Vuoden kasvuyritys Profilencen tarina alkoi autotallista

Vuoden kasvuyritys Profilencen tahtotila ja vahva kansainvälisen myynnin tiimi vakuutti tuomariston. Tuomariston puheenjohtaja Lennu Keinäsen mukaan kisan ratkaisi yrityksen kansainvälinen menestys sekä skaalautuva ja rohkea liiketoimintamalli.


Profilencen tarina on kuin suoraan amerikkalaisesta elokuvasta. Steve Jobsin Applen tavoin Profilencekin sain alkunsa autotallissa. 

Elettiin vuotta 2014. Microsoft (entinen Nokia) oli juuri ajanut alas toimintansa Oulussa ja irtisanonut suuren osan työntekijöistään, joiden joukossa oli Profilencen perustajakolmikko Sami Utriainen, Mikko Keskitalo ja Mika Mikkelä.

Kolmikolla oli käsissään jo Nokian aikana ideoitu data-analytiikan sovellus, jonka kehittäminen oli kuitenkin vielä ajatuksen tasolla.

– Ei meillä siinä vaiheessa ollut mitään, ei minkäänlaista rahoitusta. Menimme Mikan autotalliin ja aloimme koodaamaan. Kalifornialaisista menestystarinoista tämä eroaa sillä tavalla, että oululaisessa autotallissa on aika lailla kylmempää, perustajajäsen, toimitusjohtaja Sami Utriainen nauraa.

Ensimmäinen ratkaistava ongelma menestyksen tiellä olikin autotallin nosto-oven eristäminen. Pian käsissä kuitenkin oli ensivaiheen sovellus, jolle löytyi ensimmäiset asiakkaat.

Profilence myy dataa

Profilencen kehittämä sovellus auttaa Android-laitevalmistajia ennustamaan laitteiden toimintaa pitkällä aikavälillä.

Liiketoimintamallin menestys piilee siinä, että Profilence ei myy asiakkailleen sovelluksia, vaan dataa, joka on tuotettu suoraan asiakkaalle Profilencen sovellusta käyttämällä.

– Käytännössähän me myymme kristallipalloja. Kykenemme ennustamaan, miten laite toimii käyttäjillä käytännössä ja pystymme analysoimaan syitä, miksi laite ei toimi toivotulla tavalla.

Tämä mahdollistaa laitevalmistajille faktapohjaisen päätöksenteon ja strategisen riskinoton. Kun mahdolliset tulevat viat ovat tiedossa, voidaan laskea, onko laite taloudellisesti kannattavaa laittaa markkinoille.

”Suosittelen käyttämään aikaa oman liiketoiminnan kipukohtien löytämiseen. Kun ne ovat tiedossa jo etukäteen, saa sparrauksesta kaiken mahdollisen hyödyn irti,” toimitusjohtaja Sami Utriainen sanoo.

Sparrauksesta vastauksia ongelmakohtiin

Utriainen täytti hakemuksen Kasvu Openin Kasvupolku-sparrausohjelmaan turhautuneessa tilassa. Yrityksen toiminta tuntui polkevan paikoillaan ja ongelmakohtia riitti listaksi asti.

– Olimme liikaa kiinni tuotekehityksessä. Ei ollut riittävästi resursseja strategian luomiseen, saati myyntiin ja markkinointiin. Hakemukseen listasin kaikki ne asiat, jotka eivät toimi tai joita pitää muuttaa.

Utriainen kokee, että Profilence lähti sparraukseen juuri täydelliseen aikaan. Yrityksessä oli laitettu iso myllerrys käyntiin. Uuteen uskoon menivät niin johtoryhmä kuin strategian kannalta keskeiset tekijät.

Sparrauksessa tästä oli valtava etu, sillä kaikki ne liiketoiminnan osa-alueet, joihin eniten kaivattiin tukea, tulivat esiin kuin itsestään.

– Suosittelen käyttämään aikaa oman liiketoiminnan kipukohtien löytämiseen. Kun ne ovat tiedossa jo etukäteen, saa sparrauksesta kaiken mahdollisen hyödyn irti, Utriainen sanoo.

Kuvassa Sami Utriainen, Vuoden kasvuyritys 2023 perustajajäsen ja toimitusjohtaja.
Profilence sai sparrauksessa Sami Utriaisen sanoin ”avuksi ihan järjettömän taitavia ammattilaisia”.

Profilence jatkaa kohti korkeuksia

Kasvupolku-sparrausohjelman puolen vuoden rupeaman aikana on Utriaisen mukaan tapahtunut valtava määrä asioita.

Saimme ihan todella hyvää sparrausta kun pystyimme näyttämään tosi tarkasti, mihin asioihin sparrausta tarvitsemme. Saimme avuksemme ihan järjettömän taitavia ammattilaisia.

Keskeisimmät opit ja oivallukset liittyivät tiimin koostamiseen ja johtamiseen. Esihenkilötyöhön on Utriaisen mielestä löytynyt kehittämiskohteita sparrauksessa valtavasti.

– Erityisen vahvasti on mieleen jäänyt sparraajamme Pekka Usva, joka soitti minulle ensin tunnin puhelun, jonka aikana päätettiin, mistä kaikesta puhutaan 45 minuuttia kestävässä varsinaisessa sparrauksessa, Utriainen nauraa.

Profilencen strategia on kirkas aina vuoden 2025 loppuun. Sparrauksen aikana tarkennettiin askelmerkkejä, joiden mukaan edetään. 

Niistä tärkeimmät liittyvät Utriaisen mukaan tiimin vahvistamiseen. Profilencessa uskotaan, että sitoutuminen syntyy työn merkityksellisyyden ja tavoitteiden kautta. Näitä ohjaa yrityksen visio, joka on samaan aikaan sekä kunnianhimoinen että realistinen.

– Tässä sitä nyt kasvetaan. Kuljetaan strategiaan kirjattua maltillista polkua. Sen jälkeen painetaan kaasu päälle ja kiihdytetään korkealle.

Vuoden kasvuyritys -kisan voitto kotiin

Profilence sai Vuoden kasvuyritys -tittelin Kasvu Open Karnevaalissa marraskuussa 2023. Vuoden kasvuyritys valittiin yli 200 Kasvupolku-ohjelmiin osallistuneiden yritysten joukosta. Utriainen korostaa, että yrityksen menestyksen takana on upea tiimi.

– Meidän tiimi on vahvan kansainvälinen, tekijöitä on mukana ympäri maailman. Ilman tätä tiimiä emme olisi nyt tässä, yksin ei kukaan saa tällaista tulosta aikaan.

*Vuoden kasvuyritys valitaan kasvuyritystapahtuma Kasvu Open Karnevaalissa. Vuoden kasvuyritys valitaan Kasvupolku-ohjelmiin osallistuneiden yritysten joukosta. Profilence valittiin Vuoden kasvuyritykseksi Kasvu Open Karnevaalissa 2.11.2023 Jyväskylässä.