Suuryritykset ja startupit -synergia syntyy innovatiivisesta yhteistyöstä uusien teknologioiden parissa
Todistamme parhaillaan neljättä teollista vallankumousta, jossa huippuunsa hiottu teknologia ja eri tieteenalojen osaaminen yhdistyvät innovatiivisesti. Miten suuyritykset pysyvät vauhdissa mukana, kun ketterät kasvuyritykset haastavat jatkuvasti perinteisiä toimintatapoja uusilla keksinnöillään?
Kun puhutaan tulevaisuuden teknologisesta kehityksestä, kaikki kytkeytyy digitalisaatioon. Haltonin toimitusjohtaja Kai Konolan mielestä digitalisaation suoma kasvu on itseisarvo lähestulkoon jokaiselle yritykselle. Siksi Halton kuuntelee alansa globaalina teknologiajohtajana, millaisia kiinnostavia yhteistyömahdollisuuksia pienet kasvuyritykset voivat tarjota.
Vaikka Halton on tehnyt yritysyhteistyötä jo pitkään erityisesti tuotekehityksessä, viime vuosina yhteistyöstä on tullut kiinteä osa suuryrityksen kasvustrategiaa. Kansainvälisiä markkinoita valloittavalla Haltonilla ymmärretään, että yhteistyö startuppien kanssa on avain menestykseen.
– Järjestelmällinen yhteistyö kasvuyritysten kanssa tuo sellaista synergiaa, jota on muuten vaikea tavoittaa. Innovatiivisten teknologioiden hyödyntäminen on kilpailuetu sekä meille että kasvuyritykselle, Konola kertoo.
Halton on suomalainen perheyritys, joka on laajentunut viimeisten 50 aikana kaikkiaan 36 maahan. 1 600 työntekijää ympäri maailmaa toteuttaa laadukkaita sisäilmaympäristöjä esimerkiksi sairaaloihin, ravintoloihin, risteilyaluksiin ja toimistotiloihin, jotta ihmiset voisivat entistä paremmin terveellisissä ja turvallisissa olosuhteissa.
LUE: Kasvuohjelmista hyötyä yrityksille ja kumppaneille
Yhteisenä missiona teknlogia, joka lisää ihmisten hyvinvointia
Haltonin missiona on mahdollistaa ihmisten hyvinvointi vaativissa sisäympäristöissä, ja samaa tavoitetta myös potentiaalisen yhteistyökumppanin on tuettava. Vasta tämän jälkeen tarkastellaan kasvuyrityksen tiimiä, saavutuksia sekä kykyä ratkaista asiakkaiden ongelmia.
Viime vuosina Halton on sijoittanut suomalaisiin kasvuyrityksiin. Se on muun muassa:
- kehittänyt yhteistyössä Octacellin kanssa äänieristettyjä työtiloja, joiden ilmanvaihto on huippuluokkaa.
- integroinut Light Congnitiven valaistusratkaisun osaksi Haltonin sisäympäristötoteutuksia.
- keskustellut Naavan kanssa siitä, miten mekaanista ja kasvilähtöistä ilmanvaihtoa voitaisiin hyödyntää yhdessä.
Vaikka Haltonilla on samanaikaisesti monta rautaa tulessa, yritysyhteistyö antaa huomattavasti enemmän kuin ottaa. Kain Konola huomauttaa, että yhteistyötä ei kuitenkaan kannata aloittaa vasemmalla kädellä. Muuten erityisesti pieni kasvuyritys voi joutua kiperään tilanteeseen.
– Ison yrityksen pitää miettiä realistisesti, millaisia resursseja yhteistyöhön vaaditaan. Yhteistyössä pitää olla täydellä sydämellä mukana, eikä startuppia saa jättää oman onnensa nojaan, Konola painottaa.
Hän näkee myös, että yhtä lailla suuryritykset saavat pieniltä yrityksiltä arvokasta palautetta, joka auttaa kehittämään yhteistyötä entisestään. Näin molemmat osapuolet saavat mahdollisuuden kehittyä.
Suuryritykset antavat vetoapua kasvun tueksi – ja toisinpäin
Hedelmällisintä yhteistyö on silloin, kun sekä Halton että kasvuyritys pystyvät antamaan jotakin lisäarvoa toisilleen. Osaamisen jakaminen on kaiken keskiössä.
– Jotta voimme kasvaa, meidän täytyy oppia koko ajan uutta. Tällöin mietimme nokkelien kasvuyritysten silmin, miten asioita voi tehdä kekseliäästi toisin, Konola kuvailee.
Toinen merkittävä synergiaetu on se, että suuryritykset ja pienet startupit voivat mennä markkinoille nopeammin yhdessä. Tällöin kyseessä ei ole vain rahallinen sijoitus vaan yhteistyö, jossa molemmat voittavat.
Kolmanneksi hän muistuttaa, että esimerkiksi Haltonin kaltaisella globaalilla yrityksellä on kallisarvoisia verkostoja, jotka voivat auttaa pientä yritystä saamaan potentiaalisia asiakkaita ja kumppaneita. Samalla startup voi lisätä uskottavuuttaan ison brändin siivellä.
Neljäntenä yhteistyön muotona on hallitusyhteistyö, jolloin iso yritys voi tulla mukaan kasvuyrityksen hallitukseen ja tarjota pitkäjänteistä omistajanäkökulmaa yrityksen kehittämistyöhön.
Yhteistyö kasvuyritysten kanssa auttaa ratkaisemaan maailman ongelmia
Teknologiat ovat aina oman aikansa ilmentymiä, joten niiden hohto katoaa usein ajan saatossa. Uusien innovaatioiden merkitys ei kuitenkaan häviä yritysten kehitystyössä. Konola uskookin, että jatkossa kasvuyrityksillä on Haltonille entistä isompi rooli.
– Yhteistyö suomalaisten firmojen kanssa on osoittautunut kannattavaksi, joten tulevaisuudessa avaamme yhteistyötä entistä enemmän Suomen rajojen ulkopuolelle. Onhan meidän työntekijöistämme yli 70 prosenttia maailmalla, ja 95 prosenttia liikevaihdostamme tulee ulkomailta, Konola sanoo.
Vaikka nykyinen pandemia-aika asettaa omat haasteensa yritysyhteistyölle, Konola näkee markkinapotentiaalia nimenomaan siinä, miten Halton voi tukea ihmisten terveyttä ja hyvinvointia turvallisten sisäilmaratkaisujen avulla.
– Uskomme, että laadukkaiden sisäilmatoteutusten tarve ei tule ainakaan vähenemään tulevaisuudessa. Meillä on kaikki potentiaali ratkaista yritysyhteistyön avulla sellaisia ongelmia, joita maailman tilanne kulloinkin asettaa, Konola pohtii.
LUE: Kun pieni maaseutuyritys kohtasi Kasvu Openissa globaalin muotijätin, alkoi tapahtua ihmeitä