Viisi vinkkiä digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen

Korona muutti palveluiden ja tuotteiden ostamisen käytäntöjä – nyt myy digi! Miten rakentaa digitaalisen liiketoiminnan ratkaisuja, jotka kantavat myös poikkeustilanteen jälkeen? 

DNA:n Hannu-Pekka Kulta ja Generaxionin (ent. MarkkinointiAkatemia) Teemu Hakolahti antavat vinkkejä digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen.

1. Ketteryys, uskallus, fokus

Digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen ei tarvita taikatemppuja. Se perustuu systemaattiseen tekemiseen ja kehittämiseen. Mitä ketterämmin voit toimia, sitä sujuvammin pääset eteenpäin ja mukaudut tilanteeseen. Uskalla kokeilla luovasti erilaisia ratkaisuja. Mitä tahansa teet, keskity ja fokusoi tekeminen selkeiden tavoitteiden kautta. 

2. Ymmärrä asiakastasi

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on muuttanut asiakkaiden käyttäytymistä pysyvästi. Mieti, mitä asiakkaasi odottavat ja arvostavat. Valinnat digityökaluista ja -kanavista lähtevät aina asiakastarpeesta. Ole siellä, missä asiakkaasi ovat.

Katso tallenne! Uutta liiketoimintaa digissä -webinaarissa mukana asiantuntijat DNA:n Hannu-Pekka Kulta ja Generaxionin (ent. MarkkinointiAkatemia) Teemu Hakolahti.

3. Vältä digihuuma ja riskit

Digipalveluiden tulee tukea liiketoimintaa, ei olla olemassa vain huvin vuoksi. Muista huolehtia tietoturvasta ja varmista luotettavat tiedonsiirtoyhteydet. Muista, että verkossa et ole yksin. Rajapinnat ja yhteistyö muiden kauppapaikkojen ja ekosysteemien kanssa on suositeltavaa. Jos digi on itselle vierasta, palkkaa esimerkiksi harjoittelijaksi diginatiivi.

4. Tunnista yrityksen digitaalinen jalanjälki

Tee testi, miten yrityksen brändi näkyy tällä hetkellä verkossa. Tee testihaut Googleen ja katso millaisia sivuja löytyy. Mitä niissä sanotaan ja ovatko ne yrityksen omistuksessa vai esimerkiksi keskustelupalstoja? Mieti, mitä voit tehdä brändimielikuvan parantamiseksi.

5. Lähde liikkeelle pienin askelin

Hyödynnä sosiaalisen median kanavia, kokeile videosisältöjä tai blogeja ja rakenna asiakastarinoita olemassa olevien asiakkaiden kanssa verkkoon. Tunnista myynnin ja markkinoinnin vaiheet ja mieti, miten voisit kehittää vaiheita digin avulla. Alkuvaiheissa pohdi, miten hankit uusia asiakkaita ja loppuvaiheissa, miten tuet olemassa olevia asiakkaita.