Kasvu Open -sparraus – Ketä sparrataan tänä vuonna?
Kasvu Open -sparraukseen valittiin tällä kaudella 320 yritystä. Sparraukseen valitut yritykset ovat kaikkialta Suomesta, Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Oma tavoitteemme, hyvä valtakunnallinen tavoittavuus, saavutettiinkin hienosti tänä vuonna: Valtakunnallinen tavoittavuus skaalautuu kaikista mukaan hakeneista yrityksistä (528) sparraukseen mukaan valittuihin yrityksiin.
Eniten mukaan sparraukseen valittuja yrityksiä on Uudeltamaalta (29 %), Pirkanmaalta (10 %) ja Pohjois-Pohjanmaalta (9%). Kolmen kärki on lähes sama kuin kaudella 2019. Silloin kolmannelle sijalle kiri tämän kauden vitonen, Pohjois-Savo.
LUE: Kuinka moni haki Kasvu Openiin 2020?
Yritysten toimialat ja liikevaihto
Mukaan sparraukseen valittujen yritysten yleisimmät toimialat ovat ICT ja viestintä (18 %), teollisuus (15 %) ja tukku- ja vähittäiskauppa (10 %). Toimialat skaalautuvat maantieteellisen sijainnin tapaan suoraan koko hakijamassasta. Mukaan sparraukseen valittujen yleisimmät toimialat ovat samat kuin koko hakijajoukolla.
Kasvu Open -sparraukseen valittujen yritysten liikevaihto on yhteensä yli 358 miljoonaa euroa, ja ne työllistävät yhteensä 2988 henkilöä. Tuoreen Talouselämä 500 -listauksen mukaan yritykset yhteensä olisivat sijoittuneet liikevaihdon mukaan sijalle 175. Keskimäärin yritysten liikevaihto on 1,1 M€, mikä on reilut 600 000 € vähemmän kuin viime vuonna. Tiimin koko on viime vuoteen verrattuna pysynyt lähes samana (9 henkilöä). Viime vuonna vastaava luku oli yksitoista.
Kasvun haasteina myynti ja markkinointi
Koronapandemian aiheuttamasta vaikeasta tilanteesta huolimatta on ilo huomata, että kotimaiset yritykset tavoittelevat kasvua. Mukaan sparraukseen valituista yrityksistä kasvuvaihe (50 %) kuvaa parhaiten oman liiketoimintansa vaihetta.
Sparraustarpeet pysyivät samoina aikaisempiin vuosiin verrattuna. Myynti ja markkinointi, talous ja kasvun rahoitus, johtaminen ja strategia sekä osaaminen ja tiimi ovat neljä tärkeintä asiaa yritysten kasvusuunnitelmien eteenpäin viemisessä.
Kasvu Openin valtakunnallisen kumppanin, Nordean kasvuyrityspankin johtaja Vesa Riihimäki sanoo, että kevään aikana yritysten haasteet ja prioriteetit säilyivät ennallaan, mutta niiden sisältö muuttui.
– Kriisiajan johtajuudessa kyky tehdä harkittuja ja nopeita toimenpiteitä on korostunut, eikä se ole lainkaan itsestäänselvyys. Myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta digitaaliset kyvykkyydet ovat saaneet valtavan lisähuomion. Kriisiajan rahoitusosaaminen on noussut pintaan ja on ymmärretty, että rahoituslähteet, rahoituksen ehdot kriisin apuna, kustannusleikkausten keinot, kiinteiden kulujen joustot, rahoitusrakenteen pitkämielisyys ja rahoittajan taustat ovatkin tarjonnan ja soveltuvuuden osalta muuttuneet aivan erinäköisiksi, sanoo Riihimäki.
Myynnin ja markkinoinnin mahdollisuuksia sekä muita liiketoiminnan teemoja sparrataan mukaan valittujen yritysten kanssa tällä kaudella diginä. Jokainen sparraukseen mukaan valittu yritys tapaa kahden sparrauspäivän aikana vähintään kahdeksan Kasvu Open -sparraajaa. Sparraajat auttavat, haastavat ja kehittävät yrityksen kasvusuunnitelmaa yhdessä yritysten kanssa.