Marjo-Riitta Mustonen: Auttamisen halu kirvoittaa sparraajan uusiin oppimiskokemuksiin
Marjo-Riitta Mustonen nauttii auttamisen lisäksi siitä, että hän oppii koko ajan uutta yritysmaailmasta. Hänen mielestään sparraus on ehdottomasti win–win-tilanne sparraajan ja kasvuyrittäjän välillä.
Yksi Suomen operaattorialan konkareista on Marjo-Riitta Mustonen, joka on työskennellyt urallaan lähes kaikissa Suomen tietoliikenneyhtiöissä. Tällä hetkellä hän on DNA:n osastopäällikkö ja vastaa tiiminsä kanssa yhtiön tuottamista mobiilipalveluista. Mustosella on vankka tausta erityisesti tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.
– Kokemuksesta tiedän, miten yrityksen kannattaa mennä markkinoille, valita oikeat myyntikanavat ja kehittää liiketoimintaansa menestyksekkäästi, Mustonen kertoo.
Mustonen hyppäsi sparraajan rooliin ensimmäistä kertaa vuonna 2020. Hän halusi testata, voisiko omasta osaamisesta olla hyötyä ja annettavaa kasvuyrityksille.
– Ison yrityksen edustajan sijaan pyrin olemaan ihminen ihmiselle. Vaikka olen sparraajana uusi, yrittäjien auttaminen on valtavan kivaa ja äärimmäisen mielenkiintoista, Mustonen sanoo.
Kasvuyritysten auttaminen lisää sparraajan ymmärrystä yritysmaailmasta
Auttamisen ilo on suurin syy, miksi Marjo-Riitta Mustonen nauttii sparraamisesta. Vaikka viime vuonna hänen sparraamansa kasvuyritykset tulivat kovin erilaisista lähtökohdista, Mustonen koki, että hän pystyi auttamaan yrittäjiä heidän omilla kasvupoluillaan.
Sparrauksen aluksi hänellä on tapana heittää ilmoille erilaisia herätteleviä kysymyksiä.
– Joskus saatan kysellä tavallaan tyhmiäkin, jos oma taustani ja osaamiseni on kasvuyrityksen substanssin ulkopuolella. Niistä syntyy usein kuitenkin kaikista herkullisimpia keskusteluja. Haluan saada yrittäjän pohtimaan, voisiko asioita vielä hioa tai tehdä kenties toisin. Kaikki kivet kannattaa kääntää ennemmin kuin myöhemmin, Mustonen sanoo.
Mustosen mielestä sparraustilanne tarjoaa sparraajalle perspektiiviä ja auttaa ymmärtämään yritysmaailman moninaisuutta.
”Yrittäjähenkisyyttä ei voi olla koskaan liikaa. On upeaa päästä käsiksi kasvuyrittäjän sielunmaisemaan ja tuulettaa siten myös omia ajatusmalleja.”
Lisäksi hän tuumaa, että sparraus on parhaimmillaan kahden kauppa: kun kasvuyritys saa sparraajalta kallisarvoista apua, sparraaja voi saada kasvuyrityksestä lojaalin asiakkaan.
KATSO: Marjo-Riitta Mustosen sparraajaprofiili
Kasvun asenne yhdistää sparraajaa ja kasvuyrittäjää
Marjo-Riitta Mustonen tietää, että jokaisen kasvuyrityksen haasteet ovat erilaisia. Siksi samaa sapluunaa ei voi hyödyntää jokaiselle, vaan vinkit on räätälöitävä kunkin yrityksen tarpeiden mukaan. Se tuo mukavasti vaihtelua sparraajan työhön.
– Sparraajan pitää varata riittävästi aikaa, jotta hän ehtii perehtyä jokaisen kasvuyrityksen haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tällöin sparraustilanteessa voi antaa ja saada eniten, Mustonen uskoo.
Hänen mielestään hyvältä sparraajalta vaaditaan roppakaupalla avoimuutta, kannustavaa otetta ja kykyä kuunnella.
– Kaikista tärkeintä on kuitenkin kasvun asenne, joka yhdistää sparraajaa ja kasvuyrittäjää. Yrittäjän ideoita ei siis kannata missään nimessä väheksyä vaan miettiä, mitä niistä voisi versoa, Mustonen painottaa.
Hänestä on tullut Kasvu Openin myötä vahva yrityssparrauksen kannattaja. Niinpä Mustonen sparraa kasvuyrityksiä myös tänä vuonna, sillä hän haluaa nähdä niin pienen kuin suurenkin kasvuyrityksen maailmaa pintaa syvemmältä.
Kasvu Open -sparrauksessa Mustonen arvostaa erityisesti sitä, miten matalalla kynnyksellä kasvuyrittäjä pääsee juttelemaan asiantuntijoiden kanssa.
– Sparraus tarjoaa mahtavan areenan ihmisten väliselle avoimelle keskustelulle ja oppimiselle. Nykypäivän yritysmaailmassa sparraus on ihan ehdoton juttu, Mustonen vakuuttaa.