Kirkkoveneet ja muu paska takaavat toimeentulon
“Vittu mitä paskaa” oli turhan yleinen lausahdus yrittäjä Jenni Timoskan suusta. Timoska teki graafista suunnittelua toiminimellä yrityksille ja leiskoja läheteltiin edestakaisin, ja mikään ei ensiyrittämällä kelvannut.
Lopulta Jenni Timoska kyllästyi tilaustöiden ainaiseen hiomiseen, lopetti tilauksesta suunnittelun ja perusti Paskakaupan, jonne hän suunnittelee tuotteet itse.
– Vittumitäpaskaa.fi -domain on alunperin kännipäissään tilattu, mutta se on osoittautunut Paskakaupalle toimivaksi verkkokaupaksi. Paskakaupasta voi tilata mukin omalla toiveella, mutta ilman leiskojen lähettelyä. Tällä tavalla olen saanut jatkaa omalla tahdilla ja tyylillä suunnittelutöitä, Jenni Timoska sanoo.
Timoska perusti ensimmäisen toiminimensä, Graafiskan, vuonna 2016 ja toimi kaapistosuunnittelijana noin vuoden verran. Toiminimi loppui vuoden 2018 lopussa ja Arkista Paskaa Oy jatkoi suoraan vuodenvaihteesta.
– Konseptien nimet ovat vaihdelleet ajan saatossa, mutta nyt olen löytänyt suuhun sopivat nimet. Yritys on Arkista paskaa ja yrityksen pääjuttu on Paskakauppa. Kaupalla on kivijalkaliike Porvoossa ja verkkokauppa vittumitäpaskaa.fi, josta saa ostettua kaikenlaista paskaa.
“Löydän ainakin neljä ostajaa”
Jenni Timoska on multitaskaaja, joka on aina ollut kova tekemään töitä. Parhaimmillaan hän teki neljää osa-aikaista työtä yhtä aikaa, koska ei löytänyt yhtä täysiaikaista työtä. Hän työskenteli samaan aikaan postissa, kassalla, myyjänä ja henkilökohtaisena avustajana.
– Mietin, että miksi en perustaisi toiminimeä ja tarjoaisi sitä, missä olen oikeasti hyvä. Jos olen löytänyt neljä työnantajaa niin kai löydän myös neljä ostajaa. En ole hirveästi miettinyt kannattaako lähteä johonkin. Olen vain lähtenyt tekemään ja katsonut tuleeko siitä jotain.
LUE: ”Kaikki hyvät ideat lähtevät unelmista”
Vuosi 2018 oli yritykselle kovaa kasvua. Yhden naisen yritys kasvoi kolme työntekijää työllistäväksi kaupaksi. Vuoden 2018 alussa kotitoimistossa painettiin vielä yksi muki kerrallaan, kun kesäkuussa 2019 tilat ovat kasvaneet 200 neliöön ja mukeja painetaan 36 kappaletta viidessä minuutissa.
– Vuosi 2018 oli kauhea, koska kasvua tuli niin paljon ja maha pystyssä pakkailin tuotteita. Edelleen on kasvusuhdanne menossa, mutta nyt kasvuvauhti on hillitympi.
Kirkkoveneet ja munapillit tuovat leivän pöytään
Jenni Timoskalla on neljä lasta, joista nuorin on noin vuoden ikäinen. Tällä hetkellä elämää eletään vauvan ehdoilla, mutta lapsen kasvaessa työt kutsuvat.
– En tiedä missä menee työn ja vapaa-ajan raja, mutta se ei haittaa. Paskakauppa on tavallaan viides lapsi ja haluan pitää siitä yhtä paljon huolta kuin näistä neljästä muustakin.
Yrittäjyys vie paljon aikaa, mutta sen myötä Timoska on päässyt toteuttamaan itseään ja tekemään itselleen mieluisia juttuja.
– Paskakaupassa on täsmälleen omannäköisiäni tuotteita. Mulla on ollut aina vähän outo huumorintaju. Jo lukioikäisenä piirtelin kirkkoveneitä ja askartelin munan muotoisia pillejä. Nyt olen löytänyt kanavan, mihin näitä tuotoksia voi puskea.
LUE: “Yrittäjillä on pohjimmiltaan jokin luonnevika, pakko olla”
“Olen päättänyt hypätä kyytiin ja tehdä parhaani”
Yrityksen kasvaessa haasteita tuottaa se, että aikaa pitäisi löytyä byrokratiaan perehtymiseen ja velvoitteiden hoitamiseen. Uusien asioiden sisäistäminen vie aikansa.
– Välillä tulee hetkiä, jolloin en usko pystyväni kasvavan yrityksen pyörittämiseen. En jaksa. Nämä hetket menevät kuitenkin onneksi ohi. Olen päättänyt vain olla kyydissä ja tehdä parhaani.
Hiljaisina päivinä tosin saattaa iskeä paniikki siitä, että riittääkö asiakkaita, sillä enää ei ole kyse pelkästään yrittäjän toimeentulosta vaan myös työntekijöiden palkasta. Paniikki on kuitenkin turhaa. Timoskan mukaan kaikki kivijalkakaupalla käyvät asiakkaat ovat hyväntuulisia ja antavat positiivista palautetta.
(Jutun kuvat: Jere Häggman)