Arto Vidgren: “Asenne ratkaisee!”

Arto Vidgren on lämminsydäminen, positiivista energiaa huokuva tuotekehityksen ja brändäyksen ammattilainen. Asiantuntijuudellaan ja lempeydellään hän jakaa iloa, uusia näkökulmia ja osaamista yrityksen toimialasta riippumatta. Vidgren on kehitysprosessien sielu ja valmentaja isolla V:llä.

“Vähän niin kuin sanonta suutarin lapsilla ei ole kenkiä, yrityksetkään eivät monesti näe niin lähelle, että voisivat omaa toimintaansa kehittää laaja-alaisemmin. Siksi meitä ulkopuolisia valmentajia ja mylläreitä tarvitaan.”

Vidgrenin periaate on, että hän ei vahingossakaan kerro yrityksille oikeita vastauksia, koska oikean vastauksen voi tietää vain yritys itse. Vuosien saatossa hän on oppinut kysymään oikeat kysymykset, joiden avulla yritys voi itse päästä oikeisiin vastauksiin käsiksi. Valmentajana Vidgren ei päästä helpolla, sillä hän laittaa pohtimaan missä on yritysjohtajan todellinen intohimo ja perimmäiset ajatukset.

“Mitä mietit kolmelta yöllä, kun makaat sängyssä ja et saa unen päästä kiinni?”

Konkarin bravuurikysymys herättelee toisinaan radikaalistikin ja sparrattavalla saattaa mennä kaikki ajatukset tulevaisuuden suhteen uusiksi.

Tulevaisuuden kasvun mahdollistajana tuotteistaminen

Hälyttävän helpolta vaikuttava kysymys siitä, missä bisneksessä yritys toimii, voi aiheuttaa yllättävästi päänvaivaa. Näin Vidgrenin haastaa yritystä miettimään, kenen puuttuva resurssi yritys on. Yrityksen on tärkeää tunnistaa oma ydinosaaminen, tuntea omat ja asiakkaan prosessit sekä tietää missä brändin lupaus loppupeleissä lunastetaan.

“Miltä tulevaisuus näyttää?” Kysymys aiheuttaa välillä täydellistä hiljaisuutta Kiitoratapäivässä, mutta Vidgren rohkaisee visioimaan tulevaisuutta.

“Jotta kehitystä voi tapahtua pitkällä aikajänteellä, pitää uskaltaa nähdä myös tulevaisuuteen.”

Moni yritys tulee hakemaan sparrauksesta apua markkinointiin. Todellinen tarve saattaa Vidgrenin mukaan olla kuitenkin tuotteistamisessa. Tuotteistamisprosessin merkityksen ymmärtäminen on tärkeää. Jopa parhaalle markkinoinnin asiantuntijalle onnistuminen on mahdotonta, jos hän ei tiedä selkeästi mitä markkinoidaan ja kenelle. Substanssi- sekä ydinosaamisesta harvoin sparraukseen tulevilla yrityksillä on puutetta, mutta tuotteiden ja palvelumuotoilun viimeistely on jäänyt kesken. Tällöin markkinointi voi tuntua hyvin haastavalta, kun itsekään ei ihan varmasti tiedä mitä on myymässä.

Yrityksen kehittäminen kalenteriin

Kiire ei kelpaa syyksi jättää yrityksen kehittäminen vähemmälle. Vidgren painottaa, että yrityksen kehittämisen ei pitäisi olla sellaista, mitä tehdään vain jonkin asian peruuntuessa tai mennessä pieleen. Konkreettisesti yrityksen kehittämiselle pitäisi varata kalenterista vähintään pari tuntia aikaa viikoittain, sillä kehittäminen on olennainen osa yrityksen arkea. Näin myös palvelumuotoilulle ja tuotteistamisen tekemiselle löytyisi riittävästi aikaa.

Vuosien saatossa konkari on tunnistanut yhden menestykseen ehdottomasti positiivisesti vaikuttavan tekijän – leap of faith. Asenne se on, joka lopulta ratkaisee.

MYLLÄRI ARTO VIDGREN

Arto Vidgren on toiminut erityisesti pienten yritysten kehittämisen parissa kolmisenkymmentä vuotta ja kokemusta löytyy myös valtakunnallisten sekä maakunnallisten kehittämishankkeiden ohjausryhmissä. Osaamista on kertynyt valmentamisesta noin 600 yrityksen verran ja tälläkin hetkellä hän toimii valmentajana monessa eri valmennusohjelmassa kuten esimerkiksi Sammon Takojissa. Sammon Takojat on Tuotekehitystyön Erikoisammattitutkinto. Pitkän linjan valmentajana ja yrittäjänä hänelle on kertynyt työkalupakki, jonka avulla valmennushommia tehdessä on pystynyt virittämään ajatuksia ja heittämään kysymyksiä, jotka haastavat yrittäjiä ajattelemaan ja oppimaan miten he voivat tehdä omaa kehittämistyötään.

Vuoden 2018 Kasvu Open Karnevaalissa Vidgren sai ansaitusti Paras palaute -kunniamaininnan. Paras palaute -kunniamaininta jaetaan myllärille eli asiantuntijalle, joka kerta toisensa jälkeen saa yrityksiltä huiput arvosanat kahdenkeskisistä tapaamisista.

NYT LUETAAN: