Vuorovaikutus ja verkostoituminen verkkotapahtumissa
Miten vuorovaikutus ja verkostoituminen mahdollistetaan Kasvu Openin verkkotapahtumissa? Millainen on hyvä verkkotapahtuma?
Kasvu Openin tapahtumien keskiössä on ihmisten vuorovaikutus ja verkostoituminen. Näistä elementeistä emme olleet valmiita luopumaan, kun koronapandemia vauhditti Kasvu Openin digiloikkaa keväällä 2020. Halusimme, että ihmiset kokevat kuuluisan Kasvu Open -hengen myös verkkotapahtumissa.
Nyt, lähes vuotta myöhemmin, käytössämme on kolme toimivaa verkkotapahtumakonseptia sekä hyvää palautetta saanut digitaalisen sparrauspäivän konsepti. Kaikki konseptit ovat käytössä digitaalisessa Kasvu Open -yhteisössä*, joka toimii Howspace-alustalla.
Webinaari – enemmän vuorovaikutusta osallistujien kesken
Kasvu Openin verkkotapahtumakonsepteista webinaari on yksinkertaisin. Webinaarit ovat varmasti kaikille tuttuja etenkin viimeisen vuoden ajalta, mutta me halusimme viedä konseptin asteen pidemmälle.
Pihvin – eli asiantuntijalivestreamin – lisäksi webinaarikonseptimme mahdollistaa:
- muihin tapahtumaosallistujiin tutustumisen,
- kysymysten- ja ajatustenvaihdon kaikille avoimessa chatissä,
- äänestysten ja kyselyiden toteuttamisen
- sekä materiaalien ja tallenteiden jaon reaaliajassa.
KATSO: Kasvu Open -webinaaritallenteet YouTubessa
Työpaja – verkostoituminen onnistuu isosti sekä ryhmissä
Työpajakonseptissa käytössä ovat samat ominaisuudet kuin webinaarissa, mutta pakkaan lisätään asiantuntijoiden ja kuulijoiden jakautuminen omiin työpajoihin yhteisen aloituksen jälkeen.
Työpajan teemat vaihtelevat tapahtuman mukaan, esimerkiksi Pohjois-Savon Kasvupolku tai Kasvun vivuttamisen hyödyt ja haitat. Työpajoissa keskustellaan asiantuntijavetoisesti videokeskustelun muodossa, joka toimii kuten mikä tahansa videochat.
Kasvu Open Karnevaali – kasvuyritystapahtuma verkossa
Kasvu Open Karnevaali on kerran vuodessa lokakuussa järjestettävä kasvuyritystapahtuma. Tapahtuma kokoaa yhteen 1500 kasvuyrittäjyydestä kiinnostunutta. Tapahtuma sisältää teemapöytäkeskusteluja, lavaohjelmaa, verkostoitumismahdollisuuksia, messut ja paljon muuta.
Tässä olikin pala purtavaksi, kun siirsimme tapahtuman parissa kuukaudessa kokonaan digiin. Verkkotapahtumissa onnistuminen kun ei ole koskaan varmaa. Lue miten me onnistuimme.
Vinkit onnistuneeseen verkkotapahtumaan
Oman kokemukseni perusteella kärkeen nousee viisi pointtia, jotka siivittävät jokaisen verkkotapahtumatarjoajan askeleen lähemmäksi hyvää verkkotapahtumakonseptia.
- Kirkasta tapahtuman tavoite ja konseptoi sen mukaisesti. Esimerkiksi webinaarin keskiössä on tiedon jakaminen, työpajassa yhteinen keskustelu ja Kasvu Open Karnevaalissa verkostoituminen. Content is king.
- Viesti asiakkaalle. Helpota asiakkaan siirtymistä tapahtumaan ja materiaalien pariin linkeillä ja muistutusviesteillä ennen ja jälkeen tapahtumaa. Ohjeista ja tee asiakkaan olo tervetulleeksi tapahtuman aikana esimerkiksi chatissä.
- Mahdollista vuorovaikutus ja verkostoituminen. Nosta tapahtumaosallistujat kaikkien nähtäville, ja kannusta nykäisemään osallistujia digihihasta. Toimi esimerkkinä – heitä chattiin vaikkapa LinkedIn-profiilin linkki.
- Tee asiakkaan liikkuminen verkkotapahtuma-alustalla helpoksi. Nosta kaikkein tärkeimmät asiat heti kärkeen ja ohjaa asiakasta linkitysten ja painikkeiden avulla. Karsi kaikki ylimääräinen ja tiivistä. Yksinkertainen on kaunista.
- Ota opiksi seuraavaan kertaan. Pienelläkin asialla, esimerkiksi videoikkunan paikalla tai kannustusviestillä, voi olla iso vaikutus asiakaskokemukseen.
Kumppanimme Howspace on AI-pohjainen, digitaalinen yhteistyöalusta, joka tuo sosiaalisen oppimisen kehittämis- ja yhteistyöprosessien keskiöön. Kiinnostuitko alustasta? Klikkaa tästä lisätietoihin.
*Mikä Kasvu Open -yhteisö?
Kasvu Open -yhteisö on kasvuyrityksille avoin, digitaalinen verkostoitumisalusta. Yhteisössä on yli 3000 jäsentä – yrityksiä, asiantuntijoita ja rahoittajia. Jokainen yhteisön jäsen tunnistautuu omalla sähköpostiosoitteellaan ja käyttää yhteisöä henkilökohtaisella linkillä.