Neljän F:n suora antaa avaimet rahoituksen hakemiseen
Kim Väisänen tunnetaan enkelisijoittajana, joka on myös palkittu Vuoden Bisnesenkeli 2017 -tittelillä. Tästä huolimatta mies itse ei halua käyttää kyseistä nimitystä. Hän kutsuu itseään mieluummin startup-sijoittajaksi. Joka tapauksessa Väisäsen ammatin ytimessä on muiden auttaminen.
Mistä startup-yrittäjän tai kasvuyrittäjän sitten kannattaisi lähteä hakemaan rahaa? Kim Väisänen vitsailee neljän F:n suorasta: friends, family, fools ja Finnvera. Jos nämä neljä eivät tärppää, voi sijoittaja astua mukaan kuvioihin – ensin hänet tulee kuitenkin vakuuttaa.
Vaikka idea itsessään ei ole minkään arvoinen, voi muutama seikka herättää sijoittajan huomion: tarpeeksi iso markkina ja toimintamalli, joka tekee maailmasta hieman paremman paikan. Sellaisille asioille, jotka esimerkiksi luovat säästöjä, parantavat katetta tai vähentävät ympäristökuormaa on aina kysyntää. Väisänen ei ole helpoin sijoittaja puhuttavaksi puolelleen, paras tie hänen vakuuttamiseksi on yhteisten “siltojen”, eli muiden sijoittajien kautta.
Konkurssit kuuluvat sijoittajan uraan
Startup-kentällä on vaikea ennustaa suoraan, mikä yritys tulee menestymään ja mikä ei, eikä tätä selvittävää kysymyspatteristoa tai ennusmerkkejä ei ole olemassakaan. Omia sijoituksia peilatessaan Väisänen on kuitenkin oppinut yhden asian ylitse muiden: toimialan on oltava tarpeeksi suuri. Tämä kantapään – ja konkurssin – kautta tullut oppi ohjaa valintoja jatkossa.
– Näin jälkikäteen tuntuu huvittavalta ajatella, että miten ihmeessä juniorijääkiekkoilijoiden vanhemmille suunnattu tulospalvelu olisi voinutkaan menestyä. Konkurssit kuuluvat luonnollisesti sijoittajan uraan ja vielä pahempaa onkin, jos yritys jää haamuna roikkumaan: ei ole toiminnassa, mutta ei myöskään mene konkurssiin, miettii Väisänen.
Yhteiskuntavastuu kuuluu kaikille
Arvoista ja vastuullisuudesta keskusteltaessa Kim Väisänen kertoo suhtautuvan kriittisesti yritysten yhteiskuntavastuuseen – maailman parantamisen pitäisi kuulua kaikkien pirtaan. Jos luodaan yritys, joka on hyvä asiakkaille, hyvä omistajille, hyvä työntekijöille ja toimii laillisesti kaikkien lakien ja asetusten mukaisesti, niin ei se kamalan huonokaan voi olla. Arvojen kanssa ei tarvitse kikkailla. Tärkeintä on, että ne toteutuvat käytännön tasolla. Väisänen mukaan yrityksillä voi käytännössä olla viisi arvoa: taloudellinen kannattavuus, työntekijöistä huolehtiminen, halu kehittyä, kommunikointi ja asiakkaiden ajattelu.
Mitkä ovat menestyneen yrittäjän ja startup-sijoittajan parhaat vinkit kasvuyrittäjille?