Lunawood: Suomalaiselta kesäterassilta maailman upeimpiin arkkitehtonisiin kohteisiin

Maija Masalin on Lunawoodin markkinointijohtaja.

Pohjolan perukoilla sitkeästi kasvava suomalainen puu tunnetaan maailmalla kestävänä ja ekologisena luonnontuotteena. Yksi pohjoisen havupuun mahdollisuuksiin luottavista kasvuyrityksistä on Lunawood, joka on saavuttanut globaalin markkinajohtajan maineen suomalaisen lämpöpuun tuottajana. 

Jos mänty kasvaa vuorokaudessa parhaimmillaan 2–3 senttimetriä, Lunawoodin kasvu on ollut vielä huimempaa. Yrityksen liikevaihto on kivunnut viimeisen kahdeksan vuoden aikana 19 miljoonasta 49 miljoonaan. Kasvu ei ole syntynyt tyhjästä, sillä Lunawood on kulkenut pitkän matkan vuoden 2001 perheyrityksestä kansainväliseksi markkinajohtajaksi.

Uusi sivu iisalmelaisen pk-yrityksen historiassa kääntyi vuonna 2010, kun pääomasijoituskonserni CapMan osti Lunawoodin. Tällöin yritys alkoi hakea uutta suuntaan erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta.

Pari vuotta myöhemmin uusi toimitusjohtaja Arto Halonen vakuuttui globaalin myynnin vetovoimasta, ja se oli menoa.

– Nyt valtaosa Lunawoodin tuotteista menee vientiin, ja vaikutamme jo yli 60 maassa, yrityksen markkinointijohtaja Maija Masalin kertoo.

Kansainvälistä kasvua vauhdittamaan Lunawoodista tehtiin kaupat sijoitusrahasto Accent Equity 2017 L.P.:n kanssa vuoden 2019 lopussa. Vuonna 2019 yritys osallistui myös Kasvu Openin Uusiutuva metsä ja maaseutu Kasvupolulle ja ponnahti Kasvu Open Start again -sarjan voittoon. 

Tavoitteellinen kasvuyritys on onnistunut saamaan jalansijaa Etelä-Koreaa ja Brasiliaa myöten. Tuorein harppaus otettiin Uuteen-Seelantiin keväällä 2020. Yli 90 prosenttia yrityksen liikevaihdosta tulee kuitenkin edelleen Euroopan markkinoilta. 

– Euroopassa tunnetaan muuta maailmaa paremmin pohjoisen havupuiden ominaisuudet. Toki lämpöpuu on yhtä lailla erinomainen ratkaisu korvaamaan trooppisia kovapuita. Niinpä maailmanvalloitustamme ei oikeastaan estä mikään, Masalin vakuuttaa. 

Mekaanisen metsäteollisuuden edelläkävijä vannoo suomalaisen puun nimeen

Puhdas suomalainen luonnonpuu on Lunawoodin ainut oikea raaka-aine. Myös yrityksen tuotantolaitokset Iisalmessa, Kaskisissa ja Joensuussa sijaitsevat Suomen puukarttaan nähden ihanteellisilla alueilla.

Kaikki tuotteet tehdään Suomessa, joten yritys saa kantaa ilolla Avainlippua. 

– Käyttämämme puu tulee kotimaamme metsistä. Olemme pirun ylpeitä siitä, että saamme hyödyntää maailman parasta puuraaka-ainetta, joka on kestävän metsänhoitotyön ansiota. Laadukas raaka-aineemme varmistaa myös lopputuotteidemme korkean ja tasaisen laadun, Masalin iloitsee.

Oy Lunawood Ltd, joka on saavuttanut globaalin markkinajohtajan maineen suomalaisen lämpöpuun tuottajana.
Lunawoodin lippulaivatuotteita ovat muun muassa erilaiset ulko- ja sisäverhoilut, rimatuotteet, terassilaudat ja lämpöpuukomposiitti. Kuva: Lunawood

Lunawood on ollut alusta saakka mukana kehittämässä VTT:n luomaa patentoitua lämpöpuuprosessia, joka parantaa puun ominaisuuksia ja laajentaa sen käyttömahdollisuuksia. Lämpökäsittely takaa sen, ettei myrkyllisiä kemikaaleja tarvita lainkaan. 

– Meidän lämpöpuumme on Joutsenmerkitty ja PEFC-sertifioitu luonnontuote. Niinpä se on ennen kaikkea ekologinen, laadukas ja terveellinen vaihtoehto, Masalin kuvailee. 

Kasvuyrityksen lippulaivatuotteita ovat muun muassa erilaiset ulko- ja sisäverhoilut, rimatuotteet, terassilaudat ja lämpöpuukomposiitti. Vaikka yrityksessä on testattu myös muita puulajeja, mänty ja kuusi ovat vertaansa vailla. Puualan piinkovat ammattilaiset ovat oppineet tuntemaan suomalaisen puun läpikotaisin. 

– Jatkuva laadunvalvonta takaa sen, että pystymme kehittämään ja jalostamaan lämpöpuutuotteitamme vaativiinkin tarpeisiin aina Australiasta Keniaan, Masalin sanoo.

Innovatiivinen asenne kasvuyrityksen vahvan brändin tukijalkana 

Tekemisen paloa eikä intohimoa puutu Lunawoodin yli satapäisestä työyhteisöstä. Uusia ideoita kokeillaan ennakkoluulottomasti. Niinpä kasvuyritys markkinoi määrätietoisesti omia tuotteitaan esimerkiksi suoraan kansainvälisille arkkitehdeille ja suunnittelijoille. 

– Täällä Peräpohjolassa meidän pitää miettiä, mitä portugalilainen arkkitehti voisi suunnitella puutuotteistamme. Siksi olemme kehittäneet uudenlaisia digitaalisia keinoja helpottamaan arkkitehtien työtä, Maija Masalin kertoo.

Samaan hengenvetoon hän toteaa, että yritys haluaa olla aina mahdollisimman lähellä loppuasiakasta ja tarjota palvelua paikallisesti. Tästä pitävät huolen yrityksen kansainväliset luottokumppanit. Toki myös yrityksen oma väki reissaa paljon ympäri maailmaa.  

Lunawoodin markkinointijohtgaja Maija Masalinin mukaan tarve kestävälle puutuotteelle on huutava, eikä ympäristöystävällisen luonnontuotteen arvo tule hevillä laskemaan. Kuva: Lunawood

Masalin kuvailee Lunawoodin brändiä vahvaksi, luotettavaksi ja houkuttelevaksi, jolla on markkinoilla hyvä maine. Onpa yritys saanut yhteydenottoja Etelä-Afrikastakin, jossa kovin moni muu eurooppalainen puuntuottaja ei pärjää.

– Paikallinen arkkitehti totesi, ettei mikään muu puu ollut kestänyt vaihtelevia olosuhteita yhtä hyvin ennen Lunawoodin lämpöpuutuotteita, Masalin sanoo ilahtuen.

Globaali lämpöpuumarkkina kasvaa vuosi vuodelta. Masalinin mukaan tarve kestävälle puutuotteelle on huutava, eikä ympäristöystävällisen luonnontuotteen arvo tule hevillä laskemaan. Hän uskoo mekaanisen metsäteollisuuden olevan tulevaisuuden ala, jolle kaivataan myös nuorta osaavaa työvoimaa. 

– Jalostamme maailman hienointa puumateriaalia ja tuotteemme on metsäteollisuuden helmi. Olemme aloittaneet suomalaiselta kesäterassilta ja päätyneet maailman upeimpiin arkkitehtonisiin kohteisiin. Toivottavasti saamme jatkossakin osaajia osaksi menestystarinaamme.