Arto Vidgren: Asenne ratkaisee!
Arto Vidgren on positiivista energiaa huokuva tuotekehityksen ja brändäyksen ammattilainen. Asiantuntijuudellaan ja lempeydellään hän jakaa iloa, uusia näkökulmia ja osaamista yrityksen toimialasta riippumatta. Vidgren on kehitysprosessien sielu ja valmentaja isolla V:llä.
– Vähän niin kuin sanonta suutarin lapsilla ei ole kenkiä, yrityksetkään eivät monesti näe niin lähelle, että voisivat omaa toimintaansa kehittää laaja-alaisemmin. Siksi meitä ulkopuolisia valmentajia ja sparraajia tarvitaan, sanoo Vidgren.
Vidgrenin periaate on, että hän ei vahingossakaan kerro yrityksille oikeita vastauksia, koska oikean vastauksen voi tietää vain yritys itse. Vuosien saatossa hän on oppinut kysymään oikeat kysymykset, joiden avulla yritys voi itse päästä oikeisiin vastauksiin käsiksi. Valmentajana Vidgren ei päästä helpolla, sillä hän laittaa pohtimaan missä on yritysjohtajan todellinen intohimo ja perimmäiset ajatukset.
”Mitä mietit kolmelta yöllä, kun makaat sängyssä ja et saa unen päästä kiinni?” Konkarin bravuurikysymys herättelee toisinaan radikaalistikin ja sparrattavalla saattaa mennä kaikki ajatukset tulevaisuuden suhteen uusiksi.
LUE: Sparraus on oivalluksia ja oppia kahteen suuntaan
Tulevaisuuden kasvun mahdollistajana tuotteistaminen
Hälyttävän helpolta vaikuttava kysymys siitä, missä bisneksessä yritys toimii, voi aiheuttaa yllättävästi päänvaivaa. Näin Vidgrenin haastaa yritystä miettimään, kenen puuttuva resurssi yritys on. Yrityksen on tärkeää tunnistaa oma ydinosaaminen, tuntea omat ja asiakkaan prosessit sekä tietää missä brändin lupaus loppupeleissä lunastetaan.
“Miltä tulevaisuus näyttää?” Kysymys aiheuttaa välillä täydellistä hiljaisuutta, mutta Vidgren rohkaisee visioimaan tulevaisuutta.
– Jotta kehitystä voi tapahtua pitkällä aikajänteellä, pitää uskaltaa nähdä myös tulevaisuuteen.
Moni yritys tulee hakemaan sparrauksesta apua markkinointiin. Todellinen tarve saattaa Vidgrenin mukaan olla kuitenkin tuotteistamisessa. Tuotteistamisprosessin merkityksen ymmärtäminen on tärkeää. Jopa parhaalle markkinoinnin asiantuntijalle onnistuminen on mahdotonta, jos hän ei tiedä selkeästi mitä markkinoidaan ja kenelle. Substanssi- sekä ydinosaamisesta harvoin sparraukseen tulevilla yrityksillä on puutetta, mutta tuotteiden ja palvelumuotoilun viimeistely on jäänyt kesken. Tällöin markkinointi voi tuntua hyvin haastavalta, kun itsekään ei ihan varmasti tiedä mitä on myymässä.
Yrityksen kehittäminen kalenteriin
Kiire ei kelpaa syyksi jättää yrityksen kehittäminen vähemmälle. Vidgren painottaa, että yrityksen kehittämisen ei pitäisi olla sellaista, mitä tehdään vain jonkin asian peruuntuessa tai mennessä pieleen.
Konkreettisesti yrityksen kehittämiselle pitäisi varata kalenterista vähintään pari tuntia aikaa viikoittain, sillä kehittäminen on olennainen osa yrityksen arkea. Näin myös palvelumuotoilulle ja tuotteistamisen tekemiselle löytyisi riittävästi aikaa.
Vuosien saatossa konkari on tunnistanut yhden menestykseen ehdottomasti positiivisesti vaikuttavan tekijän – leap of faith. Asenne se on, joka lopulta ratkaisee.