Poikkeustilanne antaa aikaa luovuudelle
Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on aiheuttanut erilaisia haasteita pk-yrityksille. Vaikka ajat ovat vaikeat, monet yrittäjät ovat keksineet uusia aluevaltauksia sekä keinoja, joilla tavoittaa olemassa olevat asiakkaat, mutta myös uutta asiakaskuntaa. Nyt on yrittäjille täydellinen tilaisuus testata hulluimpiakin ideoita!
Kuluttajat ja bisnes siirtyvät verkkoon
Käsityömessut siirrettiin verkkoon. Kiinteistönvälittäjät ovat järjestäneet etänäyttöjä asuntoihin. Kivijalkaliiketiloja ja hotellihuoneita on markkinoitu työkäyttöön, ja ravintolat sekä kaupat ovat lisänneet paukkuja kotiinkuljetus- ja keräilypalveluihin.
Tilanteen vaikeudesta huolimatta vaihtoehtoja ja uudenlaisia lähestymistapoja on siis useinkin olemassa, ne pitää vaan löytää.
Poikkeustilanne on johtanut siihen, että ihmisillä on myös huomattavasti enemmän aikaa kuluttaa digitaalisia sisältöjä. Koska verkossa vietetään enemmän aikaa, nyt kannattaa miettiä bisneksen tai sen osa-alueiden siirtämistä verkkoon. Minkälaisia uusia mahdollisuuksia digitaaliset ympäristöt yrityksellesi tarjoavat?
Kivijalkaliike voi esimerkiksi hyötyä chat-palvelusta ja palvella asiakkaita asiantuntevasti verkossa. Facebookin ja Instagramin postilaatikoissa chattailun voi valjastaa ”ihmischatboteiksi”, jolloin vasteaika lyhenee. Samalla tuodaan ostopolku ympäristöön, jossa asiakkaasi jo on. Tärkeintä on rohkaista asiakkaita olemaan yhteydessä yritykseesi, jotta muistijälki on vahva poikkeustilanteen jälkeenkin.
Myös etujen ja esimerkiksi lahjakorttien hyödyntäminen on nyt hyvä idea: ”kaksi yhden hinnalla”, ”osta lahjakortti nyt, saat seuraavan hoidon puoleen hintaan” -tyyppiset ratkaisut voivat auttaa selviämään haasteellisten aikojen yli. Lahjakortin ostamisen tulee olla myös mahdollisimman helppoa – kaunis ajatus ei kanna pitkälle, jos sen hankkiminen on asiakkaalle liian vaikeaa.
Puhku videosisältöihin uutta virtaa
Löytyykö yrityksesi digiarkistoista videosisältöä? Nyt on oikea hetki nostaa ne toiselle kierrokselle, sillä videosisältöä kulutetaan aiempaa enemmän.
Facebook, Instagram ja YouTube ovat loistavia kanavia videoiden jakoon. Niiden lisäksi voit upottaa videoita verkkosivustollesi. Tee esimerkiksi videolle oma sivu ja kirjoita kylkeen aiheeseen liittyvä juttu.
Ohjaa väki sivustollesi hyödyntämällä kokopitkästä videosta tehtyä 10-15 sekunnin mittaista teaseriä. Myös Google tykkää teasereista, sillä usein kävijät, jotka katselevat sivustolle upotetun videon, viettävät sivulla myös keskimääräistä enemmän aikaa. Ajalla puolestaan on positiivinen vaikutus sivuston laatupisteisiin (lue lisää laatupisteistä täältä).
Asiakkaasi ovat luultavasti suurimmalta osin tällä hetkellä kotona, joten sisällöissä voi miettiä myös sitä, onko liiketoimintasi sellaista, että voit antaa etätyöskentelyä tai kotoilua helpottavia vinkkejä? Kuuluuko kohderyhmääsi henkilöitä, jotka rakastavat aivopähkinöitä tai vaikkapa uusimpia teknologisia keksintöjä, vai ovatko asiakkaasi kiinnostuneita itsenäisestä opiskelusta? Oppaat, videoblogit, sähköpostit, uutiskirjeet, artikkelit – digimaailma on täynnä hyviä keinoja asiakasviestintään.
Mahdollisuus oppia uutta
Uuden opiskelu kannattaa aina. Erilaisia itseopiskeluun tarkoitettuja kurssialustoja löytyy googlettamalla. Mitä enemmän esimerkiksi digimarkkinoinnin laajasta pelikentästä tiedät, sitä helpompaa sinun on jatkossa toteuttaa sitä itse, mutta myös ostaa digimarkkinoinnin palveluita. uusien oppien avulla varmistut siitä, että kumppania valitessasi teet oikean valinnan. Silloin markkinointiin käyttämäsi rahat menevät järkeviin asioihin.
Tässä muutama linkkivinkki opiskeluun:
- Google Skillshop: (lähes) kaikki mitä sinun tulee tietää Googlen mahtavasta maailmasta
- Facebook Blueprint: (lähes) kaikki mitä sinun tulee tietää Facebook-markkinoinnista
- Hubspot Academy: hieman korkealentoisempaa markkinointijargonia inbound-henkeen
- Udemy: kattava paletti kaikenlaisia kursseja aina reikihieronnasta ohjelmointiin, hintataso useimmiten 11-20e
- Elements of AI: Helsingin Yliopiston ja Reaktorin muutaman vuoden takainen kunninanhimoinen missio, joka on erittäin mielenkiintoinen ja yleissivistävä koneoppimista ja neuroverkkoja käsittelevä kurssi, josta myös asiaan vihkiytymätön selviyt