Kasvuyritystapahtuma luo latua digitaalisille messuille
Kasvu Open Karnevaalin diginäyttelypisteet ovat yritystapahtuman pilottituote, joka syntyi päätöksestä järjestää kasvuyritystapahtuma digissä. Ensiksi piti määritellä: Mikä on diginäyttelypiste?
Diginäyttelypisteiden tuotekehitys alkoi, kun mietin, mitkä kasvuyritystapahtumamme elementit haluamme säilyttää tapahtuman digitaalisessa toteutuksessa. Mistä ei luovuta ja toisaalta, mitä kannattaa pilotoida. Kärjessä asioista, joista ei luovuta, olivat verkostoituminen ja messut. Verkostoituminen digissä on tuttu juttu, joten tartuin ideaan kehittää digitaaliseen messuosaston eli diginäyttelypisteet.
Inspiraatiota diginäyttelypisteisiin sain muun muassa Helsinki Design Week -tapahtuman digitaalisista messuista, joilla tapahtumassa mukana olleiden yritysten alekoodit ja nettisivut oli listattu omiin kategorioihin yhdelle sivulle. Jokin siinä kolahti. Näytteilleasettajilla pitää olla paikka, jossa verkostoitua ja esitellä tuotetta tai palvelua, myös digissä.
Koronaeritystyksen ensimmäisinä viikkoina aloitin hahmottelemaan Kasvu Open -yhteisössä, joka on Kasvu Open Karnevaalin digitaalinen alusta.
LUE: Kasvu Open Karnevaali on maistiainen digitaalista tulevaisuutta
Diginäyttelypiste on messuständi verkossa
Edellä mainitun Helsinki Design Week -tapahtuman lisäksi tiedän useita digitaalisia tapahtumia, joissa toteutetaan jonkin moista digitaalisten messujen konseptia. Useimmat tapahtumat ovat kuitenkin suljettuja enkä siksi ole päässyt havainnoimaan juurikaan muiden tapoja järjestää messuja tai digitaalisia näyttelypisteitä. Joten tässä sitä nyt julkisesti luodaan latua muille.
Kasvu Open Karnevaalin diginäyttelypisteen elementit ovat:
- Näytteilleasettajan logo
- Näytteilleasettajan yhteystiedot
- Video (tuotteesta, tuotepitchaus tai videotervehdys)
- Tuotteen tai palvelun myyntimateriaali
- Digikäyntikortti eli chat-ikkuna (ja mahdollisuus kysyä/vastata)
- Whereby -livevideoyhteys
Voit käydä Kasvu Open -yhteisössä katsomassa demon, mille diginäyttelypiste ja Kasvu Open Karnevaalin digitaalinen alusta näyttää. Klikkaa yhteisöön tästä. (Vaatii kirjautumisen.)
Digitaalisen tapahtuman tärkeimmät elementit Kasvu Open Karnevaalissa
Tapahtumakonaisuutena Kasvu Open Karnevaalia ei ole voinut suoraan bencmarkata muihin digitaalisiin tapahtumiin. Enkä koe, että sille on ollut suurta tarvetta, koska tapahtuman suunnittelu lähtee asiakatarpeista.
Usean vuoden tuotantokokemuksella ja tapahtumasta tehtyjen asiakaskyselyiden perusteella meillä on paljon tietoa siitä, mitä asiakkaat kasvuyritystapahtumaltamme haluavat. Tietoa jalostamalla meillä on hyvä pohja, jolle tapahtuma rakennetaan. Tänä vuonna tosin ensimmäistä kertaa digitaalisessa twistillä.
1. Digimessut
Digimessut koostuvat näytteilleasettajien diginäyttelypisteistä. Näytteilleasettajilla pitää olla paikka, jossa verkostoitua ja esitellä tuotetta tai palvelua, myös digissä.
2. Livestream
Ohjelman pitää olla kiinnostavaa, helposti tarjolla ja nähtävissä. Mukana myös yllätysmomentit.
3. Verkostoituminen
Verkosoituminen yritystapahtumissa on tärkeää. Mahdollisuus pitää tarjota myös digitaalisesti. Meidän tavat: Brella, diginäyttelypisteet, Kasvu Open -yhteisössä verkostoituminen ja teemapöydät.
4. Teemapöydät
Digitaaliset teemapöydät, joissa pääset keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa. Varma hitti livessä ja digissä.
5. Vuoden kasvuyritysten valinta
Kasvu Open -kauden kohokohta, jossa valitaan vuoden kasvuyritykset sijoille 1.-3. Tittelistä voivat kisata kaikki Kasvu Open -sparraukseen valitut yritykset.
6. Visuaalisuus
Myös digissä tapahtumakokonaisuuden pitää olla brändin mukainen. Koska abstrakteja kokemuksia ei digissä voi juurikaan luoda, ei tingitä hyvästä visusta.
7. Navigointi
Tapahtumien tärkeimpiä asioita. On tärkeää, että asiakas kokee, että navigointi on helppoa ja ohjelma helposti käsillä. Koska Karnevaali ohjelmaa on paljon, kannustamme kaikkia ilmoittautuneita kokoamaan oman ohjelman ennen tapahtuman alkua.