KASVUN TRENDIT 2022

Kasvu Openin ja Kasvuryhmän Kasvun trendit 2022 -julkaisu avaa alle miljardin liikevaihtoa tekevien kotimaisten kasvu- ja scaleup-yritysten nykytilaa ja tulevaisuuden suunnitelmia.

Pk-yritysten merkittävin kasvun trendi on myynnin ja markkinoinnin kehittäminen. 

Alle 10 000 000 euron liikevaihtoa tekevissä kasvuyrityksissä myynnin ja markkinoinnin kehitystoimenpiteet nähdään erittäin merkityksellisinä, mutta kasvuyritysten heikko taloustilanne hidastaa kehitystä. Yli 10 000 000 euron liikevaihtoa tekevissä scaleup-yrityksissä myynnin ja markkinoinnin kehitystoimenpiteet sidotaan dataan ja analytiikkaan, jotka tukevat myynti- ja markkinointistrategian seurantaa ja toteutusta. 

Kasvun trendit 2022

  1. Myynti ja markkinointi ovat yritysten tärkeimmät kasvun ajurit
  2. Osaajia halutaan rekrytoida ja sitouttaa osaksi kasvua
  3. Ajankäytön panostukset johtamiseen tukevat tai hidastavat kasvua
  4. Digi ja data ovat menestyksen edellytykset
  5. Kipuilu rahoituksen kanssa painottuu kasvuyrityksiin

+ 1 Vastuullisuusajattelu orastaa kasvuyrityksissä – scaleupit mukana trendissä

Datapohjaisessa julkaisussa on mukana kolme yritystarinaa ja asiantuntijoiden kommentit trendeihin. Kommentit ovat antaneet:

  • Sanna Karhu, Delipap: Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on kasvustrategian perusta
  • Hanne-Mari Miskala, Aava & Bang: Varmista tulevaisuuden osaaminen –panosta työnantajamielikuvaan!
  • Mika Sutinen, Vaaka Partners: Strategiatyön petraamisella on kansantaloudellinen merkitys
  • Markku Kosonen, M-Room: Data on toimiva ongelmanratkaisun työkalu
  • Aleksi Lehtonen, Nordea: Rahoitus on yrityksen menestyksen kulmakivi, johon ei ole yleisratkaisua

Lue: Kasvun trendit 2022: Määrätietoinen kasvun tavoittelu on pk-yritysten geeneissä (8.2.2022)
Lue: Kasvun trendit 2021 (2021)