Poikkeustilanne on mahdollisuus kasvaa
Nyt jos koskaan kannattaa hakea kasvua. Paremmassa suhdanteessa on kilpailu kovaa, koska yrittäjiä on paljon. Rajusti muuttuneessa markkinatilanteessa on tilausta kokeiluille ja rohkeille toteutuksille.
Toki tässä tilanteessa on paljon ikävää. Palvelusektori kärsii erityisesti ja välittömästi. Itsestään selviä voittajia ei ole, jokainen meistä ottaa osumaa nyt jollain lailla. Tiedämme kaikki monta tarinaa konkursseista. Rikkoutuneista unelmista, joiden aika oli juuri alkamassa, kun markkinan matto repäistiin alta pois. Moni työtehtävä muuttuu tai katoaa alta. Liiketoimintaidea käy parhaimmassakin tapauksessa läpi todellisen läpivalaisun.
Varmaa kuitenkin on se, että jotain uutta tästä syntyy ja kasvaa. Ihmiset kaipaavat jo nyt monia palveluita, jotka ovat käden ulottumattomissa. Täysin uusia tuotteita ja toimintatapoja on tullut jäädäkseen. Kuten amerikkalaisen Leijonanluolan legendaarinen yrittäjä ja sijoittaja Robert Herjavac vapaasti käännettynä toteaa: Kaaosta on hyvä rakastaa, ei vain sietää. Se opettaa menestymään. Yrittämisessä kaaoksia riittää toki ilman pandemiaakin.
Suomi on viime laman jälkeen määrätietoisesti vahvistanut aloittavien ja kasvuyritysten ekosysteemiä. Valtio osallistuu suurella panoksella talouden liikkeen ylläpitoon. Hyville ideoille ja timanttisille tiimeille löytyy myös yksityisiä rahoittajia. Niin ikään olemassa oleville elinkelpoisille yrityksille löytyy monenlaista tukea. Esimerkiksi Kasvu Openista löytyy polkuja, joilla saa sparrausta – tukea ideansa tiivistämiseen ja tuotteen muokkaamiseen kohti kysyntää.
Kokenut sparraaja tukee ja auttaa näkemään pidemmälle tulevaisuuteen, keskittymään olennaisiin asioihin ja vahvistamaan tekemisen suuntaa.
LUE: Sparraus on oivalluksia ja oppia kahteen suuntaan
Kustannusten sopeuttaminen, markkinatilanteen analysointi uudestaan ja uudestaan, visioiden tarkastaminen, tuotteen muokkaaminen ovat kaikki tekemistä, joita tehdään kasvuloikkaa rakennettaessa. Nyt sysäys tulee ulkopuolelta, mutta samat tekemisen tavat rakentavat kasvua myös normaalissa tilanteessa.
Tässä ajassa syntyy paikkoja myös uusille aluevaltauksille. Muun muassa digitaaliset palvelut ovat ottamassa mielettömän isoa loikkaa, johon kannattaa tarttua. Käytännössä tämä loikka voi esimerkiksi viedä yrityksen markkinoinnin entistä vahvemmin sosiaaliseen mediaan tai palvelun yhä asiakasystävällisemmälle digitaaliselle alustalle.
LUE: 70 %:lla yrittäjistä digiosaamisessa pahoja puutteita – Digiakatemia vastaa tarpeeseen