Sparraus vauhditti Gugguun matkaa Saksan markkinoille
Gugguu sai sparrauksesta paljon enemmän kuin osasi toivoakaan. Yritys hyödynsi saman tien vinkkejä Saksan markkinoiden valloittamiseen, ja pian kansainväliset asiakkaat säntäsivät oululaisyrityksen verkkokauppaan.
Maailman vaatebisneksellä on karvas leima: vaatteita tuotetaan usein epämääräisissä olosuhteissa huonolaatuisista materiaaleista. Vastaiskuna tälle oululaiset siskokset Miia Riekki ja Anne Valli halusivat tehdä asiat toisin. Niinpä vuonna 2012 syntyi lastenvaatteita suunnitteleva ja valmistava yritys Gugguu, jonka tuotteet ovat eettisiä, ekologisia ja kestäviä – ja vieläpä tyylikkäitä.
– Meillä molemmilla on kolme lasta. Halusimme pukea heidät sellaisiin vaatteisiin, joiden takana voisimme seisoa ylpeinä, Valli kertoo.
Siskokset uskoivat niin vahvasti omaan liikeideaansa, että arvostelijat jäivät rannalle huutelemaan. Vaikka kummallakaan ei ollut vaatealasta kokemusta eikä koulutusta, periksiantamaton sisu alkoi tuottaa pikkuhiljaa tulosta.
– Oppimisen ja kehittämisen kulttuuri on olennainen osa Gugguuta. Se on yksi isoimmista syistä, että olemme onnistuneet menestymään ja kasvamaan, Valli näkee.
Gugguun tarina alkoi verkkokaupasta, joka on sittemmin saanut rinnalleen myös kaksi myymälää. Jatkuvan kehittymisen ajattelutapaan kuuluu ennakkoluuloton kasvun asenne, ja siksi yritys osallistui viime vuonna avoimin mielin Kasvu Openin Verkkokaupan Kasvupolulle.
– Sparrausohjelma tarjosi sopivan hengähdyshetken miettiä yrityksen toimintaa hektisen arjen keskellä, Valli kuvailee.
Potkua kansainväliseen liiketoimintaan sparraajien konkreettisista ideoista
Gugguun liikevaihto kasvoi viiden ensimmäisen toimintavuoden aikana jyrkästi, ja yritys teki roimaa tulosta. Voimakas kasvu tasaantui muutama vuosi sitten, kun sijoittaja osti vähemmistöosuuden yrityksestä.
– Uusi kasvu-uramme juontaa juurensa noista ajoista, kun laitoimme prosessit ja järjestelmät kuntoon. Kasvu Open antoi tekemiseemme lisää positiivista virtaa, Valli näkee.
Gugguu lähti hakemaan Kasvu Openista ennen kaikkea ulkopuolista näkökulmaa yrityksen liiketoimintaan. Valli arvostaa sitä, että sparraajat ovat eri alojen asiantuntijoita ja heillä on monipuolista osaamista.
– Jokaisen yrityksen on tervettä haastaa omia toimintamallejaan säännöllisesti. Näin asioita voi oppia tekemään vieläkin paremmin, Valli pohtii.
Jo ensimmäisessä sparrauksessa Gugguu sai suoria neuvoja kansainvälistymiseen. Sparraajalla oli kokemusta Gugguun tavoittelemasta kohdemaasta eli Saksasta.
– Sparraajan vinkkien ansiosta pistimme pystyyn saksankielisen verkkokaupan viikossa. Lisäksi saimme Business Finlandin kontaktilta arvokasta tietoa paikallisista markkinoista ja juuri meille sopivista sosiaalisen median vaikuttajista, Valli kertoo.
Jo aiemmin Gugguu on kasvattanut tunnettuuttaan Ruotsissa, ja nyt myös Saksan markkinat vaikuttavat lupaavilta.
Vallin mukaan Kasvupolkujen siivittämä matka oli antoisa oppimiskokemus, sillä matkaan tarttui myös muita pieniä mutta tärkeitä eväitä.
– Markkinoinnissa olemme hyödyntäneet asiakasdataa entistä kohdennetummin, hakeneet mukaan vastuullisten brändien Good On You -listalle ja tarttuneet muutamiin verkkokaupan teknisiin haasteisiin, Valli luettelee.
Vahvan brändin positiivinen näkyvyys takaa suotuisat kasvunäkymät
Viime vuonna Kasvu Open järjestettiin tavallisuudesta poiketen etänä digitaalisilla alustoilla. Vaikka verkostojen kasvattaminen oli Vallin mukaan hieman haastavaa virtuaalisesti, hän iloitsee mediajulkisuudesta, jota Gugguu sai osakseen.
– Kasvu Openin ansiosta saimme mukavasti positiivista näkyvyyttä, mikä oli iloinen bonus, Valli sanoo.
Arjessa Gugguu luottaa ennen kaikkea sosiaaliseen mediaan, jossa se on kasvattanut seuraajamääräänsä tasaisesti. Samalla yrityksen tunnettuus on kivunnut kohisten.
Brändi ei ole sattuman tulosta vaan kirkkaan vision ansiota. Gugguu haluaa jäädä asiakkaidensa mieleen, ja siksi yrityksessä ideoidaan jatkuvasti uusia pop-up-tapahtumia, asiakasiltoja, outlet-tilaisuuksia ja tuotelanseerauksia. Positiivinen asiakaskokemus on kasvuyritykselle kaikki kaikessa.
Kasvu Openin valtakunnallisen tuomariston vakuuttivatkin erityisesti Gugguun markkinointi, brändi ja tarina, jotka tarjoavat loistavan pohjan kasvulle.
Vallin mukaan Gugguun tulevaisuus näyttää valoisalta. Nyt seitsemän prosenttia yrityksen liikevaihdosta tulee viennistä, mutta tavoitteena on, että viiden vuoden kuluttua osuus on noin puolet. Kasvua yritys hakee siis ennen kaikkea kansainvälisiltä markkinoilta.
– Visionamme on, että Gugguu on globaali premium-brändi. Tarinallamme on vahva perusta. Nyt vain teemme täysillä töitä, että lunastamme kasvutavoitteemme, Valli vakuuttaa.