Lipasu pääsi menestyksen makuun sparrauksen avulla
Lipasun yrittäjät saivat Kasvu Openilta apua nautiskelijoiden tavoittamiseen. Friidu-kasvijäätelöt ihastuttavat paatuneintakin maitotuotteiden kuluttajaa.
Lipasu-yrityksen perustajat Annika Ikonen ja Francesca Åström kehittivät tekemistään KKasvupolku-sparrausohjelmassa. Sparrauksen aikana yrityksen markkinointi, rahoitus ja strategia hiottiin huippuunsa.
— Aiempi brändimme ei toiminut sellaisenaan. Sparrauksen myötä kaikki on muuttunut, iloitsee Ikonen.
Ikonen ja Åström ovat koulutukseltaan elintarviketieteilijöitä. Härkäpapupohjainen jäätelö kehitettiin alun perin yliopiston kurssilla, josta se jatkoi matkaansa kauppojen valikoimiin. Yrittäjät kuitenkin huomasivat, ettei tuotteista ollut vielä valloittamaan suuren yleisön sydämiä.
Sparraajat olivat loistavia ammattilaisia.
Kasvu Open -sparraajien avulla kohderyhmäksi löydettiin tiedostavat hedonistit. Uusissa Friidu-tuotteissa alleviivataan pohjaraaka-aineiden sijaan herkullisuutta, iloa, asennetta ja vapautta olla oma itsensä.
– Sparraajat olivat loistavia ammattilaisia. Saimme paljon innovatiivisia ideoita.
Sparrauksesta saadut kontaktit auttoivat eteenpäin
Sparrauksessa keskityttiin viestinnän lisäksi etenkin markkinointiin ja rahoitukseen. Lipasulle rahoituksen saaminen on ollut haastavaa. Yleensä vain pieni prosentti rahastosijoituksista päätyy naisyrittäjille.
Kasvu Openin kautta yrittäjät pääsivät tutustumaan pankkien ja rahoitusyritysten edustajiin, jotka opastivat oikeaan suuntaan.
Keskustelujen pohjalta Lipasun kaksikko hahmotti yrityksensä uniikkeja ominaisuuksia, markkinansa kokoa sekä tapoja saavuttaa potentiaaliset asiakkaansa.
– Sparraajat hyödynsivät omia verkostojaan eduksemme. Eräs heistä soitti tutulle pääomasijoittajalle ja sopi meille tapaamisen, Ikonen sanoo.
Ydintekeminen kirkastui sparrauksessa
Yleisö on ottanut uuden jäätelön ilolla vastaan. Ikonen kertoo nauttivansa etenkin siitä, että jäätelöiden kasvipohjaisuus on yllättänyt asiakkaat. Uusia makujakin on kyselty.
Ikosen mielestä Kasvun Openin sparraajien apu Lipasun ydintekemisen selkeyttämisessä auttoi kohti onnistumista.
Kun rahoitusvaikeudetkin setvittiin ammattilaisten avustuksella, Friidu-jäätelöt saivat erinomaiset eväät menestymiseen.
Friidun tavoitteena ei ole olla erityisjäätelö, vaan hyvä vaihtoehto tavallisten jäätelöiden joukossa. Ympäristökysymykset saavat yrittäjät jatkamaan haasteista huolimatta.
– Jos ilmasto lämpenee liikaa, jäätelömme sulavat, Ikonen naurahtaa.
Lipasu on luonut kasvipohjaisen Friidu-tuotesarjan, joka vähintäänkin vetää vertoja kermajäätelölle. Lipasu Oy on perustettu vuonna 2018.