Onnistunut digimarkkinointi – Mitä se on ja mitä hyötyä siitä on yrityksellesi?
Suomessa noin 93 % väestöstä surffailee päivittäin internetissä ja esimerkiksi noin 3,2 miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia. Digimarkkinointi on tänä päivänä yksi tärkeimmistä keinoista erottautua kilpailijoista ja menestyä markkinoilla.
Kuluttajat etsivät aktiivisesti tietoa, tutustuvat tuotteisiin ja palveluihin, sekä luovat yrityksistä mielikuvia verkossa. Yrittäjän kannattaa siis markkinoida palveluitaan siellä, missä asiakkaatkin tietoa etsivät. Samalla asiakas jättää verkkokäyttäytymisellään jatkuvasti arvokasta dataa markkinoijan käyttöön. Markkinoinnin oikean kohderyhmän tunnistaminen tapahtuu juurikin kuluttajien verkkosivustovierailujen ja klikkausten perusteella.
Erilaisilla markkinointitoimenpiteillä, kuten hakusanamainonnalla tai sosiaalisen median markkinoinnilla, tavoitat ne verkon käyttäjät, jotka etsivät tietoa tuotteisiisi tai palveluihisi liittyen ja saat ohjattua potentiaaliset ostajat verkkosivuillesi.
LUE: Yrittäjä! Tiedätkö, kenelle markkinoit?
Miksi digimarkkinointi on kannattavaa?
Digimarkkinointi on keino, jonka avulla kasvatat yrityksesi tunnettuutta, lisäät verkkosivuille kävijöitä sekä kasvatat myyntiä. Digimarkkinointia voidaan toteuttaa monella eri tavalla, joten voit valita ja testata yrityksesi kannalta parhaiten toimivia vaihtoehtoja.
Digimarkkinointi kannattaa ottaa osaksi yrityksen markkinointistrategiaa, sillä sen avulla:
- Keräät arvokasta dataa mittaamalla markkinoinnin toimivuutta; mikä mainos toimii ja millaista tietoa asiakkaat jättävät vieraillessaan esimerkiksi verkkokaupassasi. Hyödyntämällä dataa ja analytiikkaa pystyt kohdentamaan markkinointitoimenpiteitäsi kannattavasti ja lisäämään myyntiä.
- Pystyt kohdentamaan mainontasi hyvinkin tarkasti erilaisten kohdennusmääritysten perusteella. Perinteisiä kohdennustapoja ovat ikä, sukupuoli, sijainti ja ostokäyttäytyminen, mutta Facebook-markkinoinnissa voi kohdentaa mainoksia myös tehtävänimikkeen, koulutuksen tai parisuhdetilanteen perusteella. Muita kohdennustapoja ovat mm. kiinnostuksen kohteet, asiakaslistat tai verkkosivuilla vierailut. Esimerkiksi Facebook-markkinoinnissa pystyt tavoittamaan uusia asiakkaita luomalla eräänlaisen peiliyleisön, joka on samankaltainen kohderyhmä kuin olemassa olevat asiakkaasi, mutta jotka eivät ole vielä löytäneet yritystäsi.
- Voit saada koviakin tuloksia pienemmällä budjetilla. Markkinoinnin tarkan kohdentamisen avulla pystyt tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita hyvinkin edulliseen hintaan, jolloin mainos näkyy ns. ”oikeille ihmisille oikeaan aikaan”. Myös mainosten budjettia on helppo säädellä niiden toimivuuden mukaan.
- Digimarkkinoinnin avulla luot monipuolisen kokonaisuuden. Oli tavoitteesi sitten kasvattaa myyntiä tai saada lisää kävijöitä sivuillesi, pystyt rakentamaan markkinointia vaiheittain sekä seurata ja kehittää markkinointiasi tulosten perusteella.
LUE: Markkinointi liiketoiminnan ytimessä
Millaisia tuloksia digimarkkinoinnilla on mahdollista saavuttaa?
Käytän esimerkkinä tällä kertaa hakusanamainontaa yhtenä tehokkaista digimarkkinoinnin muodoista. Hakusanamainonnan avulla voit tavoittaa ne verkon käyttäjät, jotka etsivät hakukoneista tietoa tuotteistasi ja palveluistasi, sijainnistasi, aukioloajoistasi ja esimerkiksi vertailevat hintoja.
Hakusanamainonnan avulla ohjataan verkkosivuillesi ne käyttäjät, jotka ovat jo päättäneet ostaa, mutta eivät vielä tiedä mistä. Samalla kasvatetaan yrityksesi tunnettuutta; potentiaalinen asiakkaasi ei voi ostaa palveluita yritykseltäsi, jos hän ei tiedä sen olemassaolosta.
Kun käyttäjä etsii tietoa verkosta, suurin osa tarkastelee hakukoneen, kuten Googlen, hakutuloksissa vain ensimmäistä sivua ja hakutuloksissa ylimpänä sijaitsevat saaneet saavat yleensä eniten vierailuja verkkosivuilleen. Mainostamalla liiketoimintasi kannalta olennaisimpia avainsanoja sijoitut hakutulosten kärkeen.
Huonosti toteutettuna hakusanamainonta voi olla yritykselle vain ikävä kulu, mutta hyvin toteutettuna äärimmäisen tuloksekas ja kustannustehokas tapa mainostaa.
Toteutimme eräälle verkkokauppa-asiakkaallemme hakusanamainontaa, ja tulokset vuoden ajalta olivat loistavia (15.8.2017-15.8.2018)! Konversioita, eli tässä tapauksessa verkkokauppaostoja, kertyi vuoden aikana yhteensä 3819 kpl, joiden yhteinen arvo oli 331 817,80 €. Yhden konversion hinnaksi muodostui tässä tapauksessa 1,88 €, koko vuoden mainoskulut olivat 7162 €. Mainostuotto oli huimat 4632,74 %!
Lienee sanomattakin selvää, että hakusanamainonta on todella tehokas keino lisätä myyntiä. Hakusanamainonnassa, kuten kaikessa muussakin digimarkkinoinnissa kannattaa kuitenkin aina muistaa kokonaisuus. Vaikka saisit ohjattua suuren määrän liikennettä sivustollesi, ei siitä ole hyötyä, jos sivustosi on epäkäytännöllinen eikä sen tarkoitus selviä vierailijalle. Klikkien määrällä ei siis niinkään ole merkitystä, vaan sillä, mitä tapahtuu klikkien jälkeen.