Vuoden kasvuyritys ponnistaa verkostojen tuella maailmalle — pelastaen samalla ihmishenkiä

Secappin liiketoimintajohtaja Jani Lehtinen vastaanotti Vuoden kasvuyritys 2020 -tittelin.

Vuoden kasvuyritys 2020 Secapp sai Kasvu Openista kallisarvoista näkyvyyttä, potentiaalisia asiakkuuksia ja lupaavia avauksia rahoitusneuvotteluihin. Voitto antoi uskoa siihen, että kriittisen viestinnän ja hälyttämisen ammattilaispalvelulla on erinomaiset edellytykset valloittaa maailmanmarkkinat. Teknistä palvelua tärkeämpää on kuitenkin aito tahto pelastaa ihmishenkiä.

Vuonna 2011 Jyväskylän yliopistossa alkoi projekti, jossa selvitettiin, miten kriisi- ja vaaratilanteissa voidaan viestiä ja toimia entistä paremmin. Projektin loputtua niin poliisihallitus ja pelastustoimi kuin oppilaitokset ja yritykset näyttivät Secappille vihreää valoa; ammattikäyttöön tarkoitetulla kriittisen viestinnän, hälyttämisen ja raportoinnin palvelulla olisi merkittävää markkinapotentiaalia. 

Niinpä SaaS-pilvipalveluna (Software as a Service) toimivaa Secappia alettiin kehittää antaumuksella, jotta sen käyttöönotto eri alojen organisaatioille olisi helppoa ja näppärää. Järjestelmän toiminta perustuu mahdollisuuteen lähettää massaviestejä, hälyttää yksilöitä ja tiimejä sekä kerätä ja jakaa tärkeää dataa suojatussa ympäristössä. 

– Näin esimerkiksi sairaalassa voidaan varautua yllättäviin hälytystilanteisiin ja kutsua tarvittaessa lisää väkeä töihin. Palvelun perimmäisenä tavoitteena on pelastaa ihmishenkiä, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho kertoo.

Sittemmin yritys on kasvanut tasaisen varmasti. Erityisesti viime vuosina kasvuvauhti on ollut melkoista, sillä vuonna 2019 yrityksen liikevaihto kasvoi yli 70 prosenttia ja vuonna 2020 kasvunäkymät huitelivat yli 100 prosentissa. 

– Nykyään Secappilla on reilut 90 000 loppukäyttäjää yli 600 organisaatiossa ja 9 eri maassa. Lisäksi 15 yhteistyökumppaniamme auttavat meitä jälleenmyynnissä ja kansainvälistymisessä, Aho luettelee.

Kasvu Open tarjoaa kasvuyritykselle mainion tilaisuuden kehittää firman toimintaa ja katsoa tekemistä perinteistä arkea laajemmasta näkökulmasta, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho sanoo.

Kasvuyritys saa sparrauspäivistä eniten irti usean hengen voimin

Koska Secappin näkymät näyttivät lennokkailta viime vuonna, jyväskyläläisyritys päätti osallistua Kasvu Openiin toistamiseen. Aiemmin Secapp haki vauhtia Kasvu Openista vuonna 2014. Kari Ahon mukaan kasvuyrityksellä oli otolliset edellytykset osallistua kisaan uudestaan, sillä edellisellä kerralla yrityksen tarina oli vasta alussa ja nyt Secapp on jo kasvanut ja kansainvälistynyt merkittävästi.

– Halusimme pysähtyä kunnolla ja katsoa, teemmehän edelleen oikeita asioita kasvun ja kansainvälistymisen eteen ja mitä muuta meidän tulisi vielä huomioida, Aho kuvailee.

Hänen mielestään sparrauspäivät olivat mainioita sysäyksen paikkoja erityisesti siksi, että sparraajat haastoivat tarkastelemaan omaa tekemistä tuoreista näkökulmista. Ahon mukaan sparrauksiin kannattaa ottaa mukaan laajasti yrityksen henkilöstöä.

– Suosittelen jakamaan sparrauksissa vastuuta yrityksen väelle, jotta opeista saa mahdollisimman paljon irti. Kasvu Open tarjoaa minkä tahansa kasvuyrityksen henkilöstölle mainion tilaisuuden kehittää firman toimintaa ja katsoa tekemistä perinteistä arkea laajemmasta näkökulmasta, Aho näkee. 

Pitkän rupeaman päätteeksi Secapp kruunattiin Vuoden kasvuyritys -kilpailun voittajaksi. Tuomariston vakuuttivat erityiseksi kasvuyrityksen vahva myyntiputki, konkreettinen ja ymmärrettävä tuotekonsepti sekä yrityksen selkeät ja vahvat kasvunäkymät unohtamatta vahvaa asiakaskuntaa.

– Voitto on merkittävä tunnustus, ja se motivoi jatkamaan työtä ihmishenkien pelastamiseksi, Aho hymyilee.

Kasvu kumpuaa elintärkeistä verkostoista ja vahvasta tiimistä

Vuoden kasvuyritys -tittelin lisäksi Secapp otti onkeensa konkreettisia vinkkejä, jotka tukevat kasvuyrityksen menestystä. Erityisesti kiinnostavat asiakas- ja rahoitusneuvottelut lupaavat hyvää. Secappin liiketoimintajohtaja Jani Lehtinen näkee, että sparraajilla on tässä merkittävä portinvartijan rooli.

– Sparraajat antavat konkreettisia neuvoja ja avaavat verkostojaan. Sparraus ei siis ole vain liiketoimintamallin viilaamista vaan johdattelua potentiaalisten kumppanien ja asiakkaiden puheille, hän muistuttaa.

Kasvu Openista saatu positiivinen näkyvyys on vahvistanut Secappin brändin tunnettuutta ja siten myös luottamusta yritystä kohtaan. Lehtinen kertoo, että yritys on saanut useita loistavia työhakemuksia sparrausohjelman myötä. 

– Kasvu Openista saadun näkyvyyden avulla olemme rekrytoineet lisää huippuosaajia, mutta 24 hengen tiimiimme mahtuu edelleen lisää tekijöitä. Samalla työnantajamielikuvamme on kirkastunut, Lehtinen uskoo.

Jos Ahoon ja Lehtiseen on luottaminen, Secappia kasvua ei pysäytä mikään. Kymmenen vuoden päästä kasvuyritys pyrkii olemaan maailman tunnetuin ja suositelluin kriittisen viestinnän ja hälyttämisen ammattikäyttöön soveltuva järjestelmä.

– Nyt vain pistämme Kasvu Openin opit käytäntöön huipputiimimme kanssa. Maailmanvalloitus on tekemistä vaille valmis, miehet vakuuttavat.