Hetkinen vahvistui ja rohkaistui sparrauksen ansiosta

Kasvu Open auttoi yrittäjä Mona Isotupaa tunnistamaan Hetkisen kipupisteitä ja kasvun paikkoja.

Turkulainen kosmetiikkayritys Hetkinen on perustamisestaan asti tähdännyt kansainvälisille markkinoille. Nyt, vuonna 2023, yrityksen tuotteet ovat myynnissä jo neljässäkymmenessä eri maassa.

Finnish Design Shopin muotoilukilpailun voitto vuonna 2017  toi Hetkisen perustaja Mona Isotuvalle puhelun Japanista. Isotupa tiesi heti, että Japani avaisi ovet muualle maailmaan. Japanin markkinoiden valloittaminen vaati kuitenkin matkan suurimmille kauneusalan messuille Tokioon 2019. 

– Otin henkilökohtaisen lainan pankista, vaikken tiennyt kuinka tulee käymään, mutta vaikeimman kautta aloittaminen kannatti, Isotupa sanoo.

Alkuvaikeuksia on vaikea kuvitella nyt, kun Isotupa esittelee puisten voidepurkkien sisältöä. Naava, kanervat, sekä neulaset ovat kauniisti esillä, ja tuoksut vievät syvälle suomalaiseen metsään.

Aistit täyttävät teemat, joihin Hetkisen tuotanto painottuu: ympäristöystävällisyyteen, puhtauteen ja luonnonläheisyyteen. 

– Raaka-aineiden hankinta tuotti meille aluksi haasteita, sillä puhtaiden suomalaisten raaka-aineiden löytäminen on ollut vaikeaa. Ongelma ratkesi, kun aloin viettää aikaa Metsäkeskuksessa ja verkostoituiduin luonnonmateriaalien kerääjien ja metsänomistajien kanssa.

Hetkinen: ”Sparraus oli yrittäjän palloseinä”

Vuonna 2022 Hetkinen lähti kehittämään liiketoimintaansa sparrauksen avulla. Kasvupolku-sparrausohjelmassa Isotupa sai sparraajilta palautetta etenkin tuotekehityksen määrästä. 

– Vaikka tuotekehitys onkin Hetkisen suurin vahvuus, sen rönsyily on samalla sen heikkous, Isotupa kertoo.

Kasvu Open antoi Isotuvalle mahdollisuuden omien ajatusten pallotteluun. Hän huomasi muun muassa, että miltei kaikilla muilla yrittäjillä oli yhtiökumppani. 

Sparrauksesta inspiroituneena Isotupa tahtoisikin palkata erillisen toimitusjohtajan, ja keskittyä omilla vahvuuksillaan pelaamiseen. 

– Kasvu Openissa sparraajilta saamani palautteen mukaan on hienoa, että tunnistan osaamiseni aukot enkä peittele niitä.

Isotuvan mukaan ohjelma vaikutti häneen ja sitä kautta Hetkisen liiketoimintaan; Kasvu Open toi esiin heikkouksia, riskejä ja kipupisteitä. Haasteiden tunnistamisen myötä yrityksestä on tullut kokonaisvaltaisesti vahvempi ja uskaliaampi.

– Kansainvälistä kasvua ei tapahdu, jos riskejä välttelee liikaa. Monella on taitoa, mutta uskallusta puuttuu. Kuka vain voisi niin tahtoessaan istua tässä paikallani, Isotupa toteaa.

Hetkinen
Hetkisen tuotteiden tuoksut vievät suomalaiseen metsään. Kuva: Hetkinen

Hetkinen tunnetaan ulkomailla – seuraava Suomi?

Hetkisen markkinastrategia on alusta saakka painottunut muualle kuin Suomeen, pääasiassa Aasiaan. Isotupa kuitenkin haaveilee jokaisen suomalaisen tietävän Hetkisen, ja tuntevan sitä kautta pientä juhlan tuntua nähdessään Hetkisen tuotteita lomamatkallaan. 

– Kasvu Openin ohjelmassa olimme monille vielä tuntemattomia. Emme olleet näkyvillä Suomen markkinoilla. Ymmärsin, että Hetkisellä on Suomessa vielä työtä tehtävänä.

Aasian markkinoilla paikallisten keskuudessa tunne on jo saatu heräämään.

– Tuotteiden elämyksellisyys on ollut erityisen tärkeää Aasian markkinoilla. Hongkongilainen asiakkaamme kirjoitti liikuttuneena tuotteestamme, sillä hän tunsi voidetta käyttäessään kuin olisi päässyt metsään ensimmäistä kertaa.

Joulukuussa 2022 Isotuvan haave nytkähti askeleen eteenpäin, kun luksusbrändi Louis Vuittonin henkilöstöpäällikkö tilasi Hetkiseltä joululahjat henkilöstölleen. Suomeen ja suomalaiseen kosmetiikkabrändiin kohdistunut huomio ylitti kotimaisen mediakynnyksen.

– Kaikki on mahdollista pienelle yritykselle, kunhan tuotteet erottuvat joukosta ja yrittäjä hakeutuu oikeihin paikkoihin, Isotupa iloitsee.

Haku vuoden 2024 Kasvupolku-ohjelmiin on auki 19.3.2024 asti.

Hetkinen on suomalainen luonnonkosmetiikkabrändi, jonka juuret ovat syvällä pohjoismaisessa luonnossa.

Hetkinen-sarjan parabeeniton ja vegaaninen luonnonkosmetiikka valmistetaan huolellisesti valituista, puhtaista ja luonnollisista ainesosista. Kaikki ylimääräinen on karsittu ainesosaluettelosta pois: täysin kasvipohjainen luonnonkosmetiikka sisältää ainoastaan kasviuutteita, luonnollisia kasviöljyjä ja -rasvoja, vitamiineja sekä eri puulajien eteerisiä öljyjä, jotka antavat ihonhoitotuotteille niiden luonnollisen, raikkaan tuoksun.