Kansainvälistymisen riskit– lue vinkit kohti sujuvaa kansainvälistymistä
Joskus kannattaa laittaa viisi tonnia rahaa asiantuntijaan, ettei mene muutama sata tonnia vahinkoon, heittää Ifin Sales Executive Arttu Lazarev.
Yrittäjätaustainen Arttu Lazarev tuntee yritysten kipupisteet ja kasvuvaiheen, jossa ollaan kädet savessa siellä sun täällä. Tapaamisissa yrittäjien kanssa hän haarukoi riskejä, jotka ovat jääneet pimeään kulmaan.
– Tarkoitukseni ei ole vakuuttaa kaikkea mahdollista, vaan kartoittaa ja auttaa yrittäjiä varautumaan riskeihin, Lazarev sanoo.
Pyynnöstä Lazarev listaa kolme tapausta, joissa parempi sopimus, vakuutus ja/tai IPR-strategia olisi säästänyt yrityksen kassaa – ja hermoja.
Paras vakuutus on oikein laadittu sopimus
Yritys, jolla on tuote x, on saamassa hyvän diilin Saksasta ja pääsemässä sen kautta Saksan markkinoille. Yritys tekee 3 vuoden eksklusiivisen sopimuksen jälleenmyyjän kanssa.
Jälleenmyyjä ei kuitenkaan ala myydä ja markkinoida yrityksen tuotetta, eikä myynti Saksan markkinoilla näin ollen lähde käyntiin. Koska sopimuksessa ei ole klausuulia (sopimusta rajoittava lisäpykälä), joka tekisi mahdolliseksi yrityksen irtautumisen sopimuksesta, yritys on kiinni sopimuksessa useita vuosia, vaikka tarjolla olisi muita halukkaita jälleenmyyjiä.
– Helpoimmillaan yritys olisi päässyt, jos sopimuksessa olisi ollut klausuuli: Jos myynti ei käynnisty, yrityksellä on ulospääsy sopimuksesta. Paras vakuutus on aina oikein laadittu sopimus, joka sisältää esimerkiksi klausuulin sopimuksesta irtautumiseen ja vahinkojen sekä vastuiden rajaamiseen, Lazarev sanoo.
Lazarevin mukaan sopimusasiat ovat keskisuurissa yrityksissä kunnossa, koska näillä on yleensä oma lakiasioihin keskittynyt osasto. Pienemmissä yrityksissä on enemmän yrityskohtaista vaihtelua.
– Jos yrityksissä käytetään alan yleisiä toimitusehtoja, asiat ovat usein ok. Välillä kannattaa kuitenkin laittaa viisi tonnia rahaa asiantuntijaan, ettei mene muutama sata tonnia vahinkoon.
Jälleenmyyjä vai maahantuoja – vakuuta oikein
Yritys myy kuluttajille sähkölaitteita, joita se tuo maahan (Suomi) EU:n ulkopuolelta. Yritys näkee itsensä vain jälleenmyyjänä eikä huomioi maahantuojan tuotevastuuta Eurooppaan EU:n ulkopuolelta tuotavista sähkölaitteista.
Kuluttajan yritykseltä ostama sähkölaite syttyy tuleen ja aiheuttaa kuluttajalle mittavia omaisuusvahinkoja. Koska yritys ei ollut huomioinut maahantuojan tarvitsemia vakuutuksia, vastuu kuluttajalle aiheutuneista vahingoista on tuotteen kuluttajalla myyneellä yrityksellä eikä EU:n ulkopuolisella sähkölaitteiden myyjällä.
– Suosittelen aina yrityksiä ottamaan vahinkovakuutuksen, joka kattaa myös tuotteen pakkauksen ja ohjeistuksen, huolimatta siitä tuodaanko tuote EU:n sisältä vai ulkopuolelta.
Lazarev kertoo tapauksesta, jossa vahinkovakuutus ei ollut ollut kunnossa. Yritys oli ostanut tuotteita Euroopasta ja kääntänyt tuotteiden ohjeet suomen kielelle. Tavaran ostaneelle kuluttajalle kävi tuotteen kanssa vahinko. Korvausvastuu osui myyjälle, joka oli kääntänyt ohjeistuksen.
– Perusvakuutukset kannattaa olla aina kunnossa ennen kuin teet mitään. Sitten kun firma ja riskit kasvavat, vakuutuksia tarvitaan lisää. Meidän tehtävä vakuutusyhtiössä on suojata asiakasta vakuutusten avulla ja vahinkojen sattuessa selvittää onko tällä korvausvelvollisuus.
IPR-strategiasta muskelit riitoihin
Startup kehittää innovatiivisen tuotteen x. Koska Suomi on pieni markkina-alue, yritys päättää viedä tuotteen kansainvälisille markkinoille. Samalla alalla toimiva suurempi kilpailija hermostuu startupin alueellisesta laajenemisesta.
Kilpailija ilmoittaa, että startupin tuote rikkoo kilpailijan IPR-oikeuksia. Kilpailija luottaa, että startup säikähtää uhkailua ja pakenee markkinoilta.
– Tässä tapauksessa startupin niin sanotut muskelit olivat kunnossa ja kilpailijalle voitiin osoittaa, että sen IPR-asiat ovat kunnossa eivätkä loukkaa kilpailijaa. Uhkailu loppui siihen. Valitettavan usein suuremmat yritykset kiusaavat pienempiä yrityksiä turhilla syytöksillä ja yrittävät näin ajaa niitä pois markkinoilta.
Lazarev sanoo, että innovaatioiden ja tuotemerkkien suojaus (IPR) on 2020-luvulla merkittävämpää kuin koskaan. Samalla oikut ja rahaa nielevät riidat ovat yleistyneet.
– Enää ei voi puhua IPR-vakuutuksesta vaan pitää puhua IPR-kokonaisuudesta tai IPR-strategiasta, jonka yksi osa-alue vakuutukset ovat. Esimerkiksi innovatiivisessa yrityksessä, jonka arvo koostuu usein IPR:stä, omaisuutta suojaava strategia suojaa ja tuo uskottavuutta. Strategiassa voidaan muun muassa huomioida, miten IPR:stä saadaan taloudellista hyötyä.
LUE: Riskienhallinta tukee kasvuyritystä kestävän bisneksen polulla
If on Pohjoismaiden johtava vahinkovakuuttaja, jolla on noin 3,9 miljoonaa asiakasta.