Ledi Group sai tukea tuloksen kasvattamiseen
Sparrausohjelman jälkeen yrityksen liikevaihto oli vakaassa kasvussa.
Muuramelainen Ledi Group hakeutui Kasvu Openin Kasvupolku-sparrausohjelmaan (2022) haastavassa tilanteessa. Yrityksen taloudessa oli kireyttä ja toiminnassa haettiin uutta suuntaa.
– Johtoryhmän kanssa pallottelimme monenlaisia kysymyksiä. Mietimme, että pitäisikö kasvaa ja mihin suuntaan, pitäisikö ottaa lisää myyjiä vai lisättäisiinkö tuotteita. Tähän epävarmuuteen lähdimme hakemaan neuvoa, kertoo Ledi Groupin hallituksen puheenjohtaja Sirkku Vahvaselkä-Vuorenpää.
Jo sparrausohjelman hakemuksen* täyttäminen auttoi hahmottamaan tilannetta. Hakemuksessa kun käytiin läpi perusasiat aina liiketoiminnan tavoitteista yrityksen kulurakenteeseen.
Keskeisin sparraukseen vietävä kysymys oli, pitäisikö yrityksen panostaa kasvuun vai onko jokin muu reitti yrityksen menestymiseen. Toinen keskeinen asia oli talouden vahvistaminen. Sparrauksen aikana kysymyksiä haastettiin ja tutkittiin monesta näkökulmasta.
” Ennen sparrausta liikevaihtomme oli 1,4 miljoonaa. Vuosi sparrauksen jälkeen liikevaihtomme oli yli 2 miljoona ja tulos parempi”
Sparraajat keskittyivät Vahvaselkä-Vuorenpään mukaan yritystoiminnan eri osa-alueisiin. Erityistä kiitosta hän antaa sparraajien tekemästä huolellisesta taustatyöstä ja paneutumisesta juuri Ledi Groupin liiketoiminnan erityiskysymyksiin.
– Yksi sparraajista heitti meille jo etukäteen todella tiukkoja kysymyksiä. Siitä tuli sellainen tunne, että jos ikinä tarvitsemme konsulttia, niin tässä on kyllä tosi hyvä ehdokas.
Sparrauksen aikana saavutettiin ymmärrys siitä, että juuri nyt Ledi Groupin kannattaa laajentumisen ja kasvun sijaan keskittyä ydintoimintaan ja liikevaihdon kasvattamiseen tiukan kulurakenteen avulla.
– Kasvu Openin sparrauksen teho näkyy siinä, että ennen sparrausta meidän liikevaihto oli 1,4 miljoonaa. Vuosi sparrauksesta liikevaihtomme on yli 2 miljoonaa ja tulos paljon parempi, Vahvaselkä-Vuorenpää kertoo.
Hän kehottaa yrityksiä hakemaan rohkeasti mukaan Kasvu Openin sparraukseen.
– On todella hedelmällistä saada jonkun ulkopuolisen näkemys yrityksen asioihin, sillä kaikkea ei aina huomaa ajatella, kun on itse siinä toiminnassa sisällä.
* Kasvuyritysanalyysi on maksuton digitaalinen työkalu. Voit käyttää analyysia esimerkiksi keskusteluissa yrityskehittäjien ja rahoittajien kanssa.
Kasvuyritysanalyysiä voi käyttää kahdella eri tavalla:
1. Jokainen Kasvu Openin sparrausohjelmiin hakeva yritys täyttää Kasvuyritysanalyysin: Analyysi on yrityksen hakemus ohjelmiin.
2. Kasvuyritysanalyysi on työkalu yrityksille, jotka haluavat ”paperille” kuvauksen yrityksen nykytilasta ja kasvusuunnitelmista.