Näin tavoitat asiakkaasi verkossa

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne ajoi yritysten asiakkaat verkkoon. Millaisten sisältöjen ja kanavien avulla tavoitat asiakkaasi verkossa? Millaisia työkaluja ja resursseja digitaalinen asiakashankinta vaatii? 

1. Tunne asiakkaasi

Pohdi, millainen on keskivertoasiakkaasi. Mikä häntä kiinnostaa, miten hän käyttäytyy ja mitä kautta hän päätyi asiakkaaksi? Jotta voit valita oikeat kanavat ja tuottaa oikeita sisältöjä, sinun tulee tuntea asiakkaasi.

Ellen Into, DNA

2. Osu asiakkaan digitähystimeen oikeissa kanavissa

Vaikka ostos tehtäisiin paikan päällä, tuotevertailua tehdään verkossa enemmän kuin koskaan. Jokaisen yrityksen on näyttävä verkossa, kiinnostunut prospekti voi päätyä yrityksen asiakkaaksi. Varmista erityisesti paikkasi hyvillä sijainneilla hakukoneissa.

Ville Lope, MarkkinointiAkatemia

Yrityksen tulee näkyä digitaalisissa kanavissa, koska siellä asiakkaatkin ovat. Kanavia on paljon – tutustu eri kanaviin ja mieti, mikä kanava on olennaisin asiakkaallesi. Eri kanavat houkuttelevat erilaisia käyttäjäryhmiä ja niissä toimii erilaiset sisällöt. 

– Ellen Into, DNA

LUE: Yrittäjä! Tiedätkö, kenelle markkinoit?

3. Panosta näihin

Laita ensin ilmaiset kanavat kuntoon. Hio verkkosivujen SEO ja tuota sisältömarkkinointia itse. Jos pitäisi valita vain yksi sosiaalisen media kanava, Facebook on ylivoimainen – siellä toimivat niin kuvat, linkit, videot, asiakaspalvelu, datan seuranta kuin maksettu mainontakin.

– Ellen Into, DNA

Onko ongelmana se, että asiakkaat eivät tiedä olemassaolostanne vai se, että he eivät löydä teitä? Jos tunnettuus on heikkoa, panosta esimerkiksi Facebook-, Instagram-, Google Display- tai YouTube-mainontaan, jotka ovat erinomaisia brändimarkkinoinnin mainoskanavia. Kun asiakas tietää, mistä on kyse, mutta ei tiedä mistä ratkaisun saa, panosta Google-mainontaan sekä hakukoneoptimointiin. Niiden avulla varmistat parhaan mahdollisen näkyvyyden hakukoneissa, kun käyttäjä tulee etsimään tietoa verkosta. Huolehdi, että yrityksesi kotipesä eli verkkosivut tai verkkokauppa on selkeä ja palvelee käyttäjäänsä hyvin. Esimerkiksi ostoksen tekeminen tulisi olla mahdollisimman helppoa.

– Ville Lope, MarkkinointiAkatemia

4. Kokeile sosiaalisen median mainontaa

Orgaanisten postausten näkyvyyttä on laskettu aikojen saatossa paljon. Edes seuraajasi eivät aina näe julkaisujasi. Mainonta on mainio keino tavoittaa kohderyhmä ja löytää uusia asiakkaita. Etenkin Facebookissa pienelläkin summalla saa erinomaisia tuloksia, jos mainonta on tehty oikein.

– Ellen Into, DNA

5. Ohjaa asiakasta kohti haluttua lopputulosta

Myyntisuppilon ensimmäisessä tunnettuusvaiheessa tavoitteena on louhia mahdollisimman paljon potentiaalisia asiakkaita ja saada oma viesti asiakkaiden nähtäville. Ne, jotka reagoivat viestiin, napataan harkintavaiheeseen, jossa asiakas sitoutetaan yritykseen mielenkiintoisten sisältöjen avulla hyödyntämällä esimerkiksi Googlen ja Facebookin algoritmeja. Viimeisessä konversiovaiheessa pyritään saamaan konversioita uudelleenmarkkinoinnin avulla, jos aiemmat toimenpiteet eivät saaneet aikaan ostoa.

– Ville Lope, MarkkinointiAkatemia

6. Mittaa onnistumista

Kun markkinointia mitataan tarkoituksenmukaisella tavalla ja data valjastetaan päätöksentekoon, harvassa ovat ne tilanteet, joissa markkinointi ei johda tuloksiin.

– Ville Lope, MarkkinointiAkatemia

LUE: Kassavirta kasvuun analytiikan avulla