Aiwo Digital: Kun törmäyttää laadullisen tutkimusdatan tekoälyn kanssa, syntyy maailmaa mullistava teknologiainnovaatio
Aiwo Digitalilla tiedetään, että luova kehitystyö vaatii periksiantamatonta sitkeyttä ja poikkitieteellistä tiimiä.
Laadullisessa tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kohteen laatua, merkityksiä ja ominaisuuksia mahdollisimman syvällisesti. Tutkimus on työläs prosessi, jossa aineiston kerääminen ja purkaminen vie aikaa. Mitä jos työtä voisi nopeuttaa ja hallita samalla rajatonta määrää dataa, reaaliaikaisesti ja objektiivisesti?
2010-luvun alussa Atso Vesterinen uumoili, että kaikki tämä voisi olla mahdollista tekoälyn avulla. Näin sai alkunsa sinnikäs kehitystyö, joka vaati vahvaa luottoa omaperäiseen visioon.
Pitkä työ palkittiin vuonna 2018, kun Aiwo Digital perustettiin: Aiwo Digital loi maailman ensimmäisen palvelun, joka yhdistää oikea-aikaisesti laadullisen tutkimusprosessin tuottaman analytiikan tekoälyyn organisaatioiden asiakas- ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi.
Nykyään Aiwo Digitalin toimitusjohtajana työskentelevä Vesterinen havainnollistaa, mitä tämä tarkoittaa käytännössä.
– Esimerkiksi kaikki yrityksen asiakaspalveluun tuleva data, kuten puhelut, sähköpostit, chat-keskustelut ja verkkosivupalaute, voidaan visualisoida toimenpiteiksi päätöksentekoa varten. Analytiikkamme tuottaa siis tietoa yrityksen liiketoiminnan, tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.
Aiwo Digital hyödyntää palvelussaan seuraavan sukupolven tekstianalytiikkaa, jonka avulla valtavasta aineistomassasta voidaan tehdä laajoja havaintoja ja tulkita myös hiljaisia signaaleja. Tämä erottaa kasvuyrityksen kilpailijoistaan, joiden ratkaisut pohjautuvat ennalta määriteltyihin avainsanoihin.
– Kun kerromme palvelustamme, saamme usein aikaan wow-efektin. Onpa eräs asiakkaistamme sanonut, ettei voisi kuvitellakaan enää aikaa ennen Aiwoa, Vesterinen iloitsee.
Tiimi kunnianhimoisen kehitystyön ytimessä
Aiwo Digitalin tiimistä löytyy osaajia joka lähtöön: on matemaatikkoja, it-arkkitehteja, käytettävyyseksperttejä, laadullisia tutkijoita ja antropologeja. Kasvuyrityksen rikkaus kulminoituu poikkitieteelliseen asiantuntemukseen.
– Asioiden kopiointi on helppoa, mutta meidän taktiikkamme on päinvastainen. Kun painii innovaatioiden parissa, monialaisen työyhteisön merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi, Atso Vesterinen painottaa.
Yrityksen ansioksi voi lukea ennakkoluulottoman asenteen oppia uutta ja soveltaa opittuja asioita kehitystyössä. Takapakeiltakaan ei voi aina välttyä, sillä Vesterisen mukaan uusien algoritmien ja prosessien tuottaminen on äärettömän vaikeaa.
Vuosien aikana olemme oppineet ainakin miljoona tapaa, jotka eivät toimi, mutta myös sen tavan, joka lopulta toimii.
Kunnianhimoa kasvuyritykseltä ei puutu jatkossakaan. Vesterisen mukaan Aiwo Digital on vasta maratonin alussa, joten kehitystyötä riittää. Asiakaslähtöinen ajattelu näkyy haluna viedä palvelu kokonaan uusiin sfääreihin.
– Tekstimuotoisen datan lisäksi haluamme kerätä aineistoa myös puheesta, jolloin voimme tulkita äänenpainoista jopa puhujan tunnetilaa. Teemme pitkäjänteisesti töitä, jotta voimme palvella asiakkaitamme vieläkin monipuolisemmin, Vesterinen vakuuttaa.
Leijasurffausreissu johdatti kansainvälisiin myyntineuvotteluihin
Sattumalla on usein näppinsä pelissä myös suunnitelmallisessa yritystoiminnassa. Kun Atso Vesterinen lomaili Australiassa vuoden 2020 alussa ja nautti upeista leijasurffausmahdollisuuksista, hän päätti piipahtaa myös paikallisessa Suomen kunniakonsulaatissa. Tapaaminen eskaloitui vahingossa myyntineuvotteluksi.
– Minulla oli matkassa vain sortsit ja läppäri, mutta kolmessa viikossa riensinkin 21 myyntineuvottelussa. Se osoitti, että palvelullamme on valtavasti kansainvälistä potentiaalia, Vesterinen hymyilee.
Nyt yrityksen reilusta paristakymmenestä työntekijästä neljä tekee myyntityötä Australiassa. Myös Tanskassa ja Sveitsissä majailee yhteistyökumppaneita, jotka virittelevät myyntitoimia Euroopassa. Yrityksen isoimmat kansainvälistymishaaveet siintävät kuitenkin Pohjois-Amerikassa.
Kun viime tilikaudella kasvuyritys 10-kertaisti liikevaihtonsa lähinnä suomalaisten yritysasiakkaiden ja julkishallinnon asiakkaiden ansiosta, ensi tilikaudella yritys hakee merkittävää kasvua globaaleilla markkinoilla.
– Meillä on selvä teknologinen etumatka muihin nähden ja aiomme kasvattaa sitä entisestään. Uskon, että palvelumme voi olla seuraava kuuma suomalainen vientituote, Vesterinen väläyttää.
*Aiwo Digital osallistui vuonna 2020 Kasvupolku-sparrausohjelmaan. Yritys osallistui samalla kisaan Vuoden kasvuyritys -tittelistä ja sijoittui kisassa toiseksi.