystyöhön. 

Kyllä, ELY-keskuksen rahoitusta on mahdollista saada em. toimenpiteisiin.

10. Minulla on kaksi yritystä, sekä oy että toiminimi. Molemmat takaavat yhdessä elantoni yrittäjänä. Voinko hakea avustusta molemmille (kun ehdot täyttyvät)? 

Tutustu tarkemmin hakuohjeisiin koskien muun muassa hyväksyttäviä kustannuksia ja niiden perusteella katso olisiko hakemuksen jättäminen mahdollista.

11. Miten pitää yrityksen omarahoitus osoittaa tilanneanalyysissä? 

Merkitse omarahoitusosuudeksi hakemukseen se osuus, jota tuki ei kata. Tilanneanalyysia koskevassa hakemuksessa kyse on laskennallisista kustannuksista, joita ei maksatusvaiheessa tarvitse esittää.

12. ELY-keskuksen sivustolla oli mainittu että tilanneanalyysin kesto olisi yksi kuukausi? 

Tilanneanalyysin toteuttamisaika voi vaihdella. Laskennallinen palkka ei ole sidottu toteuttamisaikaan, vaan se on aina henkilömäärään perustuva.

13. Voisiko viennin käynnistämistä tukevan tutkimusprojektin toteutus olla tällainen ELY:n ”tIlanneanalyysi”? Kyseessä noin 3-4 kuukauden tutkimustyö? Sopisi juuri tähän haarukkaan.

Tilanneanalyysin hakeminen voi sopia tämänkaltaiseen selvitykseen.

14. Olen toiminimiyrittäjä. Jos haluan saada toimintani tässä tilanteessa kannattavaksi, minun olisi hyvä palkata henkilö, jonka kanssa voimme uudistaa yritystoiminta nettilähtöiseksi. Onko mahdollista hakea tukea tällaiselle toiminnalle?

 Avustusta on mahdollista hakea. Hankkeen tukikelpoisuus tarkastellaan käsittelyn yhteydessä.

15. Onko rajaa kuinka iso osa kehittämishankkeesta voi olla ulkopuolisia palveluja? Pienissä yrityksissä on usein kevyet resurssit ja tukeudutaan ulkoistukseen. Voivatko ulkopuoliset palvelut edustaa esimerkiksi 60-70% hankkeen kuluista? 

Kehittämistoimenpiteissä voidaan hyväksyä kustannuksia harkinnan mukaan, ulkopuolisten palvelujen osuutta ei ole rajattu.

16. Meillä on hakemus sisällä ELY-keskuksessa eli voimmeko aloittaa uuden tuotteen ja toimintatavan kehittämisen jo nyt omalla riskillä ennen rahoituspäätöstä? Yrittäjän pystymme tekemään työtä ja selvitystä tällä hetkellä, ei ostaa asiantuntijapalveluita. 

Hankkeen toteuttamisen voi aloittaa heti hakemuksen jättämisen jälkeen.

17. Eikö ohjeistus nettisivuilla aiemmin ollut, että voi hakea suoraan ELY:n kehitysrahoitusta? Onko tämä muuttunut ja hylätäänkö hakemukset jos hakee suoraan kehitysrahoitusta? 

Voi hakea suoraan, mutta yritystä suositellaan ensin hakemaan rahoitusta tilanneanalyysin tekemiseen.

18. Jos alle 5 henkilöä työllistävä yritys on hakenut 25.3. Business Finlandilta poikkeusrahoitusta, mutta hakemus ei ole vielä mennyt edes käsittelyyn (tila lähetetty), tulisiko ohjeistusten muututtua nyt hakea rahoitusta ELY-keskukselta? Jos anomus mennyt eilen alle 6 hengen Oy pitääkö se anomus siirtää Ely keskukselle? 

Business Finland käsittelee ja päättää sinne tulleet hakemukset.

19. Kuinka pitkä toteutusaika voi kehittämishankkeessa olla? 

Kehittämistoimenpiteiden osalta toteutusaika riippuu hankkeen sisällöstä.

20. ELY-keskuksen avustuksissa, koskeeko yksinyrittäjyyskriteeri myös osakeyhtiöitä (eli jos osakeyhtiössä työskentelee vain yrittäjä)? 

Kyllä koskee.