Sparraukseen valittiin aiempaa suurempia kasvuyrityksiä

Liiketoiminnan kehittämistä tukevaan Kasvupolku®-sparraukseen valittujen yritysten kokoluokan kasvu kertoo hakijajoukon kovasta tasosta sekä sparrauskonseptin toimivuudesta.

Kasvupolku®-sparrausta saa tänä vuonna 219 kasvuyritystä. Sparraukseen valittu yritys: (sparraukseen valittujen yritysten keskiarvot)

  • liikevaihdon keskiarvo 1.57 miljoonaa euroa
  • tiimin koko 15.3 henkilöä
  • perustamisvuosi 2009
  • liiketoiminnan vaihe: kasvu

Liikevaihdon keskiarvon kasvu vuoden 2020 keskiarvosta (1,1 milj.) on yli 40 prosenttia. Myös yritysten tiimin koon keskiarvo on kasvanut 9 henkilöstä 15 henkilöön. Alkavia ja varhaisen vaiheen yrityksiä sparraukseen valituista on 33 %.

Mistä yritysten kasvanut koko kertoo? Uskon, että kyseessä on monen asian summa.

Tänä vuonna kaikki Kasvupolku®-sparraukseen hakeneet kasvuyritykset olivat kovatasoisia. Tämä määritti sparraukseen valittujen yritysten lähtötason;  kaikilla yrityksillä on kannattavaa liiketoimintaa  ja kasvupotentiaalia. Kun Kasvupolku®-tuomaristot ovat arvioineet yrityksiä (markkinapotentiaali, tiimi, kasvukyky ja näytöt), kärkeen ovat nousseet yritykset, joilla on todistettua kasvupotentiaalia. Usein nämä yritykset ovat suurempia ja pidemmällä omassa kasvuvaiheessaan.

Toisaalta sparraukseen hakeneiden yritysten kokoluokka on ollut kasvussa jo pidempään, ja kasvuyritysten kokoluokan kasvu voi olla luonnollista kehitystä. Näyttää siltä, että koronasta huolimatta yrittäjien usko tuleviin kasvumahdollisuuksiin ei ole kadonnut mihinkään – päinvastoin. 

Osansa voi olla myös sillä, että sparrauskonseptin toimivuus on kymmenen Kasvu Open vuoden aikana testattu ja todistettu. Moni yrittäjä kertoo – yrityksen koosta huolimatta – saaneensa suosittelun Kasvupolulle toiselta yrittäjältä, sosiaalisesta mediasta tai kumppanimme kautta.

KATSO: Kasvupolku-sparraukseen valitut yritykset

Sparraukseen hakeneita tutuilta toimialoilta 

Sparraukseen valittujen kasvuyritysten toimialajakauma noudattelee samaa kaavaa kuin vuonna 2020. Eniten sparrausta saavat informaatio- ja viestintäalan yritykset sekä teollisuusyritykset. 

Sparraukseen valittujen yritysten toimialat:

  • informaatio ja viestintä 17 % (18 %, 2020)
  • teollisuus 15 % (15 %, 2020)
  • tukku ja vähittäiskauppa 13 % (10 %, 2020)
  • rakentaminen ja muu toimiala (7 %)
  • arkkitehti ja insinööripalvelut, asiantuntijapalvelut (vajaa 5 %)
  • terveys ja hyvinvointi (vajaa 5 %)

Kärkipaikkoja pitävät toimialat ovat linjassa Suomessa ja kansainvälisesti kasvavien, tunnettujen yritysten toimialaprofiilien kanssa. Esimerkiksi HS Vision huhtikuussa julkaisemassa miljoonasijoituksia keränneiden 11 startup- tai kasvuyrityksen liiketoimintaideoissa vilahtelevat muun muassa virtuaalitodellisuuslasien optiikan kehittäjä ja sähköautojen latausteknologia.

Molemmat listan kärkitoimialat ovat hyvin edustettuna myös vuosittain valittavien potentiaalisten kasvuyritysten listalla. Viime vuoden Vuoden kasvuyritys -kolmikosta kaksi, ja vuoden 2019 neljästä menestyjästä kolme edustaa informaatio- ja viestintäalaa. 

KATSO: Kasvu Open -finalistit 2011-2020

Vuoden kasvuyritykset 2020 ovat Secapp Oy, Aiwo Digital Oy ja Auntie Solutions Oy.
Vuoden kasvuyritykset 2020 ovat Secapp Oy, Aiwo Digital Oy ja Auntie Solutions Oy.

Kasvuyrityksillä on kunnianhimoiset tavoitteet

Kasvupolkujen yritysvalinnoissa painotetaan yritysten kasvupotentiaalia, ja sitä sparraukseen valituilla yrityksillä riittää. Yritysten ilmoittamat tavoitteet vuoteen 2024 mennessä ovat: keskimääräinen liikevaihto 6 miljoonaa ja tiimin koko 34 henkilöä. Se tarkoittaa muun muassa yli 4000 uutta työpaikkaa kasvuyrityksissä!

Millaisia toimenpiteitä yritysten kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat vaativat? Mihin sparrausta tarvitaan? Yritysten TOP 5 -lista näyttää tälle:

  1. uusia asiakkuuksia
  2. lisää henkilöresursseja
  3. panostusta markkinointiin ja myyntiin
  4. uusia kumppaneita
  5. kehittämishankkeen toteuttaminen

Yritysten kasvusuunnitelmien toteuttamisessa korostuvat ihmiset. Tarvitaan lisää resursseja, uusia osaajia, koulutusta ja henkilöstön motivointia. Myös toistuvasti mainitut uudet kumppanuudet ja verkostot tarkoittavat käytännössä kontakteja uusiin ihmisiin. 

Vaikka teknologioista puhutaankin paljon, vain harvalla yrityksellä kasvun toteuttamisen edellytyksenä on järjestelmät tai digitalisointi.

SPARRAUKSEEN VALITUT YRITYKSET

Yritysten keskimääräinen rahoitustarve on 980 000 euroa per yritys. Yritykset suunnittelevat, että rahoitustarve täytetään:

  • lainalla (44%)
  • yritystuilla (67%)
  • sijoituksilla (47%)

Markkina-alue ja kilpailuetu

  • Noin puolet yrityksistä pitää markkina-alueenaan Suomea. 
  • 35 % markkina-alue on globaali. 
  • Yli 40 % yrityksistä on jo vientiä. 
  • 56 % yrityksistä mainitsee kilpailueduksi tuotteen ominaisuudet.
  • 43 % mainitsee kilpailueduksi tiimin osaamisen. 
  • 40 %  pitää kilpailuvalttinaan uutuutta ja edelläkävijyyttä. 
  • 35 % liiketoimintamalli antaa kilpailuetua muihin verrattuna.

Maantieteellinen sijainti

  • Uusimaa 64
  • Pirkanmaa 24
  • Keski-Suomi 20
  • Pohjois-Pohjanmaa 19
  • Etelä-Pohjanmaa 18
  • Pohjois-Savo 17
  • Kainuu 11
  • Pohjois-Karjala 9
  • Pohjanmaa 8
  • Keski-Pohjanmaa 5
  • Varsinais-Suomi 5
  • Etelä-Savo 4
  • Satakunta 3
  • Etelä-Karjala 3
  • Kymenlaakso 2
  • Lappi 2
  • Päijät-Häme 2
  • Kanta-Häme 1