Mistä teidän kasvunne ensi vuonna tulee?
Loppuvuosi on kiireistä aikaa pienistä kasvuyrityksistä suuriin pörssiyhtiöihin, kun projekteja ajetaan maaliin ja myynnillä varmistetaan tulevan vuoden kassavirrat. Tässä vaiheessa käynnissä on myös kuumeinen tulevaisuuden suunnittelu – mistä tulee tulevan vuoden kasvu? Kenellekään yrityselämää tuntevalle ei tule yllätyksenä ne vivut, joilla kasvua voi hankkia, mutta kerrataanpa kuitenkin.
Kasvun kahdeksan vipua, joiden ei pitäisi yllättää:
Markkinointivipu. Tuotteesi tai palvelusi voi olla maailman paras, mutta se ei auta, jos kukaan ei tiedä siitä. Myynti ja markkinointi on sitä, että torjunnan uhalla evankelioidaan mahdollistamastanne asiakasarvosta toistuvasti, jatkuvasti ja mahdollisimman laajalle (mutta harkitulle) kohdeyleisölle. Pitkän tähtäimen kannattava kasvu perustuu myyntiin.
Ihmisvipu. Rekrytoinnin lähtökohta on löytää ihmisiä, jotka tuovat enemmän kuin maksavat. Etenkin kasvuyrityksissä olennaista on saada mukaan ne ihmiset, jotka ymmärtävät perustajajoukon vision ja tavoitteet ja sisäistävät ne, mutta uskaltavat kuitenkin myös haastaa ja kyseenalaistaa. Liian kritiikitön suhtautuminen johtaa sokeuteen.
Prosessivipu. Voiko sen, mitä teette, järjestää uudestaan tai paremmin? Voidaanko prosesseja kehittää tuottavammiksi tai tehokkaammiksi? Tukevatko prosessit muiden vipujen käyttöä, vai häiritsevätkö ne niitä?
Kumppanivipu. Olennaista on se, kenen kanssa leikit. Advisorien, mentorien, myllärien ja hallitusammattilaisten osaaminen ja ammattitaito on sitä, että selkeät karikot havaitaan ajoissa ja kierretään fiksusti. Parhaat kumppanit varmistavat paremmat ajatukset toiminnan kehittämiseen.
Pääomavipu. Kasvun mahdollistaa riittävä pääoma, joka turvaa toiminnan liikkeellelähtöä etenkin alkuvaiheessa. Yksinkertaistettuna pääomavipu pitää huolen siitä, että on enemmän rahaa, millä mällätä.
Markkinavipu. Parhaassa tilanteessa ovat ne yritykset, jotka tekevät jotain, mitä ilman markkinassa ei voida elää. Markkinavipu syntyy tilanteessa, kun kysyntä kasvaa markkinassa merkittävästi esimerkiksi markkinan, toimintaympäristön tai toimialan murroksen seurauksena. Markkinavivun itsenäinen synnyttäminen on haastavaa, huomio kannattaa siis kiinnittää murrosten ennakointiin.
Teknologiavipu. Teknologian mahdollistamia toimintamalleja ja järjestelmiä on maailma vääränään. Oikein valitut ja toimivat järjestelmät vapauttavat merkittävästi aikaa ja vähentävät turhautumista. Liioittelemaan ei silti kannata lähteä – mikä on vähimmäismäärä, millä pärjätään?
Inspiraatio- ja energiavipu. Kaikki lähtee lopulta itsestä – oma tunnelma ja tekeminen ja lopulta niistä seuraava tulos. Muita kasvun vipuja pystyy ’heiluttamaan’ systemaattisella otteella ja kalenterilla, mutta oma inspiraatio ja energia syntyy sisältä. Kun palo lakkaa, tekeminen hiipuu. Kasvua ei tule, ellet pidä huolta itsestäsi.
Esitetyt vivut eivät ole suunnitelmallisessa järjestyksessä, tai yritä kuvata kaikenkattavasti kasvun avaimia. Näillä kuitenkin pääsee pitkälle, kun niitä jaksaa työstää systemaattisesti ja ajatuksella. Mikään näistä vivuista ei ole uusi tai yllättävä. Ammattilaisen tulokset eivät synny kikoista tai vippaskonsteista vaan siitä, että perusasioita palvotaan pitkäjänteisesti.
Mistä teidän kasvunne ensi vuonna tulee?
Kun lähdet kartoittamaan mahdollisuuksia, muista tarkastella omaa suhtautumistasi ja lähestymistapaasi kuhunkin vipuun. Älä päästä itseäsi helpolla ja ohita jotain kohtaa ”kyllähän tämä sujuu” -ajatuksella. Kuten muussakin riskinotossa, myös tässä hajauttaminen kannattaa. Panosta useampaan vipuun ja suunnittele itsellesi pakottava systematiikka, joka varmistaa sen, että olennaiset työkalut eivät unohdu tai jää muun kiireen jalkoihin. Kasvu vaatii systematiikkaa ja puurtamista – saman asian tekemistä päivästä toiseen.
Loppuun vielä nostoksi vuosisadan valmentajaksi valitun John Woodenin lainaus, joka muistuttaa siitä, että tekeminen on se, jolla on väliä: ”Success is peace of mind, which is a direct result of self-satisfaction in knowing you made the effort to do your best to become the best that you are capable of becoming.”
PS. Näihin vipuihin voit vaikuttaa opiskelemalla. Mikäli sellaiset aiheet kuten myynti, muutos, esimiestyö ja vaikuttaminen kiinnostavat, vielä ehdit ilmoittautua Trainers’ Housen Black Friday Masterclass -webinaaripäivään 23.11.2018, jossa käsittelemme näitä ja muita aiheita lähes viiden tunnin ajan. Ilmaiseksi. Tule mukaan: https://asp.trainershouse.fi/black-friday