Manutec kasvaa kansainvälisille markkinoille

Sparrauksesta vauhtia saanut salolainen Manutec on kasvanut viime vuodet hurjaa vauhtia. Kansainvälistymisestä saadut kokemukset kannustavat yhä rohkeampiin avauksiin.

Manutec Oy tarjoaa kokonaisvaltaista laitevalmistusta ja kokoonpano-osaamista eri teollisuuden aloille. Yrityksen taival alkoi kokeilusta, joka lähti hyvin lyhyessä ajassa kovaan kasvuun. 

Parhaimmillaan Manutec kasvoi 100% vuosivauhtia.

– Kasvu on ollut kovaa, viime vuonna 52%. Olemme hyötyneet valtavasti Kasvu Openin sparrauksessa avautuneista oivalluksista, kuten avainhenkilöiden löytämisestä ja uusista rekrytoinneista, Manutecin toimitusjohtaja Kirsi Junnilainen kertoo.

Haasteet avaavat uusia mahdollisuuksia

Vaikka Manutecin taival on ollut viimeisten vuosien aikana vahvasti nousujohteista, näkyy taantuma heidänkin toiminnassaan. 

Junnilainen ei näe haasteita negatiivisena asiana. Manutecissa juuri haasteet ovat pakottaneet miettimään myyntistrategiaa ja markkinoita uudesta tulokulmasta.

– Meillä haasteet toivat painetta kansainvälistymiseen. Otimme pöydälle sellaisia mahdollisuuksia, joihin emme välttämättä muuten olisi tarttuneet.

Tämän prosessin myötä Manutecille avautui väyliä täysin uusille toimialoille. Näistä yksi on telakkateollisuus, jonne avautui iso asiakkuus.

”Päätimme ylittää perisuomalaisen turhan vaatimattomuuden ja kokeilla siipiämme isojen tekijöiden porukassa. ” 

Kansainvälistyminen ei sovi vaatimattomille

Uusien asiakkuuksien myötä näköaloja on avautumassa niin Norjan kuin Tanskankin markkinaan. Norjassa Manutec ylsi vastikään ison asiakkuuden tarjouskilpailussa kolmen parhaan joukkoon.

– Päätimme ylittää perisuomalaisen turhan vaatimattomuuden ja kokeilla siipiämme isojen tekijöiden porukassa. Tulos on yllättänyt meidät täysin ja antanut lisää rohkeutta ja uskoa omaan tekemiseen, Junnilainen iloitsee.

Kokemukset kansainvälisistä tarjouskilpailuista ovat opettaneet Junnilaiselle, että suomalaisen tuotannon kalleus on lähinnä pinttynyt uskomus.

– Meilläkin oli vahva ajatus, että emmehän me siellä voi pärjätä kun suomalaiset ovat niin kalliita. Ei tämä pidä enää paikkaansa. Meillä on hinnan lisäksi myös muita kilpailuvaltteja, kuten tuotannon laatu.

Junnilainen ei ymmärrä, mikä estää suomalaisia kasvuyrityksiä ja erityisesti teollisuusyrityksiä lähtemästä voimakkaammin kv-markkinaan.

– En ole löytänyt tähän mitään vastausta. Meillä on maailmanluokan osaamista kasvuyritykset pullollaan. Kilpailua on, mutta kyllä sinne tulokulmia mahtuu.

Sparraus antoi Manutecille paljon, koska Kirsi Junnilainen uskalsi ”lyödä kaikki kortit pöytään”.

Rehellisyys tuo sparraukseen lisää tehoa

Kasvu Openin sparraukseen Junnilainen päätti aikanaan lähteä täysin takki auki.

– Sovin itseni kanssa, että en mene teeskentelemään vaan lyön rehellisesti kaikki haasteet ja heikot kohdat suoraan pöytään. 

Junnilainen valitsi tarkoituksellisesti Manutecille haastavimmat aihepiirit ja sparraajat. Tämä tulokulma härnäsi esiin kaikki asiat, jotka kaipasivat viilausta. Sparrauksen aikana Manutecin liiketoiminta laitettiin uuteen uskoon ja Junnilaisesta itsestään leivottiin toimitusjohtaja. 

”Sparrauksen aikana ja jälkeen otetut askeleet ovat johtaneet tilanteeseen, jossa Manutec tähyää maailmalle omaan tekemiseen vahvasti luottaen.” 

Kaikki sparrauksen aikana ja jälkeen otetut askeleet ovat johtaneet tilanteeseen, jossa Manutec tähyää maailmalle omaan tekemiseen vahvasti luottaen.

– Kasvun polkuun kuuluu yllättävää rönsyilyä. Lannistavasta haasteesta saattaakin avautua jokin täysin uusi reitti. Olemme oppineet, että kasvun tiellä onkin oikeastaan pelkkiä mahdollisuuksia, Junnilainen nauraa.

Kiinnostaako sparraus?

Manutecin resepti kansainvälistymiseen


1. Tee pohjatyöt huolellisesti. Ota selvää, mitä kaikkea markkinaan sisäänpääsy edellyttää. Esimerkiksi Manutecille ISO 9001 -standardi oli ehdoton edellytys kv-markkinaan lähtemiselle.

2. Usko rohkeasti omaan tekemiseen. Vaatimattomat eivät maailmalla pärjää.

3. Lujita toimintamallit ja strategia. Yrityksen on kestettävä isotkin takapakit. Pidä huolta liiketoiminnan peruspilareista ja panosta kestäviin asiakkuuksiin.

4. Pidä huolta henkilöstöstä. Ilman hyvinvoivaa, sitoutunutta ja motivoitunutta tiimiä ei kv-kasvuun voi ponnistaa.

5. Selvitä markkinan nyanssit. Markkinoilla kohtaavat ihmiset. Hallitse tapakulttuuri, panosta toimintatapoihin ja onnistuneisiin kohtaamisiin.