Vuoden kasvuyritys GoByBike valloittaa markkinat maan parhaalla palvelulla

Raketin lailla kasvuun kiihdyttänyt GoByBike vakuutti Kasvu Openin tuomariston kilpailukykyisellä prosessilla ja kasvun mahdollisuuksilla.

Vuonna 2020 perustettu GoByBike syntyi kirjaimellisesti pyörän selässä. Perustajajäsen, toimitusjohtaja Tommi Ylönen oli juuri lukenut uutisen Valtioneuvoston lanseeraamasta uudesta pyöräedusta. Ylönen vaistosi siinä kytevän potentiaalin.

Hän nosti asian esiin viikottaisella pyörälenkillä nykyisen kehitysjohtajan, perustajäsen Heikki Tiittasen kanssa.

– Aloimme siinä pyöräillessä miettimään, miten tällaisen pyöräedun saisi helpoiten käyttöön, sillä toteutuksen tulisi olla hyvin erilainen kuin muiden luontoisetujen kohdalla. Aika nopeasti tulimme siihen tulokseen, että paras ratkaisu löytyy, kun teemme sen itse, Tiittanen muistelee.

Nyt neljä vuotta myöhemmin pyörälenkillä syntynyt GoByBike on alansa markkinajohtaja.

Jaana Hyrkäs ja Heikki Tiittanen, GoByBike, 2024
GoByBiken asiakkuuksista vastaava Jaana Hyrkäs ja kehitysjohtaja, perustaja Heikki Tiittanen.

Menestyksen takana on halu olla paras

Ylönen ja Tiittanen aloittivat haastattelemalla isoja työnantajia selvittääkseen, mikä luontoisedun hallinnoinnissa kuormittaa työnantajia. Mitä enemmän heidän ideansa kohtasi vastustusta, sen innokkaammin kaksikko pureutui vastustuksen syihin.

”Ylönen ja Tiittanen hyödynsivät dataa palvelumallin hiomiseen täydelliseksi.” 

Tiittasen mieleen tulee erityisesti yhden Suomen suurimman työnantajan henkilöstöjohtaja, joka sanoi suoraan, ettei pyöräedun kaltainen palvelumalli tule ikinä toimimaan.

– Totesin, että hienoa, minulla on tässä toimiva kynä ja koko vihko tyhjää paperia, kerro täsmälleen kaikki syyt, miksi tämä malli ei mielestäsi toimi, Tiittanen nauraa.

Tuosta haastattelusta tuli GoByBiken arvokkain asiakashaastattelu. Ylönen ja Tiittanen hyödynsivät haastatteluissa saamaansa dataa palvelumallin hiomiseen täydelliseksi.

– Halusimme olla paras palveluntarjoaja luomalla mallin, joka on helppo ottaa käyttöön, sillä se ei edellytä asiakkaalta vaivannäköä tai hallinnointia.

Tommi Ylönen, GoByBike ja Marko Nieminen, Nordea
Toimitusjohtaja, perustaja Tommi Ylönen vastaanotti Kasvu Openin ja Nordean myöntämän Vastuullisuusteko-tunnustuksen Kasvu Open Karnevaalissa 31.10.2024.

Ainutlaatuinen konsepti syntyi haasteista

GoByBiken prosessi on ainutlaatuinen, sillä he toimivat asiakkaan HR-osaston ulkoistettuna jatkeena pyöräedun osalta. Asiakkaan tehtäväksi ei jää juuri muuta, kuin maksaa palvelun käytöstä.

Yrityksen alkutaipaleella GoByBike käytti ulkopuolista leasing-yhtiötä, kuten kaikki muutkin alan toimijat. Varsin pian ongelmaksi muodostui kuitenkin yrityksen räjähdysmäinen kasvu.

Kasvu oli niin kovaa, että onnistuimme tukkimaan kumppanina toimineen rahoitusyhtiön. Prosessit kaatuivat juuri sillä hetkellä, kun meille tuli ryminällä uusia asiakkaita, Tiittanen kertoo.

Tilanne oli kovassa vauhdissa olevalle kasvuyritykselle pahin mahdollinen. Se oli myös hetki, jolloin määriteltiin yrityksen koko tulevaisuuden suunta.

– Tajusimme, että konsepti ei tule toimimaan näin. Päätimme perustaa oman rahoitusyhtiön, jotta saamme koko prosessin oman katon alle.

Onnekas epäonni johti täysin poikkeukselliseen konseptiin, joka on mahdollistanut vahvan etulyöntiaseman markkinassa.


Katso GoByBiken Heikki Tiittasen pitchaus!

Sparraus toi ärsykettä ideointiin

Tiittanen kokee, että GoByBiken menestys ei ole ainoastaan toimivan konseptin ansiota, vaan myös itse palvelun korkea taso on iso tekijä.

– Me haluamme tarjota maan parasta palvelua. Siitä on rakentunut koko meidän yrityksen kulttuuri ja se leikkaa läpi kaiken toiminnan.

Kasvu Openin sparraukseen yritys lähti hakemaan ulkopuolista näkemystä ja ärsykettä ideointiin. Tiittasen mukaan omalla valmistautumisella oli iso merkitys.

”Saimme älyttömän hyviä kulmia erityisesti markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan.” 

– Mietimme etukäteen tarkasti ne osa-alueet, joihin halusimme sparrausta tietyiltä sparraajilta. Erityisesti markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan saimme älyttömän hyviä näkökulmia, Tiittanen summaa.

Seuraavaksi GoByBike aikoo parantaa asemiaan kotimaisten pk-yritysten markkinassa. Sitten suuntana on kansainvälistyminen. Näkymiä on Tiittasen mukaan avautumassa muun muassa Tanskaan.

– Meidän palvelumalli on niin uudenlainen ja kaikille osapuolille kannattava, että sillä on potentiaalia monilla markkinoilla.

Kiinnostaako sparraus?