Kassavirta kasvuun analytiikan avulla

Digitaalinen asiakashankinta alkaa analytiikan käyttöönotosta.

Generaxionin (ent.MarkkinointiAkatemia) johtava analyytikko Erik Grönroos sanoo, että asiakkaan puolesta hoidettu analytiikkatyökalun käyttöönotto ei vie asiakkaan oikeuksia käyttäjätiliin eikä kerättyyn dataan.

– Kytkemme analytiikan seuraamaan asiakkaamme liiketoiminnan kannalta olennaisia tavoitteita ja valjastamme kerätyn datan ohjaamaan asiakkaamme mainontaa koneoppimista hyödyntämällä. Hoidamme analytiikkatyökalun käyttöönoton asiakkaan puolesta, mutta tili ja kerätty data ovat asiakkaan omaisuutta, Grönroos sanoo.

Analytiikan käyttöönoton työvaiheet ovat yksinkertaiset ja datan hyödyntäminen on nopeaa. Kun mainontaa tehdään yritysten sisällä omatoimisesti, tyypillisesti vaikein osuus on mainonnan rakentaminen oikein siten, ettei tehdä turhaa työtä.

– Google Analyticsin etuna on, että se on osa Googlen ekosysteemiä ja täten kerättyä dataa pystytään hyödyntämään Googlen mainontaympäristöissä suoraan. Hyödynnämme tilastomatematiikkaa ja tilastollista testaamista mainonnan tehokkuuden analysoimisessa, jonka avulla parhaiten toimivat mainoskampanjat skaalataan isommiksi. Tällä saadaan kasvua ja toimivista jutuista kaikki mehut irti, Grönroos sanoo.

Analytiikan kerääminen on helppoa Google Analyticsin avulla.
93% suomalaisista hakee ensimmäisenä tietoa Googlesta. Siksi Googlen hakumainonta tavoittaa hyvin netin käyttäjät,

Mainontakanavat kohderyhmien mukaan

Mainontaa aloittaessa digimarkkinoinnin asiantuntijat miettivät asiakasyrityksen kohderyhmät ja niihin sopivimmat mainontakanavat – ne, joilla tavoitetaan haluttu kohderyhmä parhaiten. 

– Aluksi valitaan usein vain yksi kanava, johon keskitytään. Toisinaan jo starttivaiheessa voidaan aloittaa suoraan useilla eri kanavilla, joilla voi olla eri rooleja mainonnan tukemisessa, Erik Grönroos sanoo.

Jos aiempaa tietoa tai dataa toimialan kohderyhmistä ei ole, voidaan tehdä asiakasprofilointi tai viime kädessä puhtaasti arvauksia ja oletuksia. 

– Silloin kun on kyse sosiaalisen median asiakaskunnista, voi olla järkevintä keskittyä Facebook- ja Instagram-mainontaan, jossa voidaan saada merkittäviä tuloksia aikaan muun muassa ostosuppilomainonnalla. Googlen hakumainonta tavoittaa aikalailla kaikki netin käyttäjät, sillä 93% suomalaisista hakee ensimmäisenä tietoa Googlesta.

LUE: Yrittäjä! Tiedätkö, kenelle markkinoit?

Analytiikka muutetaan euroiksi

Suurin osa yrityksistä ei käytä analytiikkaa hyödyksi digimarkkinoinnissaan tarpeeksi.

– Analytiikka ei ole raportointia. Sitä voi toki käyttää suuntaa-antavaan raportointiinkin, mutta markkinoinnissa analytiikan tärkein tehtävä on mainonnan ohjaaminen. Tulosten raportoinnissa tähtäämme aina läpinäkyvyyteen. Tarkoitan, että raportoimme asiakkaillemme perinteisten klikkausten sijaan aina euroja (mainostuotto, ROAS), kun se vain on mahdollista. Tällöin nähdään, että nyt kun laitoit mainosbudjettia tähän kanavaan 300 euroa viime kuussa, saimme sillä myyntiä aikaiseksi 7200 euroa. Mainontatuottosi oli siis 2400%, jatketaanko tällä vai nostetaanko paukkuja lisää?, Erik Grönroos haastaa.

Analytiikan perusteella voidaan päätellä toimiiko mainonta ja markkinointi, vai tarvitaanko muutoksia.
Mainontatuottosi oli siis 2400%, jatketaanko tällä vai nostetaanko paukkuja lisää?

Verkkokaupan kasvua on suoraviivaista mitata kasvaneella myynnillä. Tarjouspyyntöjen ja yhteydenottojen kasvua mittaroidaan sen mukaan, kuinka moni yhteydenotto keskimäärin johtaa kauppaan. Asiakas osaa usein suoraan sanoa esimerkiksi, että joka kymmenes yhteydenotto johtaa kauppaan. Jos tätä tietoa ei ole, mitataan hetken aikaa ja sen jälkeen lasketaan auki yksittäisen yhteydenoton arvo. 

– Kuvitellaan, että esimerkiksi joka kymmenennestä yhteydenotosta syntyisi kaupat ja keskiostoksen hinta on vaikkapa 200 euroa. Tällöin jokaisen yhteydenoton arvo on 20 euroa ja tätä arvoa pystytään hyödyntämään mainonnan ohjaamisessa sekä hyötyjen mittaamisessa.

LUE: Onnistunut digimarkkinointi – Mitä se on ja mitä hyötyä siitä on yrityksellesi?